Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1175 ggr
OneSound
0

Dogo Argentino

Hejsan!

Jag har alltid älskat stora hundar, men eftersom min kille endast ville ha en liten hund ett tag så blev jag intresserad av Chihuahuan.

Men nu är det tydligen inte ett så stort problem med stora hundar ändå (no pun intended haha!). Mest för han inte ville ha en stor bil, då får väl jag skaffa de liksom ;)

Till saken; Finns det någon som äger en Dogo Argentino och vill berätta om den? Helt ärligt också, inget förskönande utan helt enkelt vad just din individ kräver.

Har läst om själva rasen och vill nu se hur folk får ihop vardagen med sin Dogo Argentino. Skulle bli jätteglad om någon vill!

Aut viam inveniam aut faciam

[Bolten]
1

Jag har själv ingen men känner folk som har. Tycker rasen är mild och trevlig, lätt lärd, människokär, inte så farligt krävande och väldigt lugna =)

Självklart kan den hamna i fel händer (precis som alla andra raser) och bli motsatsen till det jag skrivit. Men av de jag träffat har alla varit så.

sunnys
1

Min pojkväns kompis har en sådan, ett skräck exempel dock, som gör utfall mot andra hundar och människor. Men han har ju inte lagt ner någon tid alls på uppfostran och antagligen kan det med största sannolikhet ligga dålig avel bakom.

Det fanns en tid då jag snöa in mig på rasen, minns då att de varnade att det förekom så mycket oseriös avel så att rekommendationen var att köpa valp från någon som var ansluten till dak (dogo argentino klubben). Minns också att en del av dessa uppfödare hade hårda krav på valpköpare.

hursomhelst hoppas någon har lite bättre erfarenhet och kan berätta 🙂

russin
4

Mycket jaktinstinkt är min erfarenhet

caww
1

Det var ett stort steg från Chihuahua till dogon. Jag kan bara hålla med Lo-katt, väldig jaktinstinkt.

OneSound
0

#4 Det finns ingen lag att bara tycka om en hundtyp eller hur? Skrev klart och tydligt mina anledningar där uppe. Tack för era erfarenheter! :)

Pennybus
1

#4 Stort steg från Pudel till Aussie också men jag klarar mig fint. Den kommentaren var bara onödig.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

caww
4

#6 Ett stort steg, ja det är ju givet. Men vart har jag skrivit att det skulle vara en negativ sak? jag vet inte hur TS vill aktivera hunden, men denne är säkert en ypperlig ägare av en dogo om det nu är rätt hund!

OneSound
0

#7 Vad bra, då vart det ett missförstånd bara.

Jag kollar nu upp var olika Dogos kräver, för att jag vill ha en hund som jag kan matcha in i mitt liv.