Min hund vallar barn! [Långt inlägg!]
Hejsan kära hundvänner! [LÅÅÅNGT INLÄGG!!]
Jag har ett litet problem.. Det är så att jag har en Welsh Corgi Cardigan på 3 år. Hon har bott på landet hela sitt liv med min sambos föräldrar. Sen fick vi ta över henne, och då flyttade Ztina in till stan hos oss…
Och vi har fått pli på det mesta med vallningen som hon gör. Men hon vallar barn fortfarande.. Det är ett betende som vi inte vill att hon ska göra.
Det bor rätt så många barnfamiljer i området som vi bor i, och det är rätt så jobbigt att korrigera henne hela tiden, och hon verkar inte lyssna..
Hon lyssnar efter ett tag, när man har korrigerat henne. Men det är samma visa varje gång vi går ut med henne.
Någon som har tips på vad man kan göra?
(Min söta corgi till vänster och min andra blandis till höger :) )
Kramar!
Ägare till 2 hundar!
2 årig, Welsh Corgi Cardigan.
10 årig, en blandras: Pudel, Pappilon, Yorkshireterrier och Lhasa Apso.
Låt henne få utlopp för sin vallning nån annanstans
minavitas.wix.com/kennel
Försök köra på att ge henne andra uppgifter när hon är på G att vilja valla ungar.
Har ju själv heeler och den ena går lätt igång på barn som springer, så här behövs stenhård träning och det som fungerar bäst är att ge henne andra uppgifter att göra när det är barn nära.
#Lo-katt ok, vad för uppgifter ger du din hund? Är så desperat att ja inte vet vad jag ska göra. :(
Ägare till 2 hundar!
#Mysia om jag ändå kunde. Har varken bil eller körkort och vet inget ställe där hon skulle kunna valla. :(
Ägare till 2 hundar!
#3 Jag har alltid med favvoleksaken ut, för att kunna belöna snabbt som attan så fort hunden gör det jag vill - alltså fokuserar på mig bland barn och inte på dom. Försöker jobba med allt från små basic-kommandon (sitt, ligg, göra en konst osv) eller bara fokus på matte.
Min tös är 1,5 år och oerhört högtempererad, så det är inte alltid så lätt hänga med i hennes snabba svängar. Helt klart är ändå att ju mer hjärngympa hon fått under dagen, desto mindre taggar hon igång på snabba barn (eller cyklar med för den delen) - så allting hänger ihop. Satsa på att jobba mycket mentalt utan störning (spåra, träna lydnad, träna trix osv) för att sedan lättare få hunden med lugn bland störningar🙂 Alltså ju mer hjärngympa, desto mindre taggar hunden igång på annat.
Lo-katt: Tack för tipsen! Testade förut idag att ha med en leksak och fokuserade på att belöna så fort hon kollade på mig! Det funkade väldigt bra under promenaden!
Men så fort det kom ett barn förbi så fick hon utfall och hon var omöjlig att få kontakt med. Men det är väll ett heltidjobb att fostra en vallhund. :)
Ägare till 2 hundar!
5 tackar för tipsen ska med apa efter dessa :)
Just detta med hjärngympa och aktivering är före-och-efter våra skogspromenader ett bra exempel. På vägen till skogen kan hon tagga upp sig ordentligt på springande barn, cyklar osv - men på vägen hem går allting mycket lugnare. Då han hon fått 1-1,5 timmas motion som består av dels skogsagility och hjärngympa i form av trix och sökövningar = hon har blivit mentalt stimulerad och även utlopp för sin enorma energi.
Så mentalt massor med stimulering i alla former behövs. Jag är långt ifrån "i mål" med min tös, men jag ser en oerhört skillnad på just hur mycket mental stimulering hon fått kontra hur hon upplever och beter sig bland barn och annat i rörelse.