Vilken hundras?
Vilken hundras tror ni passar mig?
Det ska vara en aktiv hund som klarar av långa promenader och är i behov av såväl fysisk som mental träning i princip varje dag (dvs kanske en vilodag i veckan med lite mindre aktiviteter än vanligt). Träningen jag tänker mig är t.ex. rallylydnad och agility, men det beror lite på hundens behov såklart.
Den får inte ha extremt starka behov av jakt eller vallning då jag inte har möjlighet att tillgodose det och tycker att det känns elakt mot hunden att skaffa t.ex. en BC om man inte kan ge den möjlighet att valla.
Både jag och sambon jobbar/pluggar till stor del hemifrån så en hund med stark flockkänsla som inte kan lämnas flera timmar är inget problem.
Ska helst kunna gå delvis lös under promenader.
Inte jätteskällig då vi bor i lägenhet.
Behöver inte vara super lättlärd, men inte heller jättesvår att träna.
Inte intresserad av små raser(typ jack russel och neråt) eller raser som kräver extrem pälsvård (behov av borstning varje dag året om etc).
Jag är lite kär i BC men som sagt så känns det inte schysst att skaffa en hund som oftast har så starka behov av något jag inte kan tillgodose.
Aussie kanske?
Australian Shepherd vore ju ett alternativ, dock kräver de väldigt mycket, de har också väldigt lätt till skall, vad jag hört(och upplever med min här hemma) dessutom vaktar de vilket kan ställa till problem i en lägenhet. Dessutom upplever jag att Aussien tycker det är roligare med varierad träning, vi håller på med t.e.x. freestyle, spår, sök, agility, lydnad, frisbee, och Apporteringar i lätt form, problemlösningar är också en hit. En nedrakad Pudel är inget pälsvård alls i princip Sheltie kan ha lätt till skall men för övrigt en jättetrevlig hund. Jaktlabben är en väldigt trevlig hund den också. Finska och Svenska Lapphunden kräver ju lite borstning, men annars skulle det nog funka. Lapska Vallhunden vore ett alternativ också, är inte jätteinsatt i rasen menmen.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#1 aussie är ju en vallhund! Så tror i te den är så bra ;) #0 men det där med att få hunden att gå delvis lös är något man får lära den! Det är inget en speciell ras kan! Sen så tror jag inte att det är lagligt att ha hunden lös, oavsett hur fint den går. Vilket är väldigt synd då jag själv hade velat lära min hund det. (Jag såg det på någon debatt om en tant som polisanmält det, men själv tycker jag det är lite överdrivet. Men jag är inte säker på hur det var) :) schäfer har ju annars ett stort behov av såväl psykiska som fysiska. Men det gäller då att schäfern får så mycket som den behöver. :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Jaktlabb?
#4 jag är inte helt säker på hur det hänger ihop men, jaktlabben är en mer framavlad Labrador för jakt. Den är dessutom mindre än den vanliga labben! Och det var det lilla jag vet. :)
#3 Det är få Aussies som har vallanlag pch det har inte kravet att de _måste_ valla. Om hunden går precis som om den är kopplad för den gå lös.
#5Huuur kommer det sig att min kompis syrras jaktlabbe gåt lös utan problem och inte sticker för råddjur och dylikt? :)
#6 aha okej! Sa bara utifrån det jag visste! :)
#5 Bara för att den har jakt i namnet inne bär det inte att den sticker iväg då det kommer det djur ;D
En jaktlabbe skall vara vänlig, smidig och mycket "will to please". De är inga tunnor med ben som de vanliga labbarna, dessa har en kropp som alla labbar borde ha. Jaktlabben är oftast mindre än den vanliga labben i höjden dock finns det större/normalstora också beroende från vilka linjer man väljer ifrån. Jaktlabben passar för all sorts av aktivering tex lydnad, rallylydnad, agility, spår, sök, eftersök, apportering mfl.
En hund som gillar att jobba helt enkelt sjukt fina hundar och lätta att ha att göra med :) De finns vanligen i bara gult och svart men även brunt förekommer (dock ovanligt) min egna jaktlabbe har aldrig skällt (i morgon: 7 mån gammal)
En annan sak med dem är att de är lugna och liksom "gillar läget" men då man vill att de skall göra något så gör de det. Rekommenderar varmt en jaktlabbe till dem som vill få en aktiv, otroligt glad, snäll och arbetsvillig hund utan större vaktinstinkt eller "springa efter allt som rör sig-instinkt" :)
#3 Jo självklart är det något man måste träna men det finns ju raser som är mindre lämpliga att ha lösa.
Med skällig tänker jag främst på t.ex. olika former av spetsr. Dom flesta jag har träffat tokskäller när dom är glada - kan ju vara en träningssak.
Aussie har jag funderat på men hört så olika om hur dom är, en del säger att dom är jättevalliga och skäller mycket och en del säger att dom inte har ett utpräglat behov av vallning utan att så länge man sysselsätter dom mentalt och fysiskt så går det bra. Någon som kan mycket om rasen som kan berätta lite?
Men jaktlabben har jag faktiskt helt missat! Tack för tipset =)
#10 Alla spetsar skäller inte non stop :p Familjens nobs på 9 år skäller då det kommer någon men är annars tyst ;)
Om du skall köpa en jaktlabbe så kan jag rekommendera en kennel kring Stockholm där min valp kommer ifrån xD
Collie? Golden?
Om du kan tänka dig en terrier så låter det som att en irish softcoated wheaten terrier skulle passa. Behöver dock klippas ett par gånger per år men har man hunden relativt kortklippt så är pälsen väldigt lättskött. Jag tycker att den irländskpälsade(finns irländsk och amerikansk pälstyp) är mer lättskött. Vi kammar våra max en gång i veckan.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin