Lära in 'Stå'?
Hej! Har fastnat i träningen, då jag håller på att befästa kommandon så som "Sitt, Ligg och stå" Sitt och Ligg kan han med bara ett kommande, utan handrörelse eller liknande. Stå får jag dra handen bakåt och säga "stå" och då går han emot mig, vilket jag inte vill, utan han ska kunna gå ifrån Ligg och ställa sig upp utan att ta några steg o.s.v. men det går helt enkelt inte. Han fattar lätt och snabbt, det är väll jag som inte fattar hur jag ska träna in det.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Haha, jag kämpar med precis samma sak. Sitt och ligg sitter jättefint, stå vill han bara inte fatta. Vi försöker med klicker, för att verkligen poängtera RÖRELSEN då han ställer sig upp, men det vill inte gå automatiskt. Jag försöker nu bara göra handrörelsen mindre och mindre.
Jag hoppas på bra tips i denna tråd!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Har inte testat detta själv men en tanke bara.. Om du testar att till en början ha sitt momentet som mellanlandning innan hunden står upp. Om hunden ligger ner höjer du godiset upp över huvudet så att hunden sätter sig. Sen petar du lite försiktigt i ljumsken och då reser sig förhoppningsvis hunden rakt upp. Och medans du gör övningen säger du "stå", då kommer han nog att lära sig efter lite träning och du kommer inte behöva använda lika mycket handrörelser.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#2 Han reagerar inte ett smack om man rör ljumsken, magen o.s.v, tro mig, jag har testat xD #1 Suck, dessa Aussies, så smarta inom allt, men någonstans gick det fel och de blir döva till "stå" haha ):
Han ställer sig upp, det är huvudsaken sen får man finslipa därifrån :) Hindra han från att gå mot dig. Sätt en hand mot hans bröst så han står still sen berömma jätte mycket. Då kommer han förstå att han får godis om han står still + står.
alltså jag minns inte riktigt hur jag började…jag tror jag började med "upp". Upp fattar hon som antingen upp på nånting, hoppa eller liknande. Men när hon låg ner så sa jag "stå!" snabbt och kort och fattade hon inte så sa jag upp och om det inte funkade så visade jag godisbiten och lade den precis ovanför huvet så att hon ville resa sig upp
#4 Han ställer sig inte upp, kan kommendera "sitt" och sedan belöna när han sitter, sedan säga stå och dra upp händerna något och ingen reaktion, kan sitta och vänta ut honom i 5-10 min och under den tiden sitter han och glor ut mig lite som "vad tusan vill du att jag ska göra?!?"
#6 Jaha, hehe. Men sätt dig en bit ifrån han och locka på han med godis? I samma veva han ställer sig upp lägger du in ett kommando :)
annars kan du faktiskt testa med att lyfta honom själv. Från sitt, lyft hans bak och belöna. Min hund var ser på att lära sig kommandon ligg, kunde om man pekade. Min kompis hjälpte och hon började med att manuellt lägga henne. Två försök senare kunde hon kommandot ligg.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu blev det lite slö förmåga att sitta och ligga då det var väldigt mycket mer intressanta saker utanför, menmen. Tillägg: För helt enkelt göra som med Ligg, övertydliga rörelser som blir mer och mer diskreta och tillslut funkar bara rösten.
Jag lärde in stå när Hugo stod helt still av sig självt, klickade då och tillslut la jag in kommandot "stå". Han förstod snabbt vad jag var ute efter.
Jag fick tips om att sätta hunden, och sedan hålla en godbit typ vid bröstkorgen på honom, så han fick böja sig ordentligt för att nå den. Och sen föra den sakta framåt tills han ställde sig.
Det fungerade inte alls på Hugo, men på alla andra hundar på kursen, så kan ju vara något ;)
#10 Har försökt det, men det funkade inte ):
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna video tycker jag är bra, kikopups kanal över huvudtaget innehåller sjukt bra träningsvideos 🙂
Hoppas det är till hjälp!
#13 Kollade bara lite snabbt men det verkar som om videon är till för att lära in "stanna" och inte "stå"
#14 Om du kollar på hela videon istället så tror jag att du kan konvertera hennes metod till att lära hunden att stå ;) Så tänkte jag iallafall :)
#9 Jag tycker du ska backa bandet. Din hund kan inte kommandot "sitt", just nu sätter han(?) sig på ditt högra ben, inte på ordet. Träna alla kommandon separat först är mitt tips.
#16 Det var för att bryta hans uppmärksamhet på allt som fanns utanför. Att gå från Ligg till Sitt är lite svajigt ännu och då brukar han fatta om jag gör någon rörelse mot honom.
#17 Jag tycker det är justare emot hunden att se till att ordförståelsen sitter, innan man börjar mixtra med skiften. Som det ser ut nu så är det mest avinlärning, det vill säga att du lär hunden att dina kommandon inte är särskilt viktiga.
#18 Inomhus går allt super, dvs att vi kan gå mot sovrummet och behöver bara säga "sitt" utan att vända mig om osv och så sätter han sig bara. Just utomhus och på altanen(som vi är på i videon) blir det lite klurigare eftersom det är mer distraktioner än inomhus, och hn tar längre tid på sig att fatta att jag vill att han ska sätta sig.
#19 Men om varken sitt eller ligg fungerar för att ni bytt miljö så är det ändå där ni måste börja enligt mig. Om hunden behöver längre tid så tycker jag du ska plocka ut och arbeta med ett kommando i taget, och inte repetera det för honom. Arbeta med ordförståelsen och lägg skiftena på hyllan tills det sitter, du riskerar att förstöra för dig själv på det här viset.
#20 Det är det jag håller på med :) Har bara haft honom i en vecka varav halva veckan har han varit riktigt halt, så jag tycker vi kommit långt från att knappt kunna någonting :)
#21 Det är kanon att det går så snabbt framåt! Men jag hade skiftat fokus om jag varit du. Skit i skiften, träna ordförståelse.
#22 Will do! :)
En sak som fungerade väldigt bra för mig nu plötsligt var att byta belöning. Med en kamptrasa istället för godis står han jättefint. Jag tror han helt enkelt gillar att kampa mycket mer än att äta godis, och anstränger sig mer. Så vi ska träna stå med kamptrasan ett par dagar nu, och sedan träna igen med godis och se om pouletten fallit på plats.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#9 Du bör vara medveten om dina extremt stora dubbelkommandon för sitt. Det gäller inte bara från ligg till sitt utan även för första sitt-kommandot. Oavsett om det är bristande uppmärksamhet från hunden som får dig att "trycka" med knät eller vad det nu må vara så lär du på videon nu in att hunden inte behöver lyssna på dina ord utan det räcker att titta på dig.
Om hunden är ouppmärksam så är det just det du behöver jobba med, inte skiften mellan positioner utan positionerna var för sig. Lär in momentet på samma sätt som du gjort inne, fast nu i en ny miljö. Klart att hunden inte kan samma sak ute som den kunde inne, det är en helt ny situation. Inlärningen måste ske i flera olika miljöer innan hunden kan generalisera.
'Stå' tycker jag du bäst lär in genom att klicka och belöna för just stå. Hunden står, du belönar. Onödigt att lägga på massa dubbelkommandon som sedan måste arbetas bort (som du på filmen använder med din hand och hela din kropp).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#25 Jag har försökt men det funkar inte. Jag och Ops är fortfarande "nybörjare" och håller fortfarande på med att finslipa kommandona då han var helt grön inom allt i princip, jag tycker jag kommit långt och han sköter sig bättre än i videon numera.
#26 Men ursäkta mig. Du har haft hunden i en månad, varav halva tiden har hunden varit halt. Och nu säger du att du har försökt ett sätt men det funkar inte. Ta det lite lugnt! Jobba med momenten var för sig, ni behöver båda tid att lära er inlärningsvägen och lära känna varandra i träningen. Ha inte så bråttom. Jobba med momenten var för sig och se till att allt sitter - och då menar jag sitter. I alla möjliga olika miljöer. Du ska kunna stå helt stilla utan att röra dig och enbart säga ett ord en gång och hunden lyder, då är det så färdigt at du kan gå vidare.
#27 Har bara haft honom i knappt 2 veckor, och just sitt är det vi jobbar mest på, han är så gott som "färdig" numera i dett momentet. Färdig och färdig, får ingen kontakt medhonom bland folk och hundar(stan t.e.x.), men hemma funkar allt relativt bra. Jag började inte intressera mig för hundträning förrens i höstas i princip, så även jag har att lära mig fortfarande, inte bara hunden (:
#28 Och frågar du mig så är du långt ifrån färdig med inlärningen av momentet om det inte fungerar även bland folk och hundar. Men första steget kanske är att öva kontakt där ute bland folk och hundar? Man måste ju lära sig A innan man kan lära sig B ;P
Men som sagt, momentet är i mina ögon inte färdigt om det inte fungerar på iaf dom flesta olika platser och miljöer. Att det fungerar hemma, inomhus, är ju bara ett litet litet delmål. För jag gissar att du inte enbart tänker be din hund att sitta när ni är inomhus, jag gissar att du vill att han ska kunna det även ute i trädgården, kanske på hundklubben, gärna på stan också osv.
Sen kanske man inte har målet att utföra alla moment bland folk och hundar, men jag tycker att sitt är en sådan sak som ska fungera oavsett var man är, även på stan och jag tycker definitivt inte det är för mycket begärt att det ska fungera i trädgården.
Som du själv säger, du har haft honom en otroligt kort tid. Ha inte så bråttom då! Se till att momenten fungerar klockrent var för sig, i olika miljöer, innan du börjar träna vidare med i ditt fall skiften.
Och "stå" kanske tar lite längre tid. Det är ett lite mer diffust moment och har ni då inte båda två full koll på inlärningsvägen så behöver det nog ganska många träningspass på sig. Mitt förslag är att klicka in ett stående, utan ord-signal eller kropps-signal, då får du ett rent stående utan massa dubbelkommandon som bara blir svåra att jobba bort.
#29 Jag får ingen kontakt alls bland folk och hundar då han gör utfall mot hundar.
#30 Då är det nog bra att jobba med det. Börja på längre avstånd.
#31 Det kvittar hur långt bort man har, han tuggar fradga och skäller som en idiot ):
#32 Hur många meter/kilometer har du testat på? Någonstans finns gränsen där hunden inte längre känner sig hotad, och det är där du ska börja jobba.
Tips läs om skvallerträning om du inte redan gjort det!
#32 Bara en hund kommer in i hans synfält börjar han skälla som en idiot, tro mig, har försökt så långt det går. Skvallerträning har jag försökt men godis o.s.v. går inte /:
#34 Då behöver du hjälp med att lösa det. Det går - tro mig! Jag har jobbat med många sådana hundar och det går - tro mig! Det är nog bara så att du inte riktigt vet hur du ska göra eller kanske inte klarar av att få ihop allt på egen hand, men med lite hjälp från en kunnig instruktör så får du nog ordning på det.
Men för att återgå till att prata om inlärning av momenten "sitt", "ligg", "stå". Så om det nu är så att du inte kan jobba med din hund alls i närheten av hundar och folk så tycker jag du ska lägga enskilt fokus på det och inte blanda in inlärningen i det sålänge. Men inlärningen av "sitt" är fortfarande inte färdig förrän du kan säga sitt (utan att göra dina händer, dina ben, din kropp) och få hunden att sätta sig i minst 5 olika miljöer, gärna fler. Miljöerna kan vara på altanen, i trädgården, utanför trädgården, på promenaden, på parkeringen utanför affären, på stan sent på kvällen då det är tomt från folk och fä. När hunden kan det, då kan den verkligen ordet.