Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1402 ggr
[JstarB]
0

Hur lägga spår?

Jag undrar hur man lägger spår..

Tidigare så har jag bara dragit en korv i skogen och sedan gömt den haha. Men min vovve verkar tycka det är jätte kul att leta efter den så. Min vovve är en shih tzu, cavalier blandning med fler raser i sig. 

Jag har förstått att det finns olika sätt att lägga spår på, men har aldrig fattat hur man gör bara.

Jag ska endast göra detta för skojskull, så ska ej tävla eller liknande.

[Lilla_Myy]
0

Hej! Jag gör som så att när jag lägger personspår så markerar jag början av spåret med en schnitsel(?) Och sedan så stryker jag mina händer på buskarna eller trädet under. Sedan så går jag lite hur som helst i skogen och när jag kommer till slutet så markerar jag den med en till schnitsel och sedan gömmer jag precis under en stängd påse med korv. Den ska vara stängd så att hunden inte följer korvlukten utan din lukt. Sedan tar.man ett stort steg ut ur spåret så att hunden inte tror att den fortsätter.

MikkansBuse
1

Använd dig utav urdiskade snuslådor, lägg godis, korv, något som din hund tycker om i. Använd dig gärna utav leksaker om hunden tycker om det också.

Börja med att markera marken med hjälp utav dina skor (trampa, sparka upp lite extra), efter det går du bara vanligt några meter som du tycker är lagomt för din hund. I början är det bra med korta spår och korta avstånd mellan snuslådorna och leksakerna för att väcka hundens intresse. Du lägger ut så många snuslådor och leksaker som du vill. Snuslådan öppnar du tillsammans med din hund vilket dom burkar tycka är super kul. Med leksak räcker det med om hunden bara markerar att den är där, annars leker hunden med den. Lite extra belöning utefter det om man nu skulle vilja det. Vid spårets slut går du självklart vågrätt ut för att hunden inte ska tro att det fortsätter och vid sista snuslådan/leksaken ge extra mycket belöning för att visa hunden att det är slut.

Detta personspår lär sig hundarna ganska fort hur man ska göra om hunden vet vad lukta/söka är.

[JstarB]
0

Åh tack så mycket för era svar! :D