hund som fått hjärfel
Min hund RR har fått hjärtfel , det är på båda hjärtklaffarna att de sluter inte tätt och hunden har inte fyllt 3 år än.
Hunden är under utredning djursjukhus.
Hunden mår väldigt dåligt nu i värmen, orkar inget, idet blir inga långa promenader längre, så man kan inte påstå att han fungerar normalt
Det är inget dolt fel, för det går ej bevisa.
Uppfödaren bestrider detta!
Hur uppträder en seriös uppfödare ?
Ska de inte återbetala hela köpesumman?
Gäller inte konsumentköplagen för uppfödare?
Varför fixera sig vid pengarna egentligen? Varför är det så viktigt? Din hund då, ska inte han få all omtanke och vård han behöver istället för att hans ägare springer runt och vill ha pengar?
Hade min hund haft hjärtfel är pengarna det sista jag någonsin i hela världen tänkt på.
I alla fall.. om det inte går att bevisa att det är ett dolt fel kan du väl inget göra?
Du skriver själv att det inte är ett dolt fel då det inte går att bevisa så vad har då uppfödaren med saken att göra.
Jag måste förutsätta att du själv har din hund försäkrad och då går också din försäkring in om det är veterinärs kostnaderna du oroar dig över.
Kroniska förändringar i klaffarna mellan förmak och kammare är vanligast hos medelålders och äldre hundar, sen finns det raser som har större risk att drabbas av hjärtfel. Har läst att så mycket som 5-10% av hundar drabbas av hjärtfel. Därmed mycket viktigt att man vid köp av hund kollar upp stammens sjukdomshistoria, säger inte att du inte gjort de utan det var mer ett påpekande.

hjärtfel är väl i regel medfött? Om nu inte dem gått på mediciner som skadar hjärtat? Jag vet inte, men jag tror inte att hjärtfel växer fram, möjligtvus kan medföddt hjärtfel bli värre.
#3 Många är det men alla hjärtsjukdomar är inte medfödda och hjärtfel hos hund kan debutera när som helst under hundens liv. Hjärtfel kan vara ärftligt men kan också dyka upp av sjukdomar tex virus, mediciner, kost, motion mm.
Med kost och motion menar jag överdrivet mycket mat =övervikt eller överdrivet mycket motion = överansträgning.
Gör det hela därmed svårt att bevisa att det skulle vara medfött.