Ormbiten / getingbiten !?!?
Har inte märkt nåt på han på hela dagen, tills precis nyss när jag kollade.
Så ser jag två bulor på nosen, vad tror ni det kan vara? Funderar på om jag ska se om de lägger sig , svullnar de upp minsta till ringer jag vet. :/
Hittar inga "hål" eller någon gadd eller så.
Ser ni att det är två? det är en större bula och en mindre.. :/
ojdå :/
bäst att ringa veterinär och rådfråga!
då min hund blev stucken av en geting (Klantisen klev på en ;)) så gick det över efter bara någon timme
men om det är ett ormbett så ska han vara stilla! så att inte giftet sprider sig
Om du inte har märkt något på han så lär det inte vara ormbett. Men min hund fick sådär av riktigt starka myggbett uppe i norrland.
Det var bland det hemskaste jag var med om när min Newfoundland/golden retriver blev biten i nosen av en huggorm - på min födelsedag härligt nog.
Jag fick ju dumt nog lite panik och gick lite fortare hem, han går ju inte direkt att bära som man ska göra om man kan eftersom att hunden ska röra sig så lite som möjligt. Toksvullen nos.
Timmarna framåt handlade om att få i honom vatten och han kräktes upp allt, dricka kräkas osv. Ligga i skuggan och må dåligt och flämta, han mådde ju illa och ville inte ens äta fläskfile fick tvinga i honom.
Vi åkte aldrig till vetrinären för de sa ungefär att det skulle kosta 15000 att hålla koll på honom och EVENTUELLT ge han dropp, och då tog föräldrarna beslutet att det bara skulle vara stressande för honom.
Turen var att det var i nosen och att han är så stor 50kg för tydligen om det är i benet så går det i blodomloppet till hjärtat med giftet.
Dagen efter var han finemang igen och ville springa omkring som en galning, så då gällde det i stället att tvinga honom att ta det lugnt ;) Men gud vad skönt det var då.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Tack för svaren!
Vi märkte sen att det var myggbett, myggorna verkar äääälska honom och dom flockas verkligen runt honom ute! Får kolla upp om det finns något man kan göra åt det, det kliar ju säkert på stackarn :/…
Vad skönt att höra att det inte var allvarligare än så ändå! :)
Ja människor använder ju djungelolja men det är nog inte att rekommendera. Veterinären kanske har något special, eller så finns det säkert någon gammal husmorskur, det brukar jag alltid kolla upp först 😃 brukar vara billigare och kul att se om det fungerar
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings