Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1414 ggr
Kiyona
0

Alarmerande!

Hejsan!

Min hund har ALDRIG huggt mot en annan människa någonsin tills idag och för 2månader sedan något då ha morrade åt en ung kille.

Han var som liten retad av ett gäng killar nästan dagligen som kastade sten mot honom och skrek åt honom. Detta var evigheter sedan och han är nu 13år och högg idag mot en ung tjej när han stod uppbunden.

Han skällde på henne och hennes kompis och jag gick tillbaka och bad dem att hälsa lite på varandra samtidigt som jag var med då detta funkat förut. Men han högg mot henne!!!!!

Och förra gången var det  barn som skrek åt honom utanför affären och sen hälsade dem på han och det gick bra tills den unga killen kom och han morrade. Så jag bad dem att hålla avstånd och gick därifrån.

Vad är det som händer?

Det har bara hänt när han varit uppbunden så jag kopplar det till detta som hände när han ar liten. Eller kan det vara knölen som retat upp honom?

Bör jag ta på honom munkorg?

Vad kan jag göra?

Detta är inte min hund som gör så han har ju ALDRIG gjort något liknande förut :(

Blit jätte ledsen och orolig över detta och tänk om det utvecklas!! snälla finns där något man kan göra?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Karmatarerskanise
0

Vilken knöl?

Har han en knöl som gör ont kan de få hon om aggressiv.
Men även ålder kan få hundar att förändras.

Munkorg ska inte behövas så länge du inte låter folk komma fram och hälsa och inte lämnar honom själv där det kan komma folk.

[silkesnosen]
0

Det Kan vara att något är fysiskt och/eller psykiskt fel. Din hund är ju äldre.

Kiyona
0

Han har fått en fettknöl på vänster bak som han börjat slicka på. Så vet inte om det kan vara den. Ska ju ringa veterinären i veckan och prata om att operera bort den då han är irriterad på den.

Okej jo hoppas det inte utvecklas. Men då får jag sluta låta folk hälsa på honom tillsvidare. Så han slipper munkorg :(

Ska göra som ni säger och tvecklas det vet jag inte vad jag ska göra. Förhoppningsvis är det väl knölen….

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Nightcat]
2

Äldre hundar får problem med både försämrad syn och hörsel, han kan också ha ont. Du bör göra en hälsoundersökning så att det inte är ett fysiskt fel. Äldre hundar kan också vare en smula dementa :)

Kiyona
0

Aaah han hör ju dåligt och har en begynnad grå starr så antar att det också kan spela in.

Okej får göra det :)

Jo han är ju gammal men känns som tiden gått alldeles för fort om det är besvär pga hög ålder som slår in :( Lilla Rex. Får kolla igenom honom hos veterinären så han inte har ont.

**Mvh//Andrea **

[ESAR]
0

Vill inte skrämma upp dig.. Men vissa kan få cancer i hjärnan och bli helt förändrade.. 

Min kompis familjs hund fick en tumör i hjärnan när han va runt 14 år, JR, så de blir rätt gamla, men han attackerade sin husse helt utan förvarning mot strupen. Och han har alltid vart underbar och glad. Visade sig att han hade en tumör som sagt.. 

Det låter ju verkligen som något gör ont. Och lite konstigt att de är just mot unga endast. Men har han inte reagerat på dem på såå många år borde det inte ha kommit tillbaka nu heller. 

Men jag tycker att du ska kolla med vetten innan du börjar få för dig saker som skrämmer upp dig. Det är inte hälsosamt för dig. :( Det kan vara PRECIS vad som helst. Hundar är svåra att förstå ibland om de har ont eftersom de gärna inte vill visa det..

kodex
1

Att han är gammal spelar definitivt in. Sen behöver man inte utsätta en hund för vilka situationer som helst. Ha det i åtanke. Jag pressar aldrig min hund till att hälsa på någon hon inte vill och sen skulle jag aldrig, aldrig, aldrig lämna min hund utanför en affär. Du utsätter hunden för enormt mycket press och osäkerhet om det kommer fram människor, då du tvingar hunden att hantera situationen på egen hand, vilket han också gjorde genom att hugga. Är helt säker på att det var därför han reagerade kombinerat med att han kanske börjar höra och se lite dåligt.