Gå ut med valpen på natten?
Hej!
Jag ska hämta hem en liten valp nästa fredag och skulle behöva få lite klarhet på ifall man ska ta ut valpen på natten eller inte?
Många säger att man ska ställa klockan och ta ut valpen några gånger på natten så att den får kissa, men några säger att om man gör det så vänjer sig hunden vid att få gå ut på natten och att det är svårt att vänja av det.
Jag hade planerat att ta ut den på natten i början i alla fall men har blivit lite skrämd nu.. 😕
Så vad tycker ni fungerar bäst och hur gjorde ni med era valpar? 😃
Jag har alltid bara gott ut precis innan vi lägger oss :) har hon vaknat så gick man ut då, men annars inte, jag ställde ingen klocka eller så.
De känns onödigt att väcka en sovande valp isf :) Men som regel, vaknar den så gå ut.
Ta de bara lugnt ^^
Ja, det lät väldigt mycket smartare.. :)
Tack så mycket! 😃
Första natten väckte hon oss kl 4 och ville ut.
Nu mera går vi sista rundan vid klockan elva-tolv på kvällen och sedan på morgonen vid kl 8. Inga kisspauser på natten :)
// Sofia
Vi beslutade ganska tidigt att behövde valpen kissa på natten fick han göra det på tidningar eller i värsta fall på golvet. Vi gick ut en gång vid midnatt innan sambon somnade för natten, och sedan vid sex-sju på morgonen.
Han vaknade på natten i cirka en månads tid. Jag valde min nattsömn framför nattliga promenader. Jag kände också att så snart jag lyfte upp valpen och tog ut honom på natten blev det en belöning. Hellre då att han kissar på golvet, och att jag då tyst kliver upp och torkar där han missade tidningen.
Efter en månad fick han flytta upp i sängen, och sedan dess sover han hela natten. Första valpen kommer nog få bo i sängen första månaden eller så, för att det är så bekvämt.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Vi hade inte så mycket val eftersom att hon väckte oss minst en gång på natten och gnällde tills man gått ut med henne. Ville man ha någon som helst sömn så var det bara att masa sig ut alltså. Efter några veckor räckte det att gå ut sent på kvällen samt väldigt tidigt på morgonen.
Men gå på individen. Gå inte efter vad alla andra gör för varje valp är olik den andre. Jag gick aldrig ut på natten, jag var för lat för det. Molly gick duktigt till tidningspappret bredvid madrassen jag sov på och sen kom hon och la sig igen. Hon gick upp på natten i max en månad sedan sov hon hela natten.
Idag kan hon hålla sig en hel natt på 8 timmar och fler. Men hon säger till när hon verkligen måste ut på natten, då sätter hon sig upp och glor och då får jag gå ut helt enkelt för idag vill jag inte ha en hund som kissar inne. Men som valp brydde jag mig inte.
Så studera din valp och se hur den är. Orkar du inte gå ut kl 02.00 (man är rätt slutkörd efter en dag med full rulle med en valp) så ha tidningspapper, det funkar det med!
Båda mina hundar har hållt sig hela nätterna, OM jag har orkat hålla mig, min blåsa är som den är och måste ibland kissa 2-3 ggr om natten. Då har jag tagit ut hunden då de annars kissat på golvet, så måste jag kissa, då tar jag ut valpen innan.
Men alla valpar är olika så känn efter och du kommer märka snabbt om du behöver gå ut ofta eller om valpen sover hela natten.
Vi hämtade vår valp när hon var 8 veckor gammal och i två veckor väckte hon oss flera ggr per natt genom att gnälla. Hon hade tidningar att göra sina behov på om det blev akut men hon valde oftast att väcka oss. Så det var bara till att gå ut så hon fick göra det hon skulle och sen gå in igen. Sen fortsatte hon väcka oss med en-två timmars mellanrum för att hon var kissnödig. Så de första veckorna var både jag och min sambo som två vrak ;)
Helt plötsligt slutade hon gnälla på nätterna och har sedan dess sovit från midnatt fram till 8-9. Nu är hon snart 10månader, vi går en sväng då vid 8-9 på morgonen och sen somnar hon om igen när vi kommer in.
Jag tycker ni ska göra vad ni känner för och lyssna på er valp. Det fanns ingen chans till att vi skulle kunna somna när hon började gnälla på nätterna så då valde vi att gå ut med henne för att sen få fortsätta sova.
Visar valpen själv att den vill ut så gå ut, annars låt bli. Jobbigt att få en hund som är van att gå ut på natten sen, min syster hade ett helvete med det.
De första nätterna gick vi ut med Nova (11 veckor) två gånger, en gång runt fyra och en gång runt åtta. Hon väckte oss helt enkelt genom att gny, jätteduktig! Vi anade att hon skulle kissa inne under natten också så vi la fram ett tjockt lager av tidningar och hon förstod precis:)
Nu inatt var första natten jag inte behövde gå ut alls!! Var såå skönt. Från 00.00-08.30 så sov hon så sött:) det är nog ganska individuellt men jag har hört att det inte krävs många veckor tills de håller sig.
#10 Men kl. 08.00 är inte natten :) 04.00 är morgon det med, haha.
Första veckan (och några dagar till) gick min snälla mor ut med valpen vid 02:00 ungefär. Det var väldigt bra mellanrum mellan tiderna han rastades då. (21, 02, 07)
Gjorde så eftersom han sov i sängen ovanför mitt huvud (alltså på kudden) och jag ville inte vakna av pink i håret. 😂
Han var ju så pytte när vi fick honom (7 veckor och 4 dagar) så han kunde inte riktigt hålla sig längre än så heller 😂
Gick ut 23 så sov Enja hela natten till nästan 07, men då fick man verkligen vara snabb ut :)
#11 Du vet inte när vi gick och la oss:) det blir en definitionsfråga.
Jag valde att prioritera min nattsömn. Valpen väckte mig aldrig utan kissade inne, riktigt tidigt på morgonen tror jag. När han var runt fem månader kunde han hålla sig hela natten.
Jag tog ut min valp precis innan jag skulle gå och lägga mig, om han sedan vaknade någon gång under natten gick jag snabbt ut med honom , i början får man ju dock räkna med att de kissar väldigt mycket inne, men jag försökte få ut honom snabbt när han vakna :) då berömde jag honom mycket och gav han en godisbit så fort han gjorde något ute :)