Hugger sönder mina händer
Alltså, om jag sitter ner på golvet eller i sängen typ med min hund, och kanske bara klappar lite på honom så typ lägger han sig på sidan och börjar flåsa och blir helt galen i mina händer. Han ska hålla på och nafsa efter dom och verkligen hugga efter dom. Sen när jag tar tag i honom ser han det typ som en lek och blir ännu galnare och typ hoppar mot mina händer och hugger i dom.
Det är lite läskigt för det känns som att jag är i underläge i dom situationerna. Inget jag gör hjälper, han bara biter och biter. Jag tycker ofta det är så att han ser mina händer som byten eller leksaker som han ska efter, hoppar upp mot mina händer osv. Alltid alltid när vi ska leka så blir han så här också, sjukt bitig.
Vad kan jag göra?
★
Gå från hunden direkt utan att säga något, men skrik gärna till när den gör det och bara gå. Då förstår hunden att det inte va okej och så gör du så varje gång :) men gå direkt på första nafset vänta inte
Ska testa det!
★
#1 Bra tips med säga ifrån! Gå ifrån kan hjälpa om inget annat fungerar. Vissa helt enkelt att du är missnöjd. Skrika/pipa till och bli sedan stilla är bra knep, så gör hundar mot varandra när det blir för mycket. Annat du kan göra är avleda, ge hunden något honom någon leksak eller något han får bita på. Hur gammal är hunden?
#3 Om jag sitter stilla så fortsätter han att bita mig. :/
Han är 10 månader, så det borde väl inte vara att tänderna kliar? Jag antar att det bara blivit ett invant beteende.
★
Då tycker jag #1 råd låter bra :) Tyvärr har jag inga fler råd att ge
Du ska lämna rummet :)
Tycker du har fått bra råd :) det är ett valpbeteende, alla valpar biter mer eller mindre.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har ni tuggleksaker som han kan bita på istället för dina händer? Om inte så införskaffa det! Annars så har du fått väldigt bra tips redan! Lycka till! ;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Håller med ovanstående. Visa att du inte vill leka på det sättet och ignorera honom, tillslut kommer han tycka det är tråkigt. Va hård men rättvis :) han kommer nog förstå ganska snart att de va skit tråkigt, han vill ju leka med dig så då får han helt enkelt anpassa sig för hur du vill leka :)
Som alla andra säger, gå därifrån. Är han tio månader borde han ha fått sina vuxentänder, men en del hundar har ett stort tuggbehov ändå. Är han riktigt jobbig kan du strunta i att leka med honom ett tag och lära honom trix eller något i stället. Även om leken inte funkar kan ni umgås på ett positivt sätt och förbättra er relation :)
TS, vad har du för hund? Tänkte bara lite Off Topic att om det är en liten hund du har kan man behöva åka in och dra ut resterande valptänder om dom inte trillat av. Veterinären kan låta dom sitta kvar om det inte finns permanenta tänder under men om det finns permanenta tänder under bör man rycka ut dom som sitter kvar så det inte blir bett-fel till exempel.
Tänkte bara ifall det kliade i hans mun pga att valptänder kanske inte trillat av :) Så kanske din hund behöver lite hjälp på traven.