Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2490 ggr
sophiac
0

dumma hundägare!

I mitt bostadsområde finns en kvinna som har em otroligt aggresiv schnauzer. Denna hund (en hane) morrar och skäller helt besinningslöst på alla hundar tikar och hanar. Idag när jag var ute med Theodor möter jag kvinnan och hunden börjar morra och slita i kopplet som en tok på 50 meters avstånd. Min hund gör inget men jag håller kort koppel på honom endå, när vi möts är det inte så mycket plats men hon låter hennes hund vara "hela" koppellängden ut samtidigt som dregglet stänker och han morrar som värsta grottmondtret så jag och min hund måste nästan trycka oss mot husväggen vi går förbi. Och till råga på allt så säger hon inte till hunden någonting utan bara går förbi som ingenting…Fyfan vad irriterad jag blir!

Pennybus
1

Hon kanske inte ville att hundmöten ska vara så myckett bry sig om, och då visa det för hunden? Jag har samma problem med min hund, sliter i kopplet, skäller som en tok och dregglet yr, men jag har bestämt mig att inte göra hundmötet til en stor deal utan bara gå vidare utan att bry sig.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

sophiac
1

Tyckte mer att problemet var att hennes hund var så nära inpå min och att hon inte "drog" honom in till sig utan att han fick vara på hela koppellängden när den betedde sig som den gjorde..

Princesseen
0

Jag tänkte också på det #1 sa. Hon kanske tränar. När jag tränade min hund så undvek jag att hamna i så nära hundar så han skällde utan minskade avståndey efter tid men ibland möter man ju hundar iallafall och då ignorerad jag det och gick bara vidare. kanske hon också gör. Men om det va så lite plats att du behövde trycka dig mot husväggen borde hon iallafall ha kortat kopplet så ni båda kunde gå utan att känna er intryckta mot väggen. Nästa gång kan du ju försöka tala om det för henne. Inte att hon borde träna sin hund annorlunda men du kan ju behängde att korta kopplet lite vid erat möte. Lycka till.

Pennybus
0

#2 Då låter det mer som en oansvarig hundägare, blä!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

sophiac
0

#3Nej hon tränar honom inte det märks, vad jag kan se iaf. #4 Min hund har också haft problem med hundmöten (skällt, morrat osv) men som jag tror det är har den hunden aldrig fått en tillsägelse i hela dens liv (han är 4 år)..

Princesseen
0

#5 aha okej. Tråkigt. =/

Trollhund
1

Inte för att vara sådan, men en tillsägelse eller att säga ifrån är inte per automatik det bästa sättet. Tvärt om menar många att tillsägelser i stunden inte löser någonting utan att man måste förekomma problemet. Klart man kan säga till för att lösa situationen, men jag är osäker på om det är tillsägelsena som lär hunden, speciellt i sådana hör exempel.

Jag reagerar mycket mer på att hon är oansvarig och låter hunden nästan nå fram till er än att hon inte säger något. Drar hunden så lär den ju dra lika mycket på 1meter koppel som 1,8 (eller vad hon nu har, ni förstår nog poängen.)

[typellisch]
1

Går man rakt mot en hund, rakt framifrån, är man ett hot.. och extra känsligt är det nog när det är en hund som känner stort behov av att skydda sig själv och sin ägare, som i detta fall. Nästa gång du möter en hund som gör sådana här utfall: gå i en båge runt dom, i en halvcirkel. Det är mer ett vänligare sätt att hälsa på hundar i lag, speciellt osäkra hundar som gör utfall. Det kanske hjälper, det är värt att prova. Och så ger du tydliga signaler till din egna hund i samma veva, att detta inte är ett hot när ni går i en halvcirkel.

Nu ska ni ju inte hälsa på detta par men det är värt att prova.

Trollhund
0

Jag förstår det som att det utifrån situationen inte var möjligt att gå som du skriver #8, eftersom hon pratar om att hon nästan fick trycka sig mot husväggen för att hunden inte skulle nå dem.

Men det kanske är ett bra tips för en annan situation :)

Däremot kan jag tycka det är märkligt att det skulle ses som så hotfullt, är ju extremt få ut och gå situationer som man kan leva upp till något sådant.

[typellisch]
0

#9 Det var nog ett tips rent allmänt då jag skrev ''nästa gång du…'' :)

Jodå, att gå rakt mot en annan, främmande hund kan anses som hotfull. Hundars kroppsspråk består av massor av signaler och därav att om en hund t.ex går rakt mot en annan hund och dom aldrig hälsat förut så blir hunden som får denna framrusande hund mot den på sin vakt. Men går hunden i en halvcirkel så visar den att den inte vill något ont, hunden är bara vänlig och vill undvika bråk osv.

Samma om man som människa ska hälsa på en osäker hund (helst undvikas men alla tränar på sina sätt) så ska man gå en halvcirkel mot hunden och ägaren. Det är första tecknet på att man inte vill hunden illa.

Har själv sett denna metod i verkligheten så att säga. Min hund skulle hälsa på grannens hane. Denna hane såg Mollys osäkerhet som var kraftigare då än idag och gick en halvcirkel mot henne. På så sätt läste Molly av att hanen inte ville nåt ont och Molly kunde hälsa utan att vilja fly som hon ville då :) Samma med min väns hund. Hennes hund älskar andra människor så när vi ska träffas för en gemensam promenad så går dom i en halvcirkel ifrån oss (tror inte hon ens vet om detta utan hon bara kör på) varav Molly ser denna vänliga gest och vågar hälsa på hennes hund utan att vilja fly. Och såhär gjorde dom varje gång och det har underlättat för Mollys osäkerhet bland nya hundar.

Trollhund
0

Bör nog precisera hur jag tänker lite :P

Och jag missade ärligt talat helt att du inte bara syftade på den här situationen, ber om ursäkt för det:)

Klart jag förstår också att man aldrig ska gå rakt på en annan hund, ännu mer om du som okänd ska hälsa på en för dig okänd hund. Så långt är jag verkligen, verkligen med :)

Jag förstår också om det är ett bra sätt att göra på när man är ute efter att hälsa på en hund/två hundar ska sammanföras och gå på promenad eller när som när två personer med hund ska mötas, som sagt, gå rakt mot framifrån har alltid varit det jag uppfattat som hotfullt.

Men när man är ute och går och ska passera varandra så går man ju inte mot varandra på samma sätt som om man ska mötas på mitten om du förstår hur jag menar? Klar om hunden går på "fel" sida om en och den andra hunden också gör det så att de kommer rakt mot varandra så förstår jag verkligen att det också uppfattas som hotfullt då de går rakt mot varandra framifrån.

Men är det verkligen samma sak om man bara passerar på varsin sida? Då kommer man ju indirekt från sidan eftersom de inte ska mötas och går inte heller rakt mot varandra. Har hunden tagit span på varandra och bufflar så är det ju alltid som gjort för problematik.

Jag kritiserar alltså inte alls vad du säger och hoppas du förstår vad jag försöker få fram :P Är lika mycket en fråga som ett påstående.

[typellisch]
0

#11 Jag förstår vad du menar :) Missförstånd helt enkelt, inte lätt att få fram hur man menar med text ibland, hehe.

Nej, oftast har man inga problem med att passerade mötande hund som man helt enkelt ska passera. Det förstår jag med och har sett att det funkar bra, såklart. Men att gå en halvcirkel när man passerar ett hundmöte kan vara bra om man själv har en osäker hund som gärna vill skydda och/eller bara är osäker :) Det är inget man måste använda eller ska använda i varje hundmöte utan är en bra metod om man själv har en osäker hund och/eller man stöter på en hund man ser är osäker. 
Oftast läser man av de man möter och man känner sin egna hund :) Men har man en osäker hund är det en bra metod att köra med, för då signalerar man till sin egna hund att det inte är någon fara och att man bara ska passera. Samma om man stöter på en osäker hund som gör utfall lätt eller bara är rädd, då kan man gå i en halvcirkel för att utstråla till den främmande hunden att vi bara ska passera och inget mer :)

Trollhund
0

#12 Då förstår jag helt hur du tänker och förstår hur det kan vara användbart! :)

Ja, det kan bli konstigt i text och vill hellre förstå än lämna det som missförstånd :)

[typellisch]
0

#13 Är bara glad att man kan diskutera vidare och få varandra att förstå med trevlig ton :)

Neela
1

#11 jag som har en signalsvag hund som inte fått lära sig hur man ska göra i alla situationer märker absolut skillnad. Hundar som går rätt mot oss fixar han inte. När vi var på hundkurs och andra ägare kom gående rätt på oss blev han tokig, hundar som kommer i en halvcirkel brukar oftast leda till ett par skall. Samma sak ute, vi viker alltid av vid möten. Det spelar ingen roll vilken sida jag har Sune på och var den andra hunden går, det blir ändå ett möte rätt framifrån. Normalt sett fixar hundar det såklart :)

vallhund
0

#8 Var läser du att TS hund vill skydda sin ägare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jenna_Nord
0

#16 Hon menar nog att hunden som TS mötte var osäker och ville skydda sig / sin ägare.

Mvh Jenna

[typellisch]
0

#17 Precis vad jag menade :)

[ESAR]
1

Mina föräldrar har en granne med en av samma ras. Han är precis lika dan, både hund och ägare. Vi har bara rottisar som därmed vaktar sitt revir, och han går fram och tillbaka förbi våran gård för att provocera dem. Han låter hans hund kissa på våran gräsmatta och på vårat staket och släpper fram sin hund till våra om vi inte märker att han skulle komma. Vi har nämligen börjat få ta in dem så fort han kommer för han är en sån som gärna polisanmäler om våra hundar skulle säga ngt åt hans. Polisen börjar bli rätt less på honom. Han påstod också att våran han hund hade rymt och attackerat honom en dag och han blev biten. De konstiga va bara att han bodde inte där då och min hund va hos mig. Så antingen hittade han på eller så va de någon annan. Vissa människor går bara inte att göra något åt tror jag. Möter du människan så vänd och gå en annan väg eller om de inte är möjligt, säg åt på skarpen.

vallhund
0

Ytterst få hundar attackerar/försvarar sin människa i skarpt läge, visa tänder, låta o burra upp sig hjälper bra, men kommer personen för nära o hunden är lös så drar den hem med svansen mellan benen i de allra flesta fall.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Em_
1

Även om hon tränar hunden på något sätt tycker jag inte man ska tränga sig på andra med sin träning. Jag hade gått omvägar runt henne för att inte riskera att min hund blir rädd för hundmöten.