Över exalterade hundmöten
Hej alla!
Jag har ett problem som jag inte kan komma på hur jag ska lösa.. så jag hoppas någon här ute vet nått smart :)
Inez älskar allt…. verkligen allt XD… Kommer de en annan hund så går hon upp i varv så mycket och stressar upp sig.
De värsta är också att hon liksom blir så skum så andra hundar kan ibland bli ''irriterad'' på henne? Jag är rädd att hon ska bli attackerad nån gång bara just för detta.
Hon springer fram och sen springer hon tillbaka med viftande svans.. så de verkar ju som hon är typ nyfiken men samtidigt osäker? Hon kan springa som en tok såhär fram och tillbaka.. de känns ju inte alls bra…
Jag har testat avledningar och försöka få kontakt osv men de håller så kort stund… så jag undra nån som har någon bra ide eller känner igen beteendet?
Detta beteende är mest på stora hundar än mindre. Men jag vet inte hur jag ska bygga upp en säkerhet om hon är osäker? Hur gör jag på bästa sätt i steg?
Gå bara förbi med relativt kort koppel? Jag låter inte hundar hälsa när vi är ute (om det inte är nån av hundkompisarna). Nu har vi ju en hund som blir stressad vid möten så vi får träna på avstånd men med säkrare hundar går jag bara förbi.
Sen får man ha i åtanke att koppel förvärrar det mesta. När en hund är kopplad kan den inte visa sina riktiga kroppssignaler då kopplet är ett hinder för det hela, så det är inte konstigt att andra hundar blir irriterad på henne då dom inte kan läsa av hennes signaler med ett koppel som håller fast henne. Så det bästa är att bara gå, kort koppel och gå. Att ni tränar på det så slipper ni vilseleda mötande hundar pga Inez stress och glädje så att säga.
Sen bör ens hund inte hälsa på allt och alla heller. Så bara gå förbi, om det krävs så gå en halvcirkel (det signalerar vänlighet för både din hund och mötande hundar) förbi dom. Typ upp i skogen en bit och sen svänga av mot vägen igen efter ni passerat.
Jo de är de jag vill göra .. problemet är att typ alla ska stanna mig och fråga vad är hon är för ras osv.. jag är så dum att jag inte kan heller gå bara vidare :S
Jo de är de jag vill göra .. problemet är att typ alla ska stanna mig och fråga vad är hon är för ras osv.. jag är så dum att jag inte kan heller gå bara vidare :S
Bor hundtätt och de gör de inte bättre… :(
Säg bara att ni tränar. Viktigare att lära henne rätt nu så kan ni stanna och prata när du känner att hon fixar det utan att bli uppe i varv. Om du nu stannar så behöver inte hon flamsa omkring utan kan gott stå eller sitta vid dig.
#3 Ja, säg att ni tränar :) Jag hade också svårt att säga till förut men efter 8 månader med hund och folk som ska prata och sådär så tröttnar man så jag säger något av detta till alla: ''Hon får inte hälsa, tyvärr'' så fortsätter vi gå. Eller säger jag: ''Hon är rädd och osäker, så vi väntar tills ni passerat''.
Så bli lite lagom bestämd och bara säg att ni tränar och att ni inte har tid eller lust att stå och småprata och önska dom en trevlig dag och ge dom ett leende :)