Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3496 ggr
hundensbästa
0

Brukshundklubb

Hej! För ett tag sedan gick jag en kurs, allmänlydnad, på en brukshundklubb. Det var bland det värsta jag varit med om! Hur kan vissa klubbar fortfarande år 2013 lära ut koppelryck som en metod för att få hundarna att lyda, att rekommendera strypkoppel för hundarna ska kontrolleras och råd om att hålla fast tassarna på en hund som biter sig ur greppet, för hunden måste "ge sig". Borde jag anmäla? Eller är det såhär det går till på Sveriges brukshundklubbar? Inget illa alltså, jag bara undrar för jag hamnade nästan i chock. Jag är nog naiv men jag trodde vi hade kommit längre i Sverige…

Pennybus
0

Vissa bk's har fortfarande kvar inslag av gammla metoderna,tyvärr.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Reise
1

Jag tränat inte själv på brukshundsklubbar, och var länge sen jag var på någon. Men vad jag har hört är de ofta mycket delade åsikter ang. uppfostran och träning.

Så som jag har hört är de mycket "gammal" lära kvar som går på brukshundsklubbarna fortfarande, tyvärr.

Sofy
2

Det beror på vilken brukshundsklubb du går till. Jag har hört mycket gott om en brukshundsklubb medans den som är i min hemstad är hemsk och rent av förskräckte min förra hund för livet.

Det finns ingenting att anmäla såvidare de inte bryter mot någon lag.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

hundensbästa
0

Okej. Jag har väldigt svårt att förstå detta. Tänker på alla stackars hundägare som inte kan så mycket om träning och hundars beteende, många väljer ju att gå sin första hund på en brukshundklubb i närheten. Om det är detta dom får lära sig så är det ju inte konstigt att rygg- och nackproblem hos hundar är så vanligt.

hundensbästa
0

Och visst förstår jag att det är svårt att anmäla, men samtidigt är det inte okej att misshandla hundar. Vart går gränsen? Att uträknat tillfoga en hund sådan smärta som ett koppelryck i stryp innebär är i alla fall misshandel i mina ögon. Sen kan dom kalla det "knyck" om dom tycker det låter finare…resultatet är ändå detsamma.

Sofy
3

Jag anser personligen att det inte är acceptabelt med sån träning när det finns betydligt bättre alternativ. Jag hade anmält, även om inget kan göras åt det så hade jag anmält för om ingen säger någonting händer ingenting i framtiden heller men det är bara jag.

Mischa
2
Telleliten
1

Om en brukshundsklugg gör nått som bryter mot SBK´s policys kan man kontakta centrala SBK.

[Camia7]
2

Jag funderar på om man ens ska gå valpkurs? Jag har läst på och känner att jag kan det mesta.. Borde det räcka? Jag vill gärna inte gå på kurs eftersom jag inte vet vad det kommer att vara för hundar eller övningar där…

CelsiusT
1

Jag tycker att man i ett sådant läge ska kontakta klubben i fråga. Inte aggressivt men vara tydlig och klar med att man är missnöjd med sin kurs, och förklara varför. Klubben behöver få information om och bli medvetna om att medlemmarna inte vill ha det dom erbjuder, att dom vill ha något annat. Det kan vara så att det är just den instruktören du råkat få som är sådan, och då måste klubben få reda på hur denne håller sina kurser. 

Jag höll kurs för vår bk för några år sedan men la snart av. Jag hade nämligen en instruktör som höll en unghundskurs parallellt med mina kurser och hennes deltagare valde alltid att gå kurs för mig nästkommande termin. Jättetrevligt, bara det att alla kom dragandes med stryphalsband och gick och ryckte i sina hundar. Hundarna flåsade och flämtade. Dessutom hade jag hela tiden problem med att hålla fokus på mina deltagare pga att jag råkade då och då se vad dom höll på med. Men jag vet att hon var ensam om att hålla den typen av kurser på klubben, vi andra höll en annan stil. Men instruktören bröt inte direkt mot sbk dressyrpolicy så tyvärr lät dom henne fortsätta. Men jag sa ifrån x antal gånger iaf, snart måste dom ju reagera.

#9 Oavsett hur mkt man kan så är kursen väldigt bra för hunden (och dig). Finns en anledning till att även folk som haft hund i många herrans år och/eller tävlar högt med sina hundar ändå går valpkurs. Dock behöver du ju absolut inte välja att gå på en brukshundklubb. Finns många privata hundtränare och företag som håller valpkurser i den träningsfilosofi som du själv vill jobba med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

hundensbästa
0

Tycker ändå att policyn är ganska skaplig, men undantag från att man som hundägare kan behöva "väcka" hunden med ett koppelryck. Herregud är inte svenska brukshundklubben pålästa och vet hur farligt det är??? #9 Jag tycker absolut att du ska gå valpkurs. Även om ni kan mycket är det bra för den enormt viktiga sociala träningen. Men som sagt, var noga i ditt val av kursanordnare.

Arcadia
2

Nej alla brukshundsklubbar är inte sådana. Jag är just nu medlem i två och har gått kurs för båda. Enbart mjuka metoder och bra instruktörer. Ryck i kopplet och strypkoppel är bannlyst. En eloge till både Nacka och Värmdö brukshundsklubb! Trevlig stämning och rara människor som gör att man känner sig välkommen dessutom. 

Det ska vara kul att träna och det är det verkligen där!

Tina
0

Strypkedja var i princip obligatoriskt när jag provade gå kurs på min BK, hade man inte med sig fick man låna. Alla hundar tränades på samma sätt, ryck i halsen och "nej" när de gjorde minsta snedsteg. Vi skulle berömma mycket med rösten, men inte ge speciellt mycket godis. Hundarna var lydiga och skötte sig, men ingen hund tyckte det var kul att träna. Utan att dra alla över en kam rent åldersmässigt så är de båda instruktörerna som håller kurser på klubben 60+.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[fabienne]
2

Gick en valpkurs/grundkurs på en brukshundsklubb. Det var mycket jag inte höll med om i den träningen. Första lektionen fick vi rådet att sätta på vår hund stryphalsband. Aldrig i livet. Vi bytte till sele.

Sofy
0

#9 Det är upp till dig. Jag går inte valpkurs med min valp då jag redan gått på 6-7st valpkurser och min valp får mycket social kontakt med vänners och familjens hundar.

hundensbästa
2

Jag skulle verkligen vilja förstå hur man kan välja att använda stryp och dessutom rycka i det. Om det är någon som använder sig av en sådan metod så är ni välkomna att berätta hur ni tänker kring det. Jag är alltså på riktigt intresserad av hur man kan våga riskera sin hunds hälsa för att få den att lyda. Väldigt tråkigt att höra att så många haft liknande upplevelser. Jag ska nog skriva till Svenska brukshundsklubben och höra mig för lite hur de ser på detta…

vallhund
0

Jag använder helstryp, men jag rycker inte i det, ej heller använder jag det för att träna/uppfostra hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

hundensbästa
0

#17 Har du en hund som aldrig drar? För visst, har man en hund som inte drar alls och inte heller kastar sig iväg på egna äventyr så spelar det ju ingen roll vad man har. Men även att min hund inte drar vågar jag inte ha stryp, inte heller annat halsband pga risken föe eventuella ryck som kan uppstå om hunden blir rädd eller annat…

League
0

målar upp ett senario: Du får hem en stor omplaceringshund 30-40kg, allt går ofta bra, eller iaf hyfsat och du bestämmer dig för att behålla hunden och det går ett Bra tag, hunden sköter sig bättre o bättre, fast han har kvar en fixering kring tex katter, då drar han som en idiot i kopplet och blir okontaktbar. Denna hunden har nu flera gånger dragit IVÄG med dig, eller snott runt och backat ur halsbandet/selen i sin jakt på katten, du går o blir gravid och ska gå ut med katt-älskaren i ett normalt kattbefolkat område.

Hur hade du gjort?

Jag hade absolut satt stryplänk på hunden, och det av 2 anledningar: 1: jag vill minimera risken att tappa kontrollen på min hund. 2: jag vägrar riskera mitt ofödda barns hälsa genom att bli golvad och ivägdragen av en "blockerad" kattjägare. Dessutom är det lagom roligt att promenera bort till kattens matte/husse med en död katt o försöka förklara vad min hund har gjort och be om ursäkt. För i deras ögon räcker ett förlåt inte så långt.

League
0

kan väl tillägga att jag inte äger ett styphalsband och har aldrig gjort. Däremot föredrar jag halsband framför sele, men använder bägge för att jag inte vill gå o dra i mina hundars halsband. Finns för det mesta en tanke bakom varje handling, dra inte alla över en kam. Och en hund bryter inte nacken eller dör för att hunden drar i kopplet, allt är inte svart eller vitt

Misarn
4

När vi gick allmännlydnad på BK i Borlänge tyckte jag verkligen om våra tränare och deras metoder. Jag kände verkligen att dom hade ett "nytänk" som passade oss och vi som var lite varm i kläderna fick styra upp och anpassa våra belöningar etc. individuellt efter våra hundar och det tyckte jag verkligen om :-) Dom såg våra hundar som individer och att vi skulle ha roligt när vi tränade och lyssnade verkligen på oss som deltagare om det var något vi ville träna extra eller ändra på och det var aldrig ett krav att ha stryphalsband eller dylikt utan la stor vikt i sammarbete och kommunikation mellan hund och förare.

vallhund
1

Ett helstryp verkar eggande på en hund som drar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
3

#19 Jag hade absolut inte satt stryphalsband på en sådan hund. En 30-40kg hund är i storlek med min förra hund. Stor javisst , men inte jättestor. Visst kunde hon dra, men man blev aldrig liksom golvad. Mammas hund är också i samma storlek visst kan dom bli starka och dra, men man klarar av att hålla emot.

Om vi då iaf säger att hunden verkligen golvar en för att dra efter katter så skulle jag säga att då är stryphalsbandet eggande i det läget och absolut inget som hindrar hunden eller gör föraren starkare. Stryphalsbandet ska isf användas innan hunden drar iväg och i det läget så kan man lika gärna använda någon annan metod för att avleda än en skarpt ryck i stryphalsbandet.

Jag hade använt mig av halti-grimma i kombination med vanligt halsband eller sele. Eller möjligtvis kanske en VGW-sele.

Medarbetare på westernridning.ifokus

hundensbästa
0

# Jag håller med #23. Hade jag märkt att min hund började reagera på katter (eller något annat) så hade jag naturligtvis börjat träna på det. Jag kan fortfarande inte se hur stryp skulle underlätta situationen.