Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 2751 ggr
kantarellstuvning
0

MH

Är intresserad av att anmäla min hund till MH. När och om man anmäler sig, behöver man på något sätt förbereda sig mer än att läsa igenom momenten? Får man hjälp på plats av tävlingsledare?

Vad jag har förstått så ska man inte träna på någonting med själva hunden, utan ett MH ser bara till hundens reaktioner varpå man får ett papper efteråt där de olika reaktionerna finns nedskrivet. 

Hur fungerar det när man har en blandrashund? Har läst mig till att blandrashundar får vara med i mån av plats och om den arrangerande klubben tar emot blandrashundar på sitt MH?

Tacksam för svar, hjälp, tips, m.m. :)

Telleliten
1

Hej

Kula tt du vill göra MH

Det enda du eg behöver kunna på ett MH är att hålla i kopplet och en någorlunda inkallning är bra att ha.

Det viktigaste är att du ska ha ett fast halsband på din hund och ta med dig vaccinations och stamtavla (eller liknande om du har till din blandras)

Sen kommer testledaren ledsaga dig igenom hela och tala om exakt vad du ska stå och göra och när du ska släppa kopplet. :) Du ska i princip bara var en koppelhållare genom hela testet. Hunden får göra allt och inget den gör är fel.

Sen efter sista momentet som är skottet kommer beskrivaren gå igenom alla moment och varför du fått som siffror du fått och vad det betyder. Sen får du protokollet med dig hem.

Lite tips: Vet du att din hund är skottberörd ska du avstå det från början. För den kommer var ganska belastad då den kommer dit då mkt har hänt så då kan skottberördheten bli värre.

Det är jättekul med MH så lycka till!

(Jag är A-figge på MH och B-figge på MT så hör av dig om du har fler frågor)

[Grön]
0

Nu vet jag inte va mh är för något men låter som blandraserna bli diskriminerade? Hund som hund kan jag tycka!:)

Telleliten
4

#2 nja det kanske är så . Men MH är eg ett verktyg för att bedöma metaliteten för vidare avel. Då blandras inte är linjeavel är det eg onödigt för själva aveln.

Men för individen är det ju bra. Sen varför bruksraser och sen renraser har förtur i MH är för att man måste ha ett MH för att tävla i bruksgrenarna.

Tina
4

#2 MH är främst en avelsutvärdering, därav prioriteras inte blandraser.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Grön]
0

Aaaaahhhhaaa:) det är ju jätte bra att det finns:) ja man lär sig något nytt varje dag:p då förstår jag varför också:)

CelsiusT
2

MH är ju egentligen inget som gynnar individen på något sätt alls. Om möjligt något så kan det förstöra hunden om den inte är helt hundra stabil. Men det gynnar inte hunden som individ på något sätt. Däremot så är det ett bra avelsverktyg för att utverdera aveln och veta vad man har att jobba med.

Enda sättet som MH kan gynna individen, och enda anledningen jag ser till att genomgå ett MH med sin hund förutom då uppfödaren kräver det, är om man absolut vill tävla i Brukset då det är ett krav för att få tävla bruks.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Telleliten
3

#6 jag håller inte alls med. Man får en liten fingervisning om vad man har i kopplet.

Det gamla MH var rett hårt men nu är det faktiskt ganska snällt för hunden. Samma sak med MT.

Men visst har man en hund man vet inte är stabil ska man inte gå på MH.. Spara få figgarna vi vill inte bli bitna!

kantarellstuvning
0

#1 Tack för bra matnyttig information! Ska man även ha ett koppel som är 180cm långt?

Är det så att blandrashundar får vara med? Läste precis på SBK att enbart renrasiga hundar får vara med? Min hund har tävlingslicens eftersom att vi tävlar i agility och rallylydnad, kanske duger en sådan registrering?

Min hund är inte skotträdd vad jag vet, raketer är hon också tålig mot. Så länge inte kompisen är med, hon är skitskraj för skott, raketer m.m. och påverkar hunden jag skulle vilja prova ett MH med. Tack för tipset att avstå, om vi startar kommer vi nog att göra det. För vår del räcker gott de alla momenten! Minst lika spännande bara dem!

Jag vill framförallt göra ett MH för att jag tycker det verkar spännande, intressant och framför allt lärorikt om min egna hunds beteenden! 

#6 Menar du att om man har en hund som reagerar fegt i vissa situationer så kan man "förstöra" den? Får inte hunden tid mellan varje moment att känna sig trygg med det som just hände? Jag kan tänka mig att min hund kommer skälla och backa under det momenten där "ett spöke" närmar sig. Hon kommer nog tycka att det är läskigt, men hon litar på mig och ser hon att jag är trygg och vill gå dit kommer hon antagligen hänga med, om än dock väldigt skeptisk….

Tack för all respons, intressant att läsa!!

kantarellstuvning
0

#7 Har tänkt åka och titta på MH under sommaren, intressant att se hur det går till så man har lite koll när/om det är dags för min hund. 

Blir bara lite orolig för min hunds skull. Finns det stora risker att hon blir  "knäckt, förstörd etc" av att göra ett MH? 

Hon är en blandras "Mellan pudel/Chinese Crested Powder Puff" och helt underbar att jobba med. Ibland kan hon bli rädd för saker, vem kan inte blir det? Under hennes 4 år har jag aldrig sett henne reagera aggressivt i situationer där hon blir skrämd. Visst kan hon morra, skälla osv MEN hon går aldrig fram om inte jag gör det. Kan inte tänka mig att hon skulle anfalla någon eller bitas. Nu vet jag ju inte hur andra hundar reagerar på dessa tester men min lilla hunds första instinkt är ju inte att bita, hon gömmer sig bakom mig :)

Telleliten
0

#8 jag vet faktiskt inte om blandras får vara med. Men det kommer inte reggas ngn stans

Men på en brukshundsklubb tränar man ibland inför MH och ha utbildningar och då behöver man hundar att prova med så nått sånt kan du nog få vara med på om du flörtar in dig lite. ;) Det har vi här i Jkp.

Sen kan man ibland få en plats om det är nån som backar ur. Men kontakt din närmaste brukshundsklubb och prata med dom.

Annars finns ju BPH som är en variant mer för sällskapshundar. Jag vet inget om den tyvärr.

Men om du får en plats på ett MH så kan du absolut gå med din hund! Min är en fegpropp och han klarade det. man ser alltid till att hundarna släpper och avreagerat klart innan man går vidare till nästa moment. Och du kan alltid avbryta när som helst under testet.

Ett tips är att gå och kolla på ett MH så får du se hur det går till :) 

Det är så spännande med hundars metalitet!

Telleliten
1

NEJ! inga hundar "knäcks" av MH . Man avbryter så fort man märker att hunden inte vill vara med längre.

Sen ser man alltid till att hundarna får avreagerat och inte har några kvarvarande rädslor innan dom går hem. Alla är måna om hundarnas bästa.

kantarellstuvning
0

#10 #11 Skönt att höra! DÅ vill jag absolut testa!
Är väldigt nyfiken på att få göra ett MH med min hund! Tråkigt att blandrashundar (som är kanonhundar) alltid sätt åt sidan. Tycker de borde vara välkomna om plats finns. 

Har kontaktat tre olika arrangörer idag, fick precis svar från en arrangör där jag nekades eftersom blandrashundar inte får vara med enligt SKK. Innebär inte det då att hon blir utesluten överallt?

Kollade precis upp BPH, hittade en kontkatperson för Västra distriktet dit jag skickade ett mail. Hoppas det arrangeras på en eregelbunden basis, då kan jag nästan tänka mig att anmäla båda mina hundar, verkar vara en mer rolig variant för sällskapshundar! Vilket duger för mig, mina är varken brukshundar eller framtida avelshundar.  Tack för tipset!!

Telleliten
0

#12 jo kan nog tyvärr vara så.

Men vet att de tär svårt att komma med på MH med icke brukshund också då dom har förtur. Men är man som jag och är engagerad i en brukshundsklubb och har tävlingsabitioner får man kom med ändå.

jag tycker också det är dumt att blandras inte får gå bruks. Rett dumt även om jag eg inte vill promota blandrasavel. Men vet skitduktiga och bra blandrashundar som klår min hund i de flesta grenar ;) 

Jag har en renras och är utesluten från försvarshund för han inte har underull så det är många regler även för renraser.

Men BPH känns som du ska satsa på då :) Tänkte att test det med min hund också.. Mest bara för skojs skull!

kantarellstuvning
0

#13 Har läst på om BPH nu och sett olika datum, ska bara kolla med min sambo också, han vill titta med och någon måste ju filma så jag kan analysera ordentligt efteråt!

Tack för tipset! Nu känner jag mig välkommen med min hund, här får ALLA hundar vara med :) Men tycker fortfarande att MH verkar roligare, fler moment där jag inte vet hur hon kommer reagerar. BPH var mer basic så att säga. Känns inte lika lockande. Alltid diskriminerade att ha blandrashund, de får ju inte ens bli agilitychampions tex. 

Min brukshundklubb är svår att komma in på. Agility och rallylydnad är OK för blandrashundar men de andra grenarna blir vi aldrig respekterade i, inte ens när jag är med som funktionär i andra grenar. Tråkigt, för jag är intresserad av allt som har med hundar att göra, båda att själv tävla och att hjälpa till som funktioner. Mer status till blandraser tack!

Om någon annan är intresserad av BPH: http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

Pennybus
0

Blandraser får inte delta i MH och MT vad jag vet, dock är BPH ett alternativ.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

vallhund
1

KL

Enbart renrasiga SKK reggade hundar kan gå MH, undantaget hundar som är uttagna till tjänst.

Hunden får inte tid att återhämta sig mellan momenten, man bedömer ju förmågan att avreagera sig från div. olustupplevelser o ev påbyggnad av stress/rädslor.

På den BK man är medlem i har man i princip rätt till en plats, oavsett om det är en vavva man har.

Det är inte ointressant att gå MH med enskilda individer, även om det då inte handlar så mycket om avelsutvärdering, man kan lära sig om vad man har i kopplet. O som i mitt fall bidra till uppbyggnad av ett spindeldiagram för rasen o påvisa att alla individer inte är asociala nervösa vrak.

Man skall absolut inte träna inför MH med sin hund. Men de som inte tänker gå, eller har oreggade hundar kan få agera hundobjekt när figuranter skall utbildas o banor byggas.

Numera finns BPH som är öppet för alla hundar oavsett bland/renras. det var tänkt som ett MH light för de med sällskapshundar t ex som tycker att MH är för avancerat o bara för bruksraser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Telleliten
0

#14 ja det är tråkigt att de tär en sån attityd på vissa ställen om blandras.

Men kan säga att min brukshundsklubb har ordföranden en blandras och är uppe i elit i lydnad med den. Så det är inte så på alla hundklubbar.

Och på våra interna KM få alla hundraser vara med i alla grenar :)

Men finns tyvärr massa gammal skitåsikter på vissa brukshundsklubbar med åsikter om att schäfer är den enda "riktiga" hunden. När jag kommer med min pinscher så är jag också helt off och ingen tror att vi ska klara av nått. Men gött att ge dom nått att tänka på när ens hund klår dom i spår men hästlängder! ;)  (tyvärr inte i lydnadnen dock )

vallhund
2

#2 På vilket sätt skulle det vara diskriminerande? Jag känner mig inte diskriminerad o min hund är inte mindre värd för att han inte får göra grytprov, eller vattenprov, eller tävla LC.

Han är inte en JRT, ej heller nuffe, gör det honom diskriminerad?

Trollhund
2

#14Jag måste säga att jag reagerar på att du tycker att det är diskriminerande med blandras. Som vallhund och andra påpekat, MH och en del andra saker du menar att ni blir diskriminerade för bygger på att man ska testa avelsmeriter eller bygger på rasstandader som en blandras inte kan leva upp till just för att det är en blandras. 

Jag menar inte alls att det inte finns individer som menar att blandraser är sämre, för det finns det tyvärr. Men det är inte diskriminerande att utesluta blandraser från sådant som är till för just att bedöma avel.

Jag förstår ärligt talat inte varför man vill göra en MH på en hund som inte brukas i avel eller tävlar? Det här är inget påhopp utan är väll mer min egen undran, så ta inte illa upp. Men MH är ju till för att försöka "kolla" vad hunden får med sig i generna. Därför ska man helst göra MH när hunden är mellan 12-18 månader, dvs när den fortfarande är ganska ung och inte så "inlärd" i brist på bättre ord. Det är alltså helt ointressant att göra MH på en privathund om man inte ska använda den till något då situationerna inte är särskilt lika vekrligheten med sin ägare, eftersom i en vanlig situation så skulle du som ägare agera vilket du inte får göra under ett MH. Det är också ganska ointressant att göra det på en äldre hund som har hunnit lära sig med ett beteende.

vallhund
1

#19 min åsikt avviker från din o #6 individers MH kan vara intressant för att skapa spindeldiagram för numerärt små o relativt nya raser.

Leon´s MH skiljer sig betydligt från de flesta andra Berger des Pyrénées à face rase. De må vara vackra, smidiga, duktiga agility o lydnadshundar men utanför plan upplevs de som otillgängliga, nervösa monster.

Trollhund
0

#20 Förlåt om jag var otydlig, jag menade inte att din åsikt om MH var samma som min, det enda jag refererade till dig om var att det inte var diskriminerande. Inget annat. Det kanske inte framgick så tydligt och i så fall vill jag förtydliga det nu.

vallhund
0

#21 jag missförstod dig nog inte, jag ville bara poängtera att det kan finnas bra anledningar som inte är avelsutvärdering.

För ett antal år sedan så genomförde SBK MH med en drös Svenskägda reggade APBT. Nu är det några år sedan så jag minns inte närmare artikeln i HundSport, men vad jag minns så var det en ganska homogen grupp som utan vidare skulle platsa bland brukshundar, dock något veka.

Trollhund
0

#22 Förtydligade mer för andra som läser än just dig, men bra att du inte tog det så.

Jag håller dock inte med dig, eftersom jag tycker att en MH inte säger så mycket om hunden i vanliga situationer, det betyder dock inte att du kan ha rätt ändå. Jag har själv aldrig genomfört en MH, däremot läst en del utvärderingar.

Förlåt, nu känner jag mig lite  trög, vad var din poäng med anekdoten? För att visa att den ras ger ungefär samma resultat eller? Har jag förstått dig rätt då?

vallhund
0

#23 En del raser är homogena, andra spretar. Vi har två bruksraser som spretar rejält. Aussie o Collie, kan finnas fler som jag inte har koll på.

Bra att du förtydligar för andra läsare. Alla är inte hundnördar.

CelsiusT
2

Jag upplevde att min hund blev "knäckt" av att genomgå MH och om jag visste det jag vet idag så hade jag aldrig gått det med henne. Jag ångrade det skarpt, speciellt eftersom vi aldrig kom till att tävla i brukset (som ju var anledningen till att vi gjorde MH).

Visst fanns det tid mellan varven men inte mycket, och jag tror inte varken jag eller testledaren förstod hur belastad hon blev. Det märkte jag först efteråt, när vi kom hem. Jag försökte dra ut på tiden mellan momenten extra mycket för jag visste att hon inte var hundra stabil från början, men testledaren skyndade på. Hon verkade så tuff där och då, hon var så stabil och reagerade så "perfekt", men vid skotten märkte man att hon fått för tung mental belastning, hon ballade ur totalt, trots att hon aldrig varit skotträdd innan.

Jag tyckte inte det var en rolig upplevelse att gå ut i skogen och låta andra människor skrämma skiten ur min hund (och dessutom betala för det). Jag kommer då aldrig att göra det igen och jag avstod att göra det med min andra hund (som jag hade med mig dit). När jag såg min hund reagera som hon gjorde så dog jag nästan lite inom mig, jag kände det som att jag hade föråt min hund, gått bakom ryggen på henne. Man får ett papper som beskriver hur hunden reagerade där och då, men det var ingenting som hjälpte henne, eller mig. Det var ingenting som beskrev hur min hund var i vardagen eller hur hon reagerar när hon blir skrämd eller möter skrämmande saker hemma, det var ingenting som gav mig eller någon annan en fingervisning om vad jag hade i kopplet.

kodex
0

#25 Mycket trist att läsa! Men tack för att du delade med mig! Går i lite samma tankar nämligen om jag skall låta gå MH med min lilla när hon blir större. Jag tror nog att jag hellre tar BPH, då det känns mer "naturligt/normalt/bekvämt" för hunden. I alla fall inom min ras som inte är någon tuff brukshund.

kodex
2

#14 Anledningen till att blandraser inte kan bli officiella agilitychampion är för att det är en titel som delas ut av SKK som är en organisation för renrasiga hundar. SKK är inte någon statlig verksamhet utan är en av många hundorganisationer som bara råkat bli störst och mest framgångsrik. Andra organisationer kan utfärda egna titlar och registrera i ett eget register om de vill :) Men SKK är till för de renrasiga, därför blandraser inte finns med i deras hunddata där också alla titlar registreras. Därför kan man inte riktigt säga att SKKs evenemang diskriminerar blandraser, då SKK inte är till för dem från början. Jämför det med en skytteklubb. De är inte till för folk som vill dansa.

CelsiusT
1

#20 Hur är ett spindeldiagram inte en avelsutvärdering? Visst det är ju en utvärdering på hur rasen ser ut idag, men det är väl ett resultat av hur aveln fungerar? Om aveln inte speglas av hur hundarna i rasen ser ut, vad är då avelsarbetet?

Så jag fasthåller att MH är till för avelsutvärdering och inte är gynnsamt för den enskilda individen. Om man vill dra sitt strå till stacken, så som du vallhund beskriver, så visst kan det vara intressant att genomföra ett MH. Men det gynnar ju inte din hund som individ att hen har genomgått ett MH, hen mår inte bättre av det. Och eftersom det inte är något som går att sätta in i vardagen eller övriga livet så är det ju inte heller något som direkt speglar vad man håller i kopplet (dom som påstår det tror jag inte själva kan se vad dom har i kopplet och därför inte klarar av att se att det inte är jämförbart), alltså mår inte heller ägaren bättre av det.

Min slutsats är att det är helt ointressant att genomföra ett MH om man inte är ute efter att hjälpa avelsarbetet för rasen och/eller att man ska tävla i bruks.

idipidi
1

Jag läste här om dagen att man nu ska börja acceptera att hunden genomgått BPH istället för MH för att tävla bruks. Undantaget de raser som SBK har avelsansvar för.