Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2603 ggr
jollycox
0

Åska

Idag när vi var och gick med hundarna så mullrade det lite och vår 2åring blev lite låg och undrade vad det var som lät. Vi brydde oss inte så mycket, kopplade honom och fortsatte gå. Dom andra två hundarna brydde sig inte.
Jag började fundera hur vi ska agera om det kommer mer åska som låter mer, då kommer han nog bli mer rädd. Hur ska vi göra då? Bara strunta i honom?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[fabienne]
6

Du har nog en enorm hjälp av att de andra hundarna inte reagerade. Förhoppningsvis är de övertygande nog att åska inte är något att vara rädd för. Jag skulle absolut bete mig precis som vanligt och inte göra någon sak av det om hunden skulle bli orolig. :)

[typellisch]
2

När en hund är rädd för ett föremål brukar man oftast sitta och klappa föremålet, strö ut lite godis runt föremålet så hunden inser att det inte är någon fara alls. Om ''ledaren'' är orädd så är det ingen fara liksom.

Samma med åskan kanske.. stanna upp och låt han vänja sig med ljudet men kolla inte på han eller prata inte med han. Var neutral och sen går du bara.

Min hund upptäckte nyligen ljudet av motorcyklar (hennes första sommar) och vart rädd. Jag stannade upp tills hon liksom slutat upp att vara rädd men jag var neutral, pratade med min mamma och brydde mig inte om henne (jag sneglade på henne från ögonvrån, det var allt) och sedan gick vi igen. Sen kom en till motorcykel fast längre bort och allt min hund gjorde var att stanna upp en stund och sen fortsätta gå :)

[fabienne]
1

Jag tänkte tipsa om den här videon också http://www.youtube.com/watch?v=IOhpr3NO3TY

Godis och lugnande beröring kan lugna hunden om det inte hjälper att man själv bara är lugn dvs att hunden ändå stressar upp sig.

Mapel
0

Jag har ett tips :D 

Du kanske kan test på den metod som många använder vid smällare. att man spelar upp ljudet av smällare, fast på låg volym till en början, och sen höjer mer och mer när hunden är mer van. Räcker ju med att man hittar ett klipp med åska på youtube och spelar :) Det blir ju inte exakt samma grej, om du inte har ett seroundsystem(?) eftersom åska kommer liksom överallt ifrån men själva ljudet blir ju samma. Är ju alltid bra om man upptäckt att hunden kanske tycker det är läskigt. Är ju jobbigt om man råkar vara ute och så kommer värsta åskvädret och hunden är helt oberedd. 

Alltid bra att tänka lite i förväg och motverka eventuella faror så slipper man stå med en åskrädd hund sen, är alltid lättare att motverka än att bota :)

mingman
0

#4, Det kan säkert funka på vissa, problemet med åska är att det är så mycket mer som hundarna känner av, tex lågtrycket. Åskrädsla är en kombination av massa olika intryck, vissa som vi människor knappt kan uppfatta.

En intressant sak om ämnet;
Ett företag har tillverkat "åsktäcken" som hunden kan ha på sig vid åska. De ska vara gjorda i något speciellt material som motverkar staticiteten eller nåt humbug. Det hjälpte väldigt många hundar. MEN, det hjälpte lika många hundar ur testgruppen som bara hade ett vanligt täcken men som trodde att de hade ett täcke som skulle lugna hunden.

Har ingen källa just nu, men kan säkert leta upp den senare. Om hunden blir orolig trots att du och de andra hundarna är kav lugna tror jag kanske att det är svårt att jobba bort rädslan. Skulle i så fall rekomendera att dämpa istället, och göra upplevelsen så mild som möjligt.

Men förhoppningsvis var det bara ett nytt ljud som han blev lite förvånad över, och nästa gång reagerar han mindre.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Mapel
0

# 5 Det har du säkert rätt i :) Men eftersom det var just ljudet av åskan som han reagerade på tror jag definitivt det är värt ett försök :)

vallhund
1

Min reagerar inte på ljudet öht, inte ens när det slår ner i närheten, han reagerar timtals innan, dvs det måste vara lufttrycket som påverkar honom. Häsjar, skakar, gnyr, försöker gräva sig ut/ner/bort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

jollycox
1

Tack för alla svar. :) Jag hoppas att han inte blir mer rädd, att det bara var ett nytt ljud. Vi provar att inte bry oss eller om han blir lite orolig stryka honom lugnt och långsamt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin