Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3690 ggr
Virvlan
0

Ha 2 hanar eller 2 honor?

Om man ska ha två hundar. Vilket är bäst, ha två tjejer eller två killar??

Med tanke på bråk och annat.

elli-kleo
3

Varför inte en av varje? :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jenna_Nord
6

Det spelar ingen roll. Allt beror på individen i sig.

Mvh Jenna

Virvlan
0

Jo hane och hona går ju om hanen är kastrerad.

[Teddies matte]
5

#3 Nej, hanen måste inte vara kastrerad.

Pennybus
2

#3 Hanen behöver inte vara kasterad, min hane funkar fint med min tik som löper just nu t.o.m.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

League
0

jag har HÖRT att det ska vara värre att ha 2 tikar. Har dock ingen erfarenhet själv

[amysmatte]
0

Hört att man inte ska ha jämngamla tikar då de kan börja slåss riktigt ordentligt för de slåss om rangordning eller vad det var. Det ska vara ca 3 år emellan. Vet dock inte om det stämmer så rätta mig om jag har fel :)

CelsiusT
0

Om hundarna börjar slåss så kan man inte ha dom boende ihop oavsett om det är tikar eller hanar. Och sålänge dom inte slåss så spelar det ingen roll om det är två tikar eller två hanar man har ihop.

Däremot så upplever jag att det är brötigare slagsmål med mer buller och bång när två hanar slåss, det ryker ofta mycket och låter ofta mycket. Många små bitmärken, om några alls. När tikar slåss däremot så känns det mer som på liv eller död och ofta hittar dom sitt grepp och ger sig inte, lite 'lugnare' gräl men mer att plåstra om efteråt och läskigare i slutänden. Men detta är såklart en grov generalisering och absolut inte någon sanning som gäller alla gånger. Det är väldigt individuellt.

Däremot så tänker jag att det är smidigare med åldersskillnad. För både tikar och hanar så är det lättare om dom har lite åldersskillnad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[daytona]
2

Tikar brukar slåss på liv eller död, det gör inte hanar.

Har haft 2 tikar förr och jag säger ALDRIG mer!!

Fridaaaa
2

#9 Hanar kan också slåss så, men betydligt större risk med 2 tikar.

---------

Hade jag haft en av varje hade jag kastrerat hanen. Hade inte vågat chansa under löpperioden och sedan kan ju hanen må dåligt av att ha löptik i hemmet med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magrat
0

Nja, jag har två stycken relativt jämngamla tikar (det skiljer 1½ år ungefär) och har aldrig upplevt några problem mellan dem två. Likadant så har familjen haft hanar samtidigt och inte heller där några problem, däremot har det varit en åldersskillnad på runt fem år där.
Däremot så har jag också hört att tikar kan vara värre att ha ihop än hanar i och med att hanar inte skulle ryka ihop lika allvarligt, men jag har hört skräckexempel om båda könen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[daytona]
1

Har inte varit med om att 2 hanar slåss på liv och död på samma sätt. men visst finns det undantag som allt!

(haft hundar i 40 år!!)

sophiac
0

Min familj har två hanar. Dom ryker ihop då och då annars är  de bästa vänner. En är 4 år och den andra är 1 :)

Lilllens
1

Min morfar har 4 tikar och en hane(kastrerad) tillsammans, äldsta tiken är 14, de andra är 10, 8 och 7, hanen är 10. Har aldrig varit slagsmål mellan dem. Jag är ofta där med min mops som är 2, alla går ihop och är tillsammans utan konflikter. Det beror nog mycket på individ.

Gullan402
0

Har haft 2 hanar med 1½ års skillnad och aldrig några riktiga slagsmål, bara markeringar med lite morrningar och skall emellanåt.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

vallhund
1

Jag har haft hanar o tikar ihop i lite olika konstellationer, dock aldrig två tikar samtidigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.