Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 484 ggr
[typellisch]
2

Råd om lyckad ensamträning

Nu har jag lite frågor om ensamträningen här!

Har tre gånger lämnat Molly med min väns hund medan vi åkt och handlat eller fikat. Det har gått så himla bra! Molly som var bra på att låta var tyst när vi gick och tyst när vi kom. Igår kom min väns sambo hem innan oss och han var inte beredd att Molly var hos dom så han vart rätt så rädd när en hund kom fram glad som tusan.. hade Molly låtit hade han inte blivit så överraskad.
Idag var vi iväg en timme och en kvart och allt hade gått jätte bra! Jag bara går och gör ingen stor sak av det. Vi skärmar av lägenheten så dom har ett litet utrymme att röra sig på och sen går vi bara. Idag försökte inte ens Molly följa med oss som hon annars brukar!
När vi kommer hem går vi bara in, hälsar inte förs Molly lugnat ner sig. Vi är tysta, pratar med varandra och bara tar av oss skorna och börjar med t.ex lunchen osv.
Tror ni det skulle funka för Molly att vara helt själv? Eller har det gått så bra just för att hon haft sällskap? Men det enda min väns hund gör är att sova och vi såg på filten på soffan att Molly hade lagt sig där och sovit hon med, så alltså går Molly och sover när ingen är hemma. Så tror ni helt enkelt att jag helt och hållet kan börja lämna Molly hemma en timme att börja med utan problem eller har hon fungerat såhär bra för att hon haft en till hund i närheten under tiden?