Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2269 ggr
[Sniff]
1

Blir så arg!

Där jag bor så finns det ett gäng som träffas på kvällarna för att låta vovvarna busa. Det tycker jag är jättebra! Hundarna har skoj och får träffa kompisar. 

Problemet är ägarna. Många har ingen som helst kontakt med sina hundar och "tränar" på (enligt mig) helt fel sätt. De skäller, skriker och är allmänt taskiga mot hundarna. Om en hund springer iväg står hens matte/husse och vrålar, utan att hunden bryr sig. Ägaren blir då surare och surare, men vovven bryr sig fortfarande inte. När hunden går tillbaka till ägaren så får hen skäll för att hen inte kom direkt. Även om hunden kommer direkt så får hen aldrig belöningar, och så fort hen inte kommer direkt så blir det skäll. Dubbelbestraffning hela tiden.

Jag vill att ägarna slutar vara så taskiga mot sina hundar. Hur ska jag göra för att på ett bra, snällt sätt säga vad jag tycker och ge dem tips på hur de kan träna in en positiv inkallning? Hjälp mig snälla!

[typellisch]
15

Man ska nog aldrig lägga sig i andras uppfostran på deras hundar.

[Sniff]
2

#1 Nej det är ju just det… Det är ju ett väldigt känsligt ämne. Men jag vill ändå göra något åt det 🤔

[typellisch]
0

#2 Jag har sett folk sparkat på sina hundar när hundarna inte gör som dom säger och sen har dessa ägare mage att ta över min uppfostran på min hund (dvs att Molly vart jagad av en annan hund en gång och jag såg hur det spårade ur men denna människa höjde rösten åt mig och sa åt mig att låta dom hålla på och att jag inte skulle se på min hund, när jag kollade på Molly trots allt fick jag en liten utskällning). Samma hund, som vart sparkad, hoppade på Molly och en annan hund men denna ägare struntade i det och bad oss låta det vara.
Jag orkar seriöst inte lägga mig i hur andra uppfostrar sina hundar och jag som varit med om att andra tror sig ha rätten att klampa in och ta över min hund uppskattade det verkligen inte. Nu var min situation lite allvarliga på så sätt att min hund höll på att springa ifrån mig rakt in i skogen, jag misshandlade inte min hund eller skällde ut henne så som människorna du beskriver gör.

Men om du trots allt vill lägga dig i så var bara ärlig och fråga vad dom håller på med och om dom testat andra metoder.

[Sniff]
0

#3 Tråkigt att du och Molly råkade ut för det där. Usch så jobbigt. 

Jag har inget emot att folk kommer med tips på hur min och Athos relation ska bli bättre, men om någon kommer med ett tips som handlar om att man ska göra på ett sätt som jag inte tycker är okej- då försöker jag bara säga att jag inte tränar på det sättet. 

Förstår att det är många som tar illa upp om man klampar in och börjar kommentera deras uppfostran. Det är därför jag vill ha hjälp med att komma på sätt att diskret ge tips, utan att de känner att de blir påtvingade något. Jag vill inte göra mig ovän med någon, jag vill bara att folk ska bli lite snällare mot hundarna.

[typellisch]
8

#4 Börja med ''Får jag komma med ett tips?'' och säger personen ''Okej….?'' så fortsätter du ''Jag menar verkligen inget illa och du får säga till om du vill att jag ska sluta för då gör jag det på en gång..''

Då har du informerat om att du bara vill väl och om dom ändå ber dig fortsätta för att sedan bli förbannade så har du gjort så gott du kan samt informerat om att du inte är ute efter något bråk och inte vill illa.

[Sniff]
0

#5 Tack! 😃

[typellisch]
1

#6 Ingen fara :) Var beredd på att folk kan bli arga bara, hehe.

[Random_Sweet]
0

Är i typ samma sits.. 
Min kompis och hennes familj har 2 hundar, Även hennes syster som flyttat hemifrån har 1 hund.
Och det syns att dom verkligen inte har läst på om hundar!

För det första så skäller dom på hundarna om dom t.ex springer iväg och inte kommer på första inkallningen. (Systern har även läxat upp min kompis ett X antal gånger och sagt att "Du MÅSTE säga åt honom på skarpen om han springer iväg" ..)

Och för det andra så får dom ingen träning alls!
Dom ligger inne och sover eller går en vända runt byn och hem igen.

Dom hade två collie förut, En hane och en tik (Som dom lät få valpar vartannat år) Och sen dog tiken nyligen, Så nu har dom köpt (Eller ja.. Dom fick henne, Med avtalet att hon inte skulle säljas vidare..) en ny collie (tik) Eftersom hanen "saknade den gamla såå mycket" (Den nya hunden ser exakt ut som den förre tiken) Men när den nya hunden ska leka med den äldre hanen så morrar han och det har gjort att "den nya hunden" inte vågar att leka riktigt.. Hon har dock börjat lekt med min lilla hund, Men någon annan vågar hon inte leka med.
Hon är dessutom 5år och behöver träning!

Och dom har även tre(?) fåglar, En kanin & två katter. Hennes syster har även 5 katter (3 kattungar)

Dom har även inte så mycket pengar, Så någon kurs eller liknande har dom inte råd med. 
Mat har dom hela tiden tillgång till (inga bestämda mattider alls..) 
Den förra collien va även överviktig, Men min kompis sa att dom "gillade sin tjocka _____"

Det blir ofta konflikter mellan mig och min kompis eftersom jag tycker så synd om djuren och försöker nästan alltid ge tips till bättre metoder, Vilket hon tydligen stör sig på.😇

Men tycker så hemskt synd om såna här djur! 
Man ska inte köpa djur om man inte kan ta hand om dom ordentligt.. Usch!

[typellisch]
0

#8 Man behöver inte gå på kurs om man inte vill, oavsett hur mycket eller hur lite pengar man har.
Sen är det upp till dom om dom vill ha mat framme dygnet runt, det är inget dåligt med det OM inte varje hund är överviktig dvs.

Det finns en del jag stör mig på när det gäller andra:
- Inte tillräckligt med motion eller stimulans psykiskt.
- Inte tar hand om sin hunds hälsa (tänder osv).
- När andra slår eller sparkar på sina hundar.

Men jag har heller inte orken att lägga mig i deras uppfostran och/eller val. Folk är lite trångsynta och tar inte åt sig informationen så det leder oftast ingenstans :)

[Sniff]
0

#8 Stackars hundar😕 Det blir ju svårt när det är folk man känner… Man vill ju inte bråka!

[Random_Sweet]
0

#9 Skrev lite fort och slarvigt..🤐
Men jag pratade med min kompis om att vi skulle gå kurs (Då hade hon sagt tidigare att dom skulle gå agility..) och då sa hon att dom inte hade råd/tid. Och jag tycker inte att man ska skaffa en hund om man inte kan lägga ner varken pengar eller tid på den! Dessutom så har dom ju köpt en till nu!😮
Och sen så behöver ägarna verkligen gå kurs..

Att ha speciella mattider är väldigt viktigt!
Om man tar bort maten har man t.ex kontroll på hur mycket hunden äter, Hunden hinner känna sig hungrig mellan måltiderna, Om man har fler djur (som dom har) så vet man vem som har ätit och hur mycket, Det är lättare att förändra mattider (vid t.ex sjukdom) Du kan ge annan mat än torrfoder, Och det är lätt att ge hunden lagom mängd innan bilåkning eller hårt arbete. Och det finns ingen risk för att hunden blir överviktig.
Ah.. Du märker ju själv att det är mycket saker som blir bättre om man har speciella mattider.

#10 Ja, Precis!😕

[typellisch]
0

#11 Ja, om hunden och/eller hundägaren är i behov av kurs är det en sak :) Men att alla som har hund ska gå kurser stämmer inte anser jag. Allt beror på hur mycket man kan hantera själv och hur ens hund är som individ och vad för mål man har :)

Jag har faktiskt passat en hund som hade lite torrfoder framme regelbundet, men han åt sällan utav det. Kinkig var han i maten men han var tusan i mig den envisaste och kinkigaste hund jag stött på överlag.
Jag är inte insatt så mycket i just bestämda måltider (med kunskap) men eftersom jag själv haft kontakt med en hund som klarade av att ha maten framme så vet jag ju själv att det funkar för vissa individer :)

vallhund
6

Varför är det viktigt med fasta tider för mat?

Till både dig o TS

Ett bra sätt att skaffa sig ovänner är att oombedd tala om för dem hur de skall uppfostra sina hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Camia7]
4

Det är svårt att inte lägga sig i när man ser att en hund inte mår bra. Man lär passa sig för vad man säger! Även här inne!!

[Timantis]
1

Så länge inte hundar missköts enl djurskyddet så är mitt råd att "lägg energin på sånt du kan påverkar" vissa människor vet inte bättre o vill inte veta heller. Sen mår en hund inte dåligt av att bara vara sällskapshund. Även om den kanske hade ett roligare liv som lite aktiv.

[typellisch]
0

#14 Att träda in i hundlivet, i samhället som inne på forum, är rätt tufft :)

Ziddhartha
6

Föregå med gott exempel.

Visa hur lydig din hund är och hur "enkelt" du kan få den att svara på dina kommando.

Förhoppningsvis så blir dina kompisar avundsjuka och frågar om tips och idéer.

[Random_Sweet]
0

#12 Har inte sagt att alla ska gå kurs heller, Jag själv har aldrig gått kurs med mina hundar t.ex. :)
Utan det jag skrev va att just dom skulle behöva kurs, Även hundarna skulle behöva "göra någonting".
Jag har i flera år försökt att låta bli deras hunduppfostran, Men när dom köper nya djur gång på gång så blir det så att man gärna vill protestera..

Ja, Jo.. Visst kan säkert vissa hundar ha maten framme hela tiden, Men för att ha koll på vikten är det bästa att ha fasta tider. - Hört från många hundkunniga att hunden ska ha regelbundna mattider för att må som bäst. 
Dom har ju även haft en överviktig hund, Så i deras situation så borde dom ge hundarna maten ordentligt.

Och om en hund inte äter mycket så är det bra att ha speciella mattider eftersom hunden då lär sig att "Aha, Om inte jag äter nu så får jag inte mat förrän (t.ex) ikväll" 
Jag är inte heller så insatt i det här med mattider, Men både hos veterinär och där vi handlar mat så har jag fått höra att det är bra med regelbundna mattider :)
Även en hundtränar jag känner har sagt att det är bra med regelbundna mattider :)

#13 Det har jag skrivit, Finns många orsaker till varför det är viktigt. Du får leta runt lite :) Så slipper jag skriva det igen ;)

Hm.. Jag är väldigt bra på att skaffa mig ovänner när det handlar om djur!🤐
Har så svårt för att inte lägga mig i då jag ser en hund som behandlas fel!
Vet t.ex en som hade blöja på sin hund.. Kunde inte säga mer än att jag tyckte det var fel och att hon borde träna hunden att bli rumsren istället!
Kände mig så liten då.. Kunde inte göra någonting.

#14 Håller verkligen med dig!

[tintilar]
3

Jag skulle inte lägga mig i hur andra gör med sina hundar om det inte handlar om att avbryta ett pågående plågeri/våldsutövande. Man måste få göra och tycka olika. Hundar är fö också olika och har olika sätt och toleransnivå. Jag är ingen expert och skulle inte kunna ta mig friheten att säga åt nån annan att jag vet bättre.

Däremot kan man ju marknadsföra sin syn på hundhantering under konversaktioner om det. Då ger man hundägaren en möjlighet att se det på ett annat sätt utan att känna att dess egen hundhantering kritiseras.

Och sen får man välja sitt umgänge. Om jag kände mig obekvämt i en hundägares sällskap pga att denne behandlade sin hund illa hade jag sonika slutat umgås med den personen. Utan att göra något statment i det, man kanske bara inte passar ihop helt enkelt.

annika85
3

Det finns inget som säger att just DIN metod är den rätta och de övrigas i gruppen är fel. Acceptera att ni har olika sätt att se på hunduppfostran, och att inget (sålänge det inte handlar om misshandel eller brott mot djurskydds lagen) ger dig rätten att bestämma hur andra väljer att bemöta sin hunds beteende.

Om du nu känner att du inte är bekväm i detta sällskap, så byt. Om du lägger dig i så kommer du säkerligen att göra de övriga i gruppen lika upprörda och illa till mods som de gör dig.

Det finns lika många sätt att uppfostra en hund som det finns hundar, och att en person skulle hitta den universiella lösningen på diverse problem tycker jag verkar mkt liten..

Dock så tycker jag att det är bra att du bryr dig, det finns många som väljer att se åt andra hållet då de upplever något obehagligt.

MVH/Annika

vallhund
2

#18 Du poängterar att det är väldigt viktigt med fasta måltider, men har ingen källa, hänvisar bara till ej namngivna tränare o foderförsäljare, o tycker att jag skall söka eller googla, varför skulle jag? Jag delar inte din åsikt, mina hundar får mat på olika tider beroende på hur dagen är upplagd för övrigt, vet många som gör så, ganska vanligt bland dom som BARFar sina djur.

Jespersen
2

Det finns massor av träningsmetoder. Dom kanske tycker att du ska sluta belöna i tid och otid ;) 

Sålänge hundarna inte far illa eller ägaren verkar vilja ha hjälp/synpunkter så hade jag nog hållt mina åsikter för mig själv. Jag skulle själv inte vilja att någon kom och sa till mig att jag ska ta hårdare i mina hundar tex, för även om det funkar så är det inte metoden jag vill använda. Då får man ju acceptera att det lika gärna kan vara på andra hållet :)

Hiro
3

Gå dit och äg skiten ur dem då din hund lyssnar på dig med posetiv förstärkning

[RMSLiners]
6

#18 Fasta mattider är bull och dessutom inget som funkar för alla. Jag har aldrig under mina lång år som hundägare haft fasta måltider och när man kör ett hundspann är det jäkligt svårt att ha fasta måltider då man inte vet när eller var man stannar. ;) Sen har inte fasta måltider något med vikt att göra hos hundar. Vikten hos hundar avgörs beroende på vad du ger för mat, hur mycket och hur hunden motioneras.

myra82
0

#18 mycket bra skrivet

[Random_Sweet]
0

Jag förstår inte varför ni alla är emot mig med att ha fasta mattider?
Alla kurser, hundklubbar, hund träningar jag sett och hört från så säger dom att det är väldigt viktigt. Dessutom så har jag kontakt med skickliga hundägare (tog kontakt med flera stycken då jag skaffade Lexie) och ALLA säger att det är viktigt.

På internet står det mycket om att det inte är viktigt, Men det är det.
Så är det härifrån ni sett att det inte är speciellt viktigt med när hunden får mat?
Gå ut och prata med skickliga hundägare/tränare istället - Det ger mycket sannare ord än vad datorn gör.

Jag har inte fått någon riktig förklaring för varför det är viktigt (eller så har jag det, Bara att jag glömt de..) Men det är inte bra att ge en hund mat t.ex 07:30 en morgon, Och sen 10:00 nästa morgon. Eller t.ex 18:00 en kväll, och sen 22:00 nästa kväll.
En hund mår bra av att ha fasta tider! Märker ibland på min stora hund när jag är för sen med maten, Då gnäller han och slår med tassen.

#25 Tycker du verkligen det? För det verkar som om alla är emot mig här.

[typellisch]
1

#26 Det är omöjligt ibland att ha strikta fasta tider. Molly får mat huller som buller. Ibland 07.30 och ibland 09.00. Ibland 16.00 och ibland 18.00. Har inte sett någon större förändring hos henne.

Tror din hund gnäller och slår med tassen för du har lärt in han vilka tider han ska ha mat och han har fått en rutin med det. Samma med Molly på morgonen: efter morgonpromenaden är det frukost, det vet hon och hon är på mig som jag vet inte vad och gnyr.

[Random_Sweet]
0

#27 Om det gäller någon timme hit och dit gör inget.. Men mer än 3 timmar anser jag att är mycket.
Så mina hundar får mat nån gång mellan 07:00, 08:00 & 09:00 på morgon (blir oftast 07:30)
Och mellan 17:00, 18:00 & 19:00 på kvällen (blir oftast 17:30)
Men om vi t.ex är borta någon kväll och kommer hem sent så blir ju maten självklart senare. Men då brukar jag ge dom mat innan vi går/åker isf.

myra82
0

sorry skrev fel, jag menade inlägg: 24

[Forest]
2

Trist för ägarna att de inte änds kan se fördelen med belöna sin hund när den kommer. Jag skulle inte lägga mig i detta alls, det är deras hundar deras träning även om deras metod inte funkar så bra. 🤔

LillPom
0

Jag tror varför folk säger som de säger är för att de inte håller för alla i vardagen helt enkelt :) Inte för personer heller.

Inez tex hon har sin frukost efter morgon promenaden, tiden kan variera massor beroende på hur länge hon vill sova också(ingen morgon hund här inte XD )

Så ibland 8 ibland kanske 11… för jag känner inte att jag ska väcka henne för att hon ska ha frukost. Nån gång har de råkat blivit så … men då äter hon typ inte.. kanske lite men inte en hel portion som annars.

På kvällen är de samma sak att berodde på när hon fick frukost så varierar de hur tidigt /sen kvällens mål är.

Så för mig är de iaf så att jag anser inte att något är bättre eller sämre, de beror mer på hur individen tar det :) Inget är ofta lika för alla hundar oavsett vad folk kanske säger de som funkar för din funkar för din men kanske inte grannens :)

[Camia7]
1

Jag vet inte och jag tycker inget är fel. Men jag har läst att om man har fasta tider stressar hundarna upp sig innan för att dom vet att det är på väg och därför är det bättre med icke fasta tider för då får dom det slumpmässigt och hinner inte bli stressade. Men om man ger hunden mat efter promenad eller olika ritualer så blir det samma stress för då vet den att maten är på väg efter promenaden eller vad det kan vara lägger till att detta har jag inte läst på nätet :)

vallhund
5

#26 Du verkar förutsätta att alla som inte håller med dig inte är skickliga erfarna hundmänniskor/tränare/uppfödare?

Du har din första hund förstår jag?

Eskimonica
1

#26 Jag tycker att du först ska ta reda på varför det är bra innan du argumenterar för det och slår fast att det är så, jag har haft hundar runt mej hela livet, nu föder jag upp jack russell-terriers och mina hundar får mat väldigt oregelbundna tider. Dels för att jag jobbar skift själv, dels för att vi är ute o tränar o tävlar o dels för att jag inte ser nån anledning till att ha fasta mattider då jag inte har nån aning om vad fördelen skulle vara. Min hundar äter bra, mår bra och presterar bra, de har inga problemmed magar och de är i stort sett aldrig sjuka. Ge oss lite argument varför det är viktigt med fasta mattider!

www.myrvangs.se

vallhund
2

#34 Önskar jag kunde uttrycka mig lika pedagogiskt som du.😉

Jag kan tänka mig en del scenarion där det är viktigt med någotsånär fasta tider.

När man får hem sin första valp. Om man får hem en sönderstressad hund som aldrig haft en fast punkt i tillvaron, eller kraftigt resursförsvar (mat), typ aldrig fått äta ifred. Om man har en hund med magkatarr som lätt spyr vid tom mage.

Tills man lärt sig läsa hund o själv inte är beroende av yttre tidsramar/strukturer.

Eskimonica
1

#35 ha ha så pedagogisk är jag inte 🙂 jag håller med dig i det du skriver med och dom anledningarna köper jag! Annars har jag svårt att se hur mina hundar skulle må bättre av strikta mattider spec utan argument!

www.myrvangs.se

Vizzla
3

Mitt råd - sluta umgås med personer som inte stödjer din hundhållning. Då markerar du åt dom att du inte är intresserad av att behandla dina hundar så och kan säga det om dom frågar. 

Sen slipper du se eländet också…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf