Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 3637 ggr
mingman
0

Pris kan ej diskuteras

Nu och då när man surfar runt på blocket stöter man på såna där annonser där det med stora, otrevliga bokstäver står "Pris kan EJ diskuteras". Inte alltför sällan gäller det äldre hundar till omplacering och ofta är det odiskutabla priset ganska högt, i nivå vad en åttaveckors valp kostar av samma ras.

Detta gör mig lite fundersam. Finns det de som väljer att köpa en omplacering med diverse baggage till samma pris som en "oförstörd" valp? Om man fattar "det tunga beslutet" att omplacera sin hund, är inte hemmet viktigare än pengarna? Är en vuxen hund värd lika mycket som en valp?

Eller är det en säkerhetsåtgärd för säljaren, att verkligen hitta någon som är seriös och således kan tänka sig att betala 10-12 000? 

Och å andra sidan, är det mer seriöst med "pris kan diskuteras, hemmet är det viktiga", eller är det bara ett sätt att snabbt bli av med hunden?

Juridiskt är hundarna bara handelsvaror, så vad har de egentligen för andrahandsvärde?

(Nu tänker jag främst på omeriterade hundar, givetvis förstår jag att man till exempel tar mer betalt för en injagad jakthund, men jag känner att ofta är det mycket pengar för äldre hund där priset ej kan motiveras med mer än att säljaren vill ha så mycket pengar som möjligt)

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Pennybus
7

Bättre att skriva ett fast pris, ha hunden på prov hos en ägare, och om allt känns bra, hade priset kunnat diskuteras. Men fullt valppris för en hund som kan ha något bagage med sig, det är bara sjukt, speciellt utan meriter.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Alexandra-S
2

Jag såg en annons häromdagen där det säljaren skrivit så på en omplacering. Priset var satt 12.000 om jag inte minns fel. 
Jag skulle aldrig betala "fullpris" (valpens pris vid 8 veckor) för en omplacering, som dessutom har vissa problembeteenden. 
Jag anser att halva priset ungefär är lämpligt för en omplacering.. Dels för att hunden är äldre och har erfarenheter - både negativa och positiva, och man har även missat några år av hundens liv.

Jag har märkt att de flesta som skriver så i annonser känns lite allmänt otrevliga och "pengabesatta".

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Em_
5

"pris kan diskuteras, hemmet är det viktiga" tycker jag ger seriöst intryck.

Det är mycket jobb med en valp, som man slipper med en vuxen hund. Så en ung vuxen hund med bra vardagslydnad tycker jag kan få kosta lika mycket som en valp. Är den 3-4 år och äldre tycker jag man kan dra av lite eftersom nästa ägare inte får lika många år med hunden.

Är det en problemhund tycker jag inte heller priset ska vara för lågt. Högre pris brukar ge mer genomtänkta köp och risken att hunden blir en vandringspokal minskar.

[Camia7]
0

Jag vet inget om hundstall osv men bäst kanske är att lämna hunden till ett stall? de som jobbar där ser verkligen till att hunden hamnar hos en bra familj?

vallhund
2

Jag har både tagit emot o lämnat ifrån mig hundar, det har aldrig varit pengar involverade, o aldrig på annons.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
2

#4 Fast kan man själv se till att hunden hamnar på ett bra ställe så är det bättre än att belasta hundstall (som ju är ideella föreningar oftast). Dels ska hunden då behöva flytta en gång till hundstallet, där man sedan inte vet hur länge den bor och kostar pengar för att sedan flyttas ut till ett nytt hem. Hundstallen har dessutom bara hand om vanvårdade och/eller hundar som inte har någon ägare. Hundstallen är ingen instans där man kan lämna in sin hund när man tröttnat på den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

TjockaBerta
0

Det känns i en del annonser som om man sätter ett pris för att  slippa dem som vill  ha en gratishund. Är köparen beredd att betala det pris som står så kan man sen starta en diskussion därifrån istället för att börja pruta på en gång.

>>>Malum domesticum<<<

[Annamaja27]
0

Jag misstänker att man sättter ut ett högt pris för att få bort de som egentligen inte har råd med en hund.

Jag skulle kunna tänka mig att betala fullt pris för en vuxen hund om den var friröntgad och hade bra MH osv. Man vet ju lite mer vad man får när man köper en vuxen hund och det kan vara värt en del.

Driva
1

Nu har jag inte sålt hund på blocket men andra saker och har märkt att folk ska pruta på ALLT. Vissa har ingen skam i kroppen så kan tro att man skriver så för att slippa att folk ringer och försöker pressa ned priset…

Besök min blogg: http://bumpi.se

[RMSLiners]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nypris på en äldre hund har jag inga problem med beroende på vad det är för hund, en inkörd draghund kan jag lätt betala en högre summa för speciellt om det är en ledarhund. Men det var ju inte det saken gällde nu. 

Däremot har jag upptäckt att en del uppfödare kan omplacera vuxna avelsdjur och därmed också ta en högre summa av den anledningen att hunden skall gå vidare i avel hos någon annan. 

Lite fel att ta högt pris på en omplacering bara för att tjäna pengar men med en god anledning tex avel ser jag inget fel. 

Har själv varit med om pengar giriga personer…
Det du skriver påminner om min Flat, renrasig och reggad i SKK.

Ägaren valde att omplacera hunden (då 1,5 år gammal) då han var för vild (vilket är typiskt flat men ändå).

Hon ville bara bli av med hunden och satte priset på 2000kr eller avlivning, vi åkte 80 mil samma dag som vi fick höra detta av en släkting till oss som bodde i deras närhet och hämta hunden som då levde hos en hundvakt under taskiga förhållanden.

När man träffa ägaren sen för att skriva över hunden på oss sa hon bara "hade jag vetat att någon ville ha honom hade jag tagit mer betalt så man fått mer pengar". Där var hon ute efter pengarna, endast.

Uppfödaren kände heller inte till att hunden såldes vidare eller hotades med avlivning trots att det stod i kontraktet att uppfödaren vill vara med om eventuell omplacering skall ske. Hur som haver var uppfödaren glad att vi agerade fort och tog över honom. Han är för övrigt 10 år gammal idag och lever med min far ute på landet.

(ignorera att jag ser ut som ett miffo i bild)