Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2065 ggr
[Camia7]
0

Bollar?könsmogen?revir?

Är risken mindre att hanen revirar inne om man tar bort bollarna på han innan han.blir könsmogen?

Pennybus
0

Du menar att kastrera, eller? Om man kastrerar innan könsmognadennhar jag upplevt att de förblir i valpstadiet till viss del, men de revirmarkerar inte särskillt ofta, självklart kan de, speciellt om de är mindre då utrymmet blir större. Dock medför en opperation mycket fler risker en att låta hunden behålla sina testiklar.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Camia7]
0

Okej. en kompis hund va skit äcklig och det är den enda erfarenhet jag har av hanar .. Iaf så kunde han stå och jucka med picken ute och spruta.. Sjuukt.. Samma om.man klappa han på magen så åkte den där ut blää.. Jag tänkte skaffa mig en hane men vill undvika revir pinkning, juckande och att den ska springa efter löptikar ursäkta stavning osv -skriver på mobilen

Pennybus
0

#2 Alla hanar är defintivt inte så! Jag har en okastrerad på 1 och ett halvt här hemma som _aldrig_ pissar inne, han juckar inte och han ränner inte efter löptikar.

[Camia7]
0

Okej det är skönt att höra:) tänkte på de där med att dom stannar på valpnivå? Det orkar man väl inte att dom ska vara? Är det bättre att ta bort bollarna innan könsmognaden eller ska man göra det efter?

Pennybus
0

#4 Alltså, min kompis hund som kastrerades strax innan könsmognaden/början av köndsmognaden kan man fotfarande se väldigt valpaktiga beteenden, och han är 3 år.

[Camia7]
0

Okej är det mindre bra beteenden? Vad gör den?

vallhund
3

Jag har mest haft hanhundar o har inte kastrerat en enda, de har varken juckat eller revirpinkat. Det är sådant man får se till att de aldrig får tillfälle till att börja med. Vill man inte ha en hanhund så bör man välja en tik. Kastrering är inte lösning på beteendeproblem, det kan dessutom leda till mindre trevliga biverkningar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Camia7]
0

Vad för biverkningar?

Swadika
0

Jag har en okastrerad hane, det enda han reagerar på är om grannens hund löper och det enda han gör är att han slutar att äta. Ingenting annat. Han juckar aldrig, bryr sig inte om löptikar (förutom grannens men det är hans flickvän, men han har varit i samma rum som andra löptikar och inte brytt sig) och han revirpinkar inte :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Neela
0

#9 Har du läst länken från SVF? De talar varken för eller mot kastration i artikeln du länkar till.

Driva
0

Jag är uppväxt med hanhundar och ingen har juckat eller revirmarkerat. 
Då måste jag säga att mina tikar jag har nu har försökt jucka fler gånger än vad de hanhundar vi hade i familjen gjorde…

Besök min blogg: http://bumpi.se

CelsiusT
1

Det handlar mycket om uppfostran. Men en del om avel också (finns linjer i vissa raser som är översexyella/övermaskulina), men mest handlar det om uppfostran.

Men visst kan man kastrera. Man bör aldrig kastrera en hund innan den är färdigvuxen, så när man kan kastrera beror lite på storlek på hund. Mindre hundar blir färdiga tidigare än större raser. Större raser kan ibland bli könsmogna innan dom vuxit färdigt.

Man kan ju kastrera en handhund när som helst. En fördel med att kastrera hanhund är ju att man eliminerar dels risken för en oönskad parning, men framförallt risken för cancer. Man slipper ju också en hanhund som intresserar sig för kissefläckar och löptikar, endel har så lite intresse att det inte är så farligt men andra kan faktiskt bli riktigt dåliga av det.

Så man kan ju spara sin hanhund och känner man efter något år eller två att det är jobbigt så kan man ju kastrera då. Eller så inser man att man har fått en jättelätt hanhund och struntar i att kastrera.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Forest]
0

vad har kastrering med juckandet o göra? inget vill jag någ påstå. Att de revirpinkar inne råder det delade meningar men jag tror våran vetrinär gav ett bra råd till bekant som skulle kastrera sin bommulshund närmligen. kastrering är itne säkert att det hjälper, det gäller att rasta hunden väl och även säga ifrån när den lyfter på benet inne.

vallhund
0

Självklart har jag gjort det, jag har inte för vana att posta länkar jag inte läst, där står t ex:

"En mängd vetenskapliga artiklar rör ämnet och det finns flera medicinska argument som talar såväl för som mot en kirurgisk kastration.

Normgruppens rekommendation
Normgruppen kan inte rekommendera rutinmässig kastration av friska hundar utan att ingreppet föregås av en diskussion med ägaren i varje enskilt fall."

Hur många veterinärer förklarar/går igenom för/nackdelar med hundägare innan kastration? Annat än ev övervikt, ev försämrad pälskvalitet, inkontinens som påstås kunna botas med hjälp av läkemedel?

Veterinärer som har lockpriser på kastration av friska hundar lär bryta mot SVFs rekommendationer, känns väl betryggande?

kl

En del länkar fungerar inte, vet inte vad jag gjorde fel, här finns alla i klickbart skick:

http://amstaff.ifokus.se/discussions/51a55864ce12c409360027ae-info-om-kastrering-inte-bara-positivt?discussions-1

Neela
0

#15 Då tolkar vi informationen olika. Du stryker dessutom bara under halva meningen.

vallhund
0

#16 oj, missade jag föregås av en diskussion? Det är väl ganska självklart att det skall ingå innan man tar beslut, o där skall veterinären som sakkunnig/expert förklara både för o nackdelar, vad är det du inte förstår med det?

De avråder från rutinmässig kastration, 😈kan oxå läsa bibeln.

Neela
0

#17 Har jag varit otrevlig mot dig eller vad gör att jag förtjänar ditt sarkastiskt, dumförklarande inlägg?

linalundberg
0

Våran hane mådde väldigt dåligt av att ha löptikar i närheten och eftersom han inte skall användas i avel känns det oansvarigt av mig som ägare att utsätta honom för den frustrationen att inte få utlopp för sin sexualitet. Veterinären gick dock igenom både för och nackdelar har dock inte märkt av nackdel förutom sämre päls. Jag tycker inte man skall avråda kastration bara sådär. Självklart ska man läsa på och inte tro att kastration kan lösa beteendeproblem men min hund mår i alla fall 1000 ggr bättre efter kastration (kastrerades vid 4 års åldrr) gäller även familjens schäfer (kastrerades vid 2 års ålder) mycket skönt att heller inte behöva oroa sig när tiken löper.

vallhund
0

#19 Vem har avrått från kastration "bara så där"?

Självklart skall hundar som är översexuella eller på andra sätt får fysiska o/e psykiska problem kastreras om det förmodas hjälpa.

Naturligtvis bestämmer hundens ägare om den skall kastreras eller inte. Jag önskar att alla hundägare har/får tillgång till relevant information innan de kastrerar sina hundar.

Kastration, speciellt tidig sådan ger en väldigt förhöjd risk att drabbas av en ovanligt elak form av skelettcancer. Inom vissa raser, t ex golden retriever är det kopplat till en stor ökning av frekvensen av HD.

En förstudie på rottisar tyder på att intakta tikar (som inte får pyo) lever längre än kastrerade ditos.

Mer forskning behövs, dessutom behöver praktiserande veterinärer hålla sig à jour med forskningen.

[Camia7]
0

trodde att alla vet ville att man skulle göra det på alla hundar och katter om det inte skulle avlas på

Pennybus
0

#21 Katter ja, men hundar, nä.

[Forest]
0

21, Katter ja det underlättar mycket att ha en kastrerad kisse. Finns inget jobbigare än ha en katt som löper varje månad o vrålar dynget runt efter partner den tiden :S Hanhundar nä, jag ser väl en hanhund som  mår hyffsat bra trots löptikar i sin närhet radie 1 mil, ingen andledning till varför man ska kastrera dom. Det är såklart ett val man gör som hundägare vad man tror är det bästa.