Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2649 ggr
nancy222
0

Uppmuntra dragkamp eller inte? (Staff)

Hej!

Har en blandras, till hälften Staffordshire bullterrier, ca 7 månader gammal.

Hon vill gärna "dragkampa" med leksaker och annat, hon tycker det är jättekul. Hittills har jag inte uppmuntrat till detta, utan hittat på andra lekar. 

Undrar om detta är rätt? Vad tycker Ni? Har staffen ett behov av viss "dos" kamplek, som ska "lekas av" eller ska jag fortsätta att ignorera detta och hitta på annat? (hon har dessutom de senaste månaderna börjat kampleka med kopplet i slutet av promenaderna)

Tacksam för svar och tips! :)

[Timantis]
5

Tror absolut du kan kampa med din hund. Det är jättebra form av belöning/lek. MEN på dina villkor. Lär henne att släppa på kommando o låt henne inte kampa med kopplet. Det ska inte vara så att du måste bända upp käften på henne för att hon ska släppa.

Jag kampar med mina retrievrar som enl många är en dödssynd då dom ska vara mjuka i mun för att inte knäcka viltet när vi apporterar. Mina hundar älskar att kampa o ha draglekar. Vilket blir en jättebra belöning när vi tränar.

sarae
1

Alltså, det beror ju lite på vad du tänkt att göra med din hund. Ska man träna aktivt och kanske tävla så brukar man snarare redan från start uppmuntra all form av kamplek eftersom det är en fantastiskt bra källa till belöning och lek mellan hund och förare. Personligen ser jag inga som helsta problem i att "kampa" även om man inte ska träna/tävla med sin hund. Det är en nyttig lek för dem och betydligt mer avstressande än te.x att springa efter pinnar och bollar. Det man däremot kan göra är att se till så att man har tydliga regler för själva kampleken. Te.x att man bara kampar med vissa speciella leksaker (inte kopplet), lära hunden gripa leksaken på signal, lära hunden släppa leksaken på signal . Sen beroend epå vad man ska göra med hunden finns det andra kriterier i själva kampandet man kan jobba med. Själv vill jag att min hund griper leksaken med ett fullt bett och hänger kvar samtidigt som att hon drar rakt bakåt och läger tyngden på bakdelen. Tar hon omtag eller bara hoppar upp och ner tar jag bort leksaken i några sekunder och presenterar den sen igen. 

Var glad att du har en hund som visar en sådan "kampvilja" :D Jag har fått jobba med min tjejs bristande kamplust sen hon var 9 veckor, och det är först på senare tid som jag har fått henne att kunna tänka sig att kampa som belöning - men i hennes fall fungerar det ändå bara kanske 7 av 10 gånger, annars jobbar hon bara för godis.

Mischa
1

Använd kamplusten till din fördel som belöning/motivering och en tydlig skillnad mellan lek och när den slutar, att hunden själv börja kampa med koppel eller ärmslut är ganska typiskt för en uppvarvad/uttråkad unghund.

Jag tror att raser med kamplust mår bra att få utlopp för det i ordnade former precis som raser med en del jaktlust gillar att få utlopp för det istället för att "lägga grytlocket på" och låtsas som om det inte finns.

≧◔◡◔≦

[fabienne]
1

Absolut, börja uppmuntra kampandet! Men som skrivet ovan - det ska ske under dina villkor och dina regler. 

Jag har en bulldog som tycker att kampa är det bästa i hela världen så det är en mycket bra och eftertraktad belöning för henne. Det är även bra eftersom hunden lär sig att vara uppmärksam på dina signaler!

Har vi tråkigt här hemma brukar jag ta typ en tom mjölkförpackning eller annat och låtsas skydda med mitt liv och snabbt lär sig hunden att inte använda tänder eller klor för att få tag i den om du är tydlig i ditt kroppsspråk med vad som är förbjudet. Det riktigt spritter i kroppen på henne när hon lyckats få tag på bytet och får kampa om det. 

Vissa säger "du måste låta hunden vinna ibland för annars tröttnar dem". Låta vinna?! Får hon ett bra grepp om det där mjölkpaketet håller hon på att slita armarna av mig, haha. Glad att hon bara väger 23 kilo… ;)

Så jag rekommenderar starkt att börja kampa. Går det till på rätt vis får hunden utlopp för kamplusten och man kan få en bättre relation med hunden som tvingas bli uppmärksam på dig. :)

nancy222
3

Tuuusen tack snälla för era svar!!

Förstod att jag missat något eftersom inget hittills fungerat, men att jag gjort precis det motsatta till vad som förmodligen är bäst för henne / oss trodde jag inte. :)

Ska genast leta fram en lämplig "kampleksak" att ta med på nästa promenad och följa era råd!

Uppdaterar här hur det går! Tack igen :)

[Camia7]
2

Om hunden leker för hårt eller om det blir på för stort allvar för hunden så släpper du och går där ifrån, då förstår den att hårda tag inte accepteras och att det inte ska vara på allvar :)

nancy222
0

Har nu tagit med hennes nya "kamptrasa" på två promenader. Kan säga att det var mycket uppskattat! :)

Undrar bara hur jag ska göra med kopplet (som hon började dra i när jag bestämt att "trasleken" var slut)? Tycker att jag försökt med allt; från att bara ignorera och titta åt ett annat håll, till att avleda med annat, till att ryta "nej" etc…

Vad skulle Ni ha gjort?? Ska säga också att vi bor i stan, så jag törs inte bara släppa kopplet, vilket säkert hade varit mest effektivt (gör så när vi är ute i skogen / på landet och har sett att hon då tappat intresset). Tack på förhand!

Trollhund
0

#7 Spontant så skulle jag nog börja med att öva/leka med kamptrasan under andra förhållanden. Alltså antingen inne där hon är lös eller ute där hon kan vara lös. Då har hon inget koppel  som hon kan ta tag i och det är lättare att visa att det är slut. På så vis är det nog lättare att lära henne premisserna för leken och hon kan inte självbelöna sig själv med kopplet på samma sätt.

I början så är det också viktigt att belöna uppmärksammat beteende mycket! Typ lek, avbryt, när hon slutar leka eller uppvakta dig till lek igen så inleder du leken igen. Bra tips för att visa att gör du som jag vill så blir det roligare, inte tråkigare ^^

Pennybus
0

Absolut att du ska börja kampa/ha dragkamp med leksak. Slitstarka leksaker så som några längder jeans ihopflätade/ihopnytna till en lång bit är väldigt populärt och slitstarkt, billigt om man t.e.x. ska klippa sönder ett par jeans till shorts så har man 4-6 leksaker redan av byxorna. Jag lär in min Pudel "loss"/"släpp" just nu och då säger jag "släpp" och när hon släpper får hon börja kampa igen, och bara på några försök kan hon "släpp". Aussien har jag lärt in "Håll" eller "Ta" och först kastade jag iväg leksaken och när han kom tillbaks kampade jag lite, sa loss, och då, när han har uppmärksamat leksaken och vääldigt gärna vill ha den sa jag "Ta!" och höll fram den framför nosen så han med lätthet kunde ta den, nu kan han "Ta" allt i munnen, väldigt bra när man kampar som en start på lek, och förövrigt när man har en slemmig frisbee från promenaden och man inte vill hålla den själv, då bär han den hela vägen hem :')

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"