Träna vad?
Jag får mer och mer upp ögonen för liksom Agility och allt som finns!
Tror Molly skulle gilla det med då hon som sagt är en evighetsmaskin, så tror hon verkligen skulle älska det! Och Nakenvovvarna är ju lämpliga på en hel del grejer!
Sen vore det häftigt om vi verkligen föll för nån viss s.k sport och kanske började tävla i det. Det återstår ju att se men jag vill verkligen aktivera Molly mer och låta henne utnyttja all sin energi och tillgångar, om ni förstår hur jag tänker?
Men.. hur ska jag veta vad hon gillar och hur kommer jag liksom igång? Tips någon? 🙂
Anordnas det inte prova på kurser där du bor? Om det gör de, gå en sån kurs och prova på lite allt möjligt och sen kan du ju fördjupa dig i det du och din hund tycker är roligast. Jag vet att här i Uppsala så finns det en kurs där man varje vecka får prova något nytt :)
#1 Nä :( Bara liksom stora kurser.
#2 Gå en "större kurs" om du har möjlighet… det har man alltid nytta av.. och oftast tar det ett par gånger innan man kommer in i det man tränar och det brukar vara först då man verkligen ser att hunden tycker det är kul.
#3 Jag ska gå agility kurs nästa vår :) Då är Molly cirka 1 år och 9 månader och det känns okej att börja med det i den åldern då.
Kursen hade startat en dag innan jag kollade deras kursstarter och då var Molly bara 9 månader så det kändes inte så bra då, fast jag hade fått en plats :)
De va synd :( Om du inte vill prova på allt på stora längre kurser, hör om du känner folk som håller på med olika saker sol kan visa dig vad det gör så kanske du får upp ögonen för något :) Sen kan man ju ta nån större kurs för att prova på lite mer, ja men som du säger, att du ska prova agility! Där får du säkert träffa folk som kanske även tränar annat med sina hundar :)
#5 Ja, jag ska faktiskt besöka agility tävlingar längre fram :) Idag är det en tävling jag hade tänkt gå och kolla på men jag tror inte jag orkar ta med mig Molly dit då hon har stygn i munnen och visar sitt behov av att bita och gnaga väldigt mycket så varje pinne på promenaderna är populära. Det kommer bli mer tillsyn över henne än att kolla på tävlingen.
Men tänkte söka efter någon ny tävling jag kan gå och kolla på och sen gå och kolla på utställningar och rallylydnad :)
Jag kom på en sak ni kanske skulle provat, freestyle :) de verkar himla kul och du har ju en liten behändig hund för det :) min lillasyster har en puff och hon tränar lite hemma freestyle med honom vilket han älskar :)
#7 Har kollat in videos för det men inte trott det är nåt för Molly. Men jag kan alltid träna lite hemma för skojs skull och se hur mycket hon gillar det :) Tack för engagemanget :D
Ja men precis! Så har ni något å göra när ni inte har något att göra så att säga :P typ när det regnar ute eller är skitkallt eftersom jag antar att valet att gå ut vid de tillfällena kanske inte är så jätte stort ? ;) Man behöver ju inte följa de tävlingsmoment som ska göras på tävling. Man kan ju lära de precis vad som helst! Bara fantasin som sätter gränser som sagt ;)
#9 Haha precis.. regn och rusk samt vintern är ingen höjdare här hemma :) Och speciellt när vintern kommer måste vi göra mer inomhusaktiviteter så det kan vara bra att fastna för nåt så jag har något att göra under dom månaderna :)
Ja :) Ska googla och se om jag hittar lite inspiration!
En sak som är lätt att börja med är ju rallylydnad. :) Det började vi med och vår hund älskade det. Bara att söka på beskrivning och börja träna på de vanligaste momenten/skyltarna och sedan ta det därifrån.
#11 Ja, jag har så mycket jag är intresserad utav så vet inte vart jag ska börja :P Rallylydnad, agility, utställning och möjligen freestyle. Haha :)
#12 Haha, vet hur det är. Men det som är bra med typ rallylydnad och freestyle är att man kan träna det var som helst och när som helst. Vid agility krävs det ju redskap och så - kanske lite mer "planering".
Rallylydnad eller freestyle kan man ju helt enkelt börja träna i några minuter om man råkar går förbi någon fotbollsplan eller liknande på en promenad. Sen kan man ju börja träna in de olika momenten hemma också. Det är himla smidigt, och man blir ju dessutom mer "spännande" också om hunden inte är beredd på att man helt plötsligt kör lite rallylydnad på en vanlig promenad. :)
Besök BK och lär känna folk som tränar de sporter du är intresserad av. Låt dem lära dig lite av sporterna (bör inte vara vidare svårflirtat) så märker du ganska omgående om det är nåt för er eller ej. Ev finns öppna träningar där du och din hund kan få känna på olika sporter tillsammans med andra som håller på med dem 👍
#13 Ja, man kan liksom träna det lite gratis så att säga :) Har du några bra hemsidor/bloggar om rallylydnad/freestyle du kan rekommendera? :)
#15 Ja precis, sedan kan man gå kurs om man märker att det är något som båda tycker är kul. Här är en länk till nybörjarklassens skyltar med beskrivning. Bara att sätta igång! :D Skyltar kan man skriva ut sedan om man vill men till en början kan man ju bara improvisera med det man lärt hunden. :)
http://vhumalung.files.wordpress.com/2013/03/rallylydnad_mom_nyborjarklass.pdf
#14 Tack :) Har kontakt med en kvinna från en BK och ska gå gemensam promenad med henne och flertals andra på tisdag faktiskt. Om dom verkar snälla kommer jag gå med i deras klubb :) Men den kvinnan är go faktiskt!
#16 Tack! :)