teorier?
När jag växte upp (på 90 alet) så fanns det en (två som hörde till samma ägare) ägare till agresiva hundar i hela mitt område. Det var i en förort till Stockholm och man promenerade ju en del så man träffade massor av olika hundar. Idag känns det som att vara och varannan hund har problem med osäkerhet/aggressivitet. Vad beror denna ökning på? Är det en ökning eller inbillar jag mig?
Dålig avel, man avlar på individer som är osäkra och ostabila. Sedan bidrar ägarna med en hel del också. Visst att ens hund fått men efter ett trauma kanske men då ska man också arbeta bort det. Men tror vissa är för lata för att engagera sig och för blinda för att inse allvaret, man ser det man vill se och hör det man vill höra. Och det resulterar i att vi har massa ägare som har ostabila hundar. Har man otur kanske man får en ostabil hund pga dålig avel och så är man en ägare som inte orkar arbeta för bättre resultat.
Jag är osäker men kan ju vara för att hundar blir vanligare och vanligare som sällskapshundar vilket gör att man kanske skaffar en ras efter utseende men inte tillfredsställer deras behov. Många som skaffar sina första hundar men som inte går någon kurs eller liknande eller tar hjälp av en annan så hunden blir helt enkelt understimulerad för de vet inte hur det ska bära sig åt.
En ökande hundpopulation.
Idag är det väldigt trendigt att ha hund, hade det gått att köpa hund över disk i affär så hade folk gjort det.
Man köper inte längre hund för att man är intresserad av hund, vissa köper hund för att andra har det. "Det är lite mysigt", "bra erfarenhet för barnen".
Sedan väljer oftast mindre nogräknade människor inte valp med omsorg utan kör på hund som hund utan att tänka på rasegenskaper och vad som passar dom, "grannen hade en kull och valpen var söt", "jag har alltid velat ha en xxxx sedan barnsben", "dom är så fina".
≧◔◡◔≦
#3 Mm, förstår inte hur man kan gå efter utseende enbart vid hundköp.