Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3171 ggr
sophiac
0

Rottweilerns aktiveringsbehov?

Hej! Ni rottweiler ägare, som rubriken lyder: hur mycket aktiverar ni era hundar per dag? Alltså tidsmässigt där ingår promenade, cykling, joggning, mentalteäning osv? Blir de någonsin trötta eller är alla arbetsmaskiner som inte får nog?

[ESAR]
1

Jag tränade en rottishane som ALDRIG tog slut på energi.. Han lärde sig allt och inget på några minuter och han va otroligt rolig att jobba med.. Jag hade han med mig hela dagarna så va ute mest hela tiden. Så sammanlagt kanske 4-5 timmars promenad med vila emellan såklart.. Plus kissraster morgon och kväll.. 

Sen tränade jag mycket styrka med han, kastade upp pinnar i ett stort sandtag vi har hemma och så fick han springa där.. 

Sen simmade jag nästan varje dag på sommaren med han. Kanske runt en timme. Då simmade han dock inte hela tiden utan hoppade runt och lekte också. När han väl simmade, simmade han låååångt.. 

Sen tränade vi även lydnad emellan åt vilket han inte tyckte va jätte kul ibland men man fick göra korta delar i taget så gick de bra. Tränade också en hel del ringträning inför utställning med han vilket han tyckte va roligare (!?), kanske för att han fick visa upp sig ;P 

Ibland fick han även följa med och rida. 

Ja listan kan kanske bli längre. Men han va som sagt ett extrem fall kan jag tycka.. Men rolig :D Vissa rottisar vill gärna sova ;P

sophiac
0

haha wow vilket energiknippe :D ja precis det är väl inte alla som är så energiska…Hur mycket tror du en rottis med "normal" energimängd vill vara ute och göra saker med sin ägare?

Reise
1

De är nog svårt att säga en exakt tidsanvisning. De är så individuellt.

En rottis går inte att motionera eller promenera trött, de kan hålla på hur länge som helst. De måste få använda huvudet för att bli nöjda.

De är väldigt viktigt att de finns en balans mellan passivitet och aktivitet, att de lär sig att ta de lugnt emellanåt. Om man vänjer en hund att de ska hittas på 5 olika aktiviteter på en dag, kommer hunden ha svårt att stressa ner när de väl är en lugn dag.

De viktigaste är att när man tränar spår, lydnad, trix etc. att man verkligen är 110% närvarande för att få en tidseffektiv träning och en nöjd och glad hund 🙂

Jag kan promenera hur mycket som helst med min hund, men har jag tränat spår eller lydnad med henne 30-40 min är hon trött i 2 dagar.

Om hunden fick bestämma hade man nog hållt på hela tiden, men de ska funka i ett vardagsliv också. Och hunden vet inte alltid när den börjar bli trött/utmattad. Lagom är bäst! 🙂

sophiac
1

Låter förnuftigt, tack för dina svar :) Funderar nämligen på en rottweiler någon gång i framtiden… Just nu är det bara en dröm :)

Ratlings
0

En nära vän till mig hade en rottis hane, hon tränade inte med honom utan hade honom endast till sällskap. Hon gick promenader på varierad längd och tid, lät honom springa lös osv, men ingen bruks eller lydnads träning så.
Inne var han ändå alltid lugn. Iof var han runt 4-5 år när hon tog över honom från sin pappa som är hundtränare och hade tränat honom väldigt mycket innan.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Reise
0

Vad roligt! :)

En balanserad dos av motion- passivitet och hjärngympa så får man en lycklig hund! 

Spår är något jag verkligen rekommenderar! Eller annat "arbete", de behöver en liten hobby för att lägga all sin energi på. Annars är de lätt hänt att dom lägger den energin på att tugga sönder huset och hitta på annat jävelskap 😉😃

Men de är himla kul att se dom arbeta! Är man en sån typ av människa så kommer man älska Rottweiler! Man blir ett himla bra litet "team" tillsammans 🙂

mopsen12
0

Jättebra tråd och bra info! Senare i livet när jag inte längre studerar och är upptagen med annat skulle jag gärna ha en rottis. Min mops dagmatte har två stycken och de är så fina. Dock tror jag nog man behöver ha ett väldigt starkt psyke (och starka armar) för att ha en rottweiler, de är rätt speciella hundar. Jag har liksom ärr från att min lilla mops dragit i kopplet så om jag skaffade rottis nu och den drog iväg lär jag flyga efter som en vante! 😃

sophiac
0

Det verkar vara individuellt hur mycket de vill arbeta och så.. men den dagen jag skaffar en rottweiler ska jag lägga spår, simma, jogga cykla och gärna vandra i fjällen. Jag vill även vara säker på att jag kan tillfredsställa den. Ett hus på landet är ett måste också ;)

vallhund
4

Sen skiljer det sig en hel del beroende på om man har en bruksavlad hund eller en fläskweiler.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Reise
1

#7 Trodde också man skulle flyga som en vante med större hund. Men om man har en valp, som succesivt växer och blir tyngre - så anpassar sig dina muskler rätt bra! Men man får ju gymma lite också, om man är orolig 😉 

Men stark blir man när man har följt med en större hund från valpstadiet!