Hemskt!
Det dök upp en inlägg på agilitylistan (Yahoo-grupp) om en 6 månaders border collie hane som var inlämnad till veterinären för avlivning då den var så aktiv
Vet. hade övertalat familjen att få försöka att omlacera hunden istället. Visst blir man mörkrädd!
Hunden är oreggad och kanske såldes som en sk "sällskapsbordecollie" vad vet jag. Fy fasen för dessa oseriösa sk uppfödare!
Men fyfaaan… Åh, jag bara ryser! 
Skönt att veterinären avtalade dem att omplacera hunden åtminstone!
Usch usch och usch 
Jag säger oxå fy för dessa oseriösa hundköpare :-(
och tänk så många såna hundar som avilas varje dag :S
Bra veterinärer där som övertalade!
#4 Säljarna då? Säger usch och fy för dom också!
MVH
Sofie
faktiskt..
Usch vad tråkigt sådant är. Tyvärr blir det ju vanligt när det produceras så mycket valpar utan annan tanke av producenterna (uppfödarna) än klirr i kassan…
#6 Vad menar du med det? Säljarna kan ju aldrig veta hur en person man säljer till egentligen är på de korta möten som man brukar träffa köparna. En köpare som verkligen vill ha hund kan lätt luras.
Man kan bara gå efter sin magkänsla, och den stämmer tyvärr inte alltid.
#9 en oreggad hund och en bordercollie som säljs som sällskap..
Visst stämme det inte alltid med magkänslan, men jag skulle då aldrig köpa en oreggad hund. Och inte heller sälja en border collie till någon som sällskap.
MVH
Sofie
#10 Jag hade inte heller köpt det eller sålt det.
Usch fyfan :o
// Hannah
#11 Därav tycker jag att även säljaren/säljarna låter oseriösa i det här fallet.
MVH
Sofie
6 Ja det hade ju tagits upp redan därmed sa jag-
Jag säger oxå fy för dessa oseriösa hundköpare :-(
Det är väl upp till köparen att ta reda på fakta oxå vad är det jag köper. Sen vad vi skulle köpa oreggad eller inte är väl helt OT. Det jag ser är allså här kommer jag till vetrinären jag vill avliva denna valp på 6 månader gammal för den är för aktiv. Seriös köpare!?, ne verkligen inte. Sen oreggad/eller inte tycker jag är inte det viktigaste utan det är att detta rör en unghund en liten valp.
Utspelade sig detta i Sverige?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#15 Ville bara påpeka att detta är en diskussion från 2012 ifall du missat det 🙂
Både säljare o köpare har ett ansvar. Säljaren (uppfödaren) att hitta den perfekta köparen till sin hund rätt hund hos rätt köpare. köparen att tala sanning o säga vad man vill ha hunden till. Att sälja en borderCollie till sällskap ja visst det funkar säkert men det kan inte vara vanligt. En BC är aktiva hundar.
Funderar på vad som egentligen hände. För drygt 10 år sen kunde man inte köpa en BC om man inte skulle valla. Visst är det toppen att den även fått andra uppgifter då den visat sej vara en ypperlig tävlingshund i många grenar. Men till sällskap tror jag väldigt få lämpar sej för. Men som alltid när pengar är med o styr blir det fel ibland.
varför tror du inte det skulle kunna hända i Sverige?
Hyllar veterinären som faktiskt tog sitt ansvar. Man avlivar inte en frisk hund för att den är för aktiv. Speciellt inte om den bara är 6 månader.