Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 5521 ggr
[amndy]
0

9 månaders hanhund kissar inne...

Rätta mig gärna om jag lägger upp denna tråd i fel grupp, men jag tyckte beteende verkade som bästa alternativ. 

Hur som helst. Vi har en hanhund på  snart 9 månader här hemma som började kissa och bajsa inne för några veckor sedan. Första gången var på en natt, så efter det stängde vi dörren till vårt sovrum så han inte kunde springa runt i lägenheten. (stängde även till det rummet han hade gjort i) men sedan gick det inte att ha stängt pga ventilationen blir för dålig då, och då började han göra i vardagsrummet istället. (kissrum nummer ett fortfarande stängt) Så vi skaffade kompostgaller, och gjorde en hage runt hans bädd där han fick sova på nätterna (fortfarande i vårat sovrum, så inget sånt ändrat) Då slutade han göra nattetid eftersom han kunde sova hela natten. Men nu gör han på dagarna också, trots ordentlig rastning och aktivering. (både fysisk och mentalträning..) Trots senare promenader på kvällen och tidigare promenader på morgonen. Och jag har ingen aning om hur man blir av med det! I början ignorerade jag beteendet och försökte med metoderna jag skrivit här ovan, eftersom jag inte tog honom på bar gärning. Men har tagit honom på bar gärning en gång, och då höll jag bara i halsbandet när han stod kvar vid kisset och sa "fy dig, vad har du gjort" sedan gick jag ut med honom så han fick kissa, och då berömde jag.. 

SNÄLLA, kom med tips! Har läst runt och frågat runt bland folk men vi har tyvärr kört fast nu.. :(

vallhund
0

UVI, foderförändringar, värme, löptikar i närheten?

Börja med en vet koll o sätt kompostgaller/barngrindar i alla dörröppningar så att ni har honom "under ögonen" hela tiden. Att fya är ingen bra idé, ta samtidigt som det händer o lyft/dra ut honom. Gå ut ofta, som med valp.

Lycka till?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[amndy]
0

tack för ditt svar!

UVI tror vi inte det är då han kan hålla sig på nätterna och kan hålla sig på dagarna om vi har stenkoll på honom. Vet att detta låter konstigt men det känns nästan som att han gör det för att han inte har något bättre att göra, han går bara iväg och kissar, sen kommer tillbaka som att ingenting har hänt. Han bajsar dessutom inne också, trots att vi går långa rastningsrundor och ser till att han gör sina behov ute.

Okej, jag fyade för jag har hört att om man inte gör det när dem är i den här åldern kan dem komma undan med det liksom och får dem då inget fy (straff) så fortsätter dem. Då jag ignorerade i början och tog ut honom, precis som du skriver och det inte fungerade så ja.. Testade jag att fya när jag tog honom på bar gärning.

Värme? Vad menar du då?

Löptikar tror jag tyvärr inte på då den enda hunden som bor här är en hanhund.. :(

tjoopa
0

Våran hanhund Elvis kissade i sängen någon gång när han var ca 6-7 månader. Alltid när vi inte såg gjorde han det. En gång kom jag in precis när han kissade och jag blev lite halvt tokig så utan att tänka mer på det så fyade jag honom rejält (inte hårdhänt dock). Det var sista gången han gjorde det.

Han kan dock kissa mot vissa möbler när det hälsat på tikar hos oss, även då när vi inte ser.

[typellisch]
0

#2 Hundar gör inget för att jävlas eller för att dom har tråkigt.
Är han stressad?

[amndy]
0

#4 han jävlas inte, det är jag medveten om. Men han är en omplaceringshund, så han är osäker fortfarande. Tror det är orsaken. Han kissar för att känna sin doft i hemmet vilket lugnar honom. Så frågan är hur man gör för att få bort beteendet :( För grejen är den att jag inte kan hålla stenkoll på honom dygnet runt :( Gör det så mycket jag kan, men även som hundägare behöver man handla mat, duscha, tvätta osv. 

Han gör även annat såsom tuggar sönder saker. En gång tuggade han sönder en mobilladdare (ingen fara att han fick i sig något, vi hittade den direkt) grejen är den att både jag och min sambo satt vid datorerna då, som vi har i samma rum. Då tuggade hunden sönder kabeln och gick därifrån fort som attan, så vi hann inte ta honom på bar gärning heller. Jag kollade bort från honom i en minut :(

Evita86
0

mina tips

1 börja om från början med rumsrenheten

2 fundera på om han kan va stessad av löp tikar

3 han är en ung hund troligtvis markerar han inne

4 ta bara ut honom när han har gjort inne och ta inte tag eller fya honom för han förknippar inte dom sakerna utan han kan tro att ni leker.

5 gå med honom till vetränaren och kolla upp så att han är frisk UVI tillexempel

[typellisch]
0

#5 Han låter stressad. Jag skulle googlat upp det om jag vore du och arbetat därifrån. Finns otroligt mycket mer på Google än vad jag kan hjälpa dig.

Arny
0

Du kan ju prova med ett skvätt skydd. Som man sätter på hanhundar som har en tendens att kissa inne. Men jag hade med gått till vet först. Hoppas verkligen att det löser sig för er!

[amndy]
1

Jag tror inte han lider av UVI då detta inte sker varje dag. Han är "olydig" ibland, och ibland inte. Jag vet många orsaker till varför han kan göra det. Trots, stress, osäkerhet osv. 

Jo jag ska försöka mig på att googla igen.. Sist jag googlade detta problem kom det upp massvis med svar som får en att bli helt mållös över hur korkad folk kan vara.. Därför jag ställde frågan här i hopp om att det fanns vettigt hundfolk här och inte psykopater som gör djuren illa..

Och det fann jag! Är väldigt tacksam för alla svar :)