lära hund stanna
Hur lärde ni eran valp/hund kommandot Stanna?
Jag tyckte det var väldigt lätt att lära in. Såg till att hon satt ner, backade några steg medans jag höll upp handen och sade 'stanna' och sedan fick hon komma och belöning. Först går man bara jättekort iväg och så utökar man efterhand.
I början så gjorde jag så att om hon följde efter mig sade jag typ "hoppsan" eller "tokigt" och backade lite i träningen så att jag bara gick något steg ifrån henne.
Det beror på vad du vill att kommandot stanna ska betyda. Själv använder jag Stanna när jag menar att hundarna ska sluta röra sig framåt, till skillnad mot Stilla, när de sitter eller ligger och jag vill att de ska bli kvar i den positionen. Vad menar du med Stanna?
Menar du att stanna kvar när du går iväg eller att hunden ska stanna när den är påväg bort från dig?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag provade med min kompis valp när han va ca nio veckor och han bara kunde det! Haha! Man kan gå hur långt som helst och nu kan man även vända ryggen till. Lättlärd kille kan man ju säga :P

stanna hos oss betyder just stanna, oavsett om hunden är på väg bort, mot mig eller ska stanna i tex bädden. Vänta betyder att dem ska vänta in oss när vi är på promenad, när vi kommer fram är det tillåtet med rörelse igen. För oss har det blivit naturligt, har inte tränat in just vänta utan det "har bara blivit så" (har fler exempel på oavsiktliga kommandon, som funkar bra för oss)
Stanna har jag tränat genom att sätta/lägga hunden, hålla upp handflatan och säga "stanna" backa en bit, gå fram och belöna, sedan utöka sträckan, hundens position och miljö.