Osäker hund
Hej Min vovve har alltid varit osäker på både hundar och människor , det funkar bra med hundar nu men när det gäller människor så känns det som att det har blivit värre:( Ser han människor på avstånd då brukar det gå bra, han kan börja möffa ibland men det går över om vi fortsätter gå. Däremot om någon vill hälsa på honom då blir han tokig, han börjar skälla som en besatt och slutar inte. Ibland viftar han på svansen samtidigt och ibland lägger han den mellan benen gömmer sig bakom mig. När det gäller skällandet så har jag försökt med allt från att ignorera till att sätta mig ner och försöka lugna honom eller säga nej men inget har fungerat. Nu till min fråga hur ska jag få honom att känna sig trygg bland nya människor? Och hur ska jag göra för att få tyst på honom när han börjar skälla?
Hälsningar Lovisa & Chester❤
När ni möter mötande människa, går ni rakt fram eller i en båge? Samma när en människa får hälsa, kommer människan rakt fram eller går denna i en båge?
Går man rakt fram till en hund, främmande dvs, så ser hunden detta som ett hot och ska skydda sig själv och ägaren. Men går man i en båge visar man vänlighet och att man inte vill något ont.
En hund som är osäker på folk, ska slippa få folk som går fram mot den och hälsar över huvud taget. Be människan nonchalera hunden, så hunden får en chans att själv bestämma om den vill gå fram och nosa mm. Även då är det bra om människan nonchalerar tills hunden börjar känna sig mer säker. Går det bra, så låt människan släppa en godisbit eller ev gå ner på huk och låta hunden nosa mer på händer osv.
#1 jag har inte tänkt så mycket på det men jag antar att vi brukar gå rakt fram, ska man gå i en båge och sätta sig på huk en bit ifrån hunden då eller? :) #2 tack för tipset det ska jag göra Någon som har tips på hur jag ska få honom att sluta skälla?
#3 Först och främst ska du följa #2 råd tycker jag. Sen när din hund är okej med människor så be folk gå en båge fram till er om dom ska få hälsa men om ni ska hälsa på några så går ni i en båge.
Nej, du går med hunden i en båge helt enkelt.
#4 okej det ska jag göra:)
Fredrik Steen skriver ganska bra om detta med rädda hundar. Han menar som #2 säger att man ska låta hunden slippa människor men att man också till en början ska kräva av hunden att den inte ska hälsa. Däremot ska du kräva av hunden att den ska sitta bredvid dig. Då visar du hunden att du har kontroll och inte låter människor komma åt den men att den måste stå ut med att vara där, detta menar Steen inte kommer vara ett problem för hunden för den lär sig lita på dig när den märker att den slipper hälsa.
När man tränat detta ett tag (typ veckor uppfattar jag det som) så kan du helt plötsligt när du som vanligt står med en människa säga åt hunden typ "varsegod" eller något annat frikommando ni använder. Säg dock till människan att inte göra något. Hunden lär bli förvånad och kanske går den fram och luktar på människan. Fortfarande ska människan ignorera hunden. Efter ett tag ber du hunden sätta sig vid dig igen. Detta skriver Steen att man bör öva länge, tillslut kommer det bli mer spännande för hunden.
Blir det inte mer spännande så antar jag att hunden åtminstådne lär sig att det inte är farligt för att du har kontroll. BLir hunden inte bekväm får du nöjja dig med att den kan vara lugn och med men att människor inte får hälsa.
Tycker det låter logiskt, skulle bli asstressad om jag var tvungen att utsättas för det jag var rädd eller osäker inför. På så här vis så visar du ju att du som ägare kontrollerar situationen, tillslut borde hunden då lita på dig så den är lugn i situationen. Men det kräver ju att man är tydlig mot människor som vill hälsa.
#6 ja det låter vettigt jag tänkte att vi kunde sätta oss på en bänk på stan och bara kolla på folket för det klarar han ganska bra.
Problemet med det är väll att det inte är lika tydligt för hunden att du inte tänker låta människor hälsa på den som om du pratade med någon och markerar med din kropp att du inte tänker låta personen hälsa på hunden (ställa dig i vägen ex.) och samtidigt kräva av hunden att den sitter kvar bredvid dig.
Jag säger inte att du tänker fel, eller att det är fel, miljöträning är alltid bra. Jag bara problematiserar lite ^^ Någon med mer erfarenhet av siutaitonen får gärna kommentera också, nu återberättar jag bara vad jag läst.
#8 jo nu när du säger det så , kan kanske kan be mina kompisar ställa upp på en liten pratstund hehe:)
#8 Låter som en bra plan ^^ Skynda långsamt bara så kan du sprida ut kompisarna mer :P
Min hund va otroligt osäker när jag fick henne. Hon morrade åt precis alla. Jag jobbade otroligt mycket bara med självförtroende. Allt hon gjorde rätt berömde jag extra mycket, även om de så bara va sitt. Jag applåderade mycket vilket hon lärde sig snabbt så idag när jag applåderar blir hon jätte glad :P idag älskar hon även precis allt och alla :) Så sitt hemma, gör enkla trix, beröm massor! Osäkerheten mot människor kommer att sakta försvinna ju mer självförtroende hunden får. Det funkade iaf för min hund :)
Vad gäller hundmöten så sätter jag hunden vid sidan och står mellan hund och möte så hunden lär sig att jag har kontroll och allt hunden behöver göra är att sitta. Låt hunden skälla så länge den bara sitter i början, sen kan du öka kriterier om inte skällandet släpper av sig själv i den situationen. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för alla tipsen:D