Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2032 ggr
[Camia7]
0

lugnande grepp?

För att få hunden att vara lugn och passiv använder ni metoden att hålla i valpen/hunden tills den är lugn och släpper den sen? Känns konstigt att tvinga valpen att vara kvar, kan den inte få meen av det? Att den sen inte vågar vara i knät eller i ens armar?

Swadika
0

Det är oftast bara de första gångerna man måste "hålla" i valpen. Och i början så gör man så att så fort hunden slappnar av så berömmer man. Man ska aldrig vara hotfull och man ska aldrig hålla så hårt att det gör ont på valpen :) Inga meen kvar på min hund i alla fall, han sitter gärna i knäet :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Tess86]
6

Man håller lugnt men ordentligt, dvs hunden ska inte komma loss men den ska heller inte bli rädd. Så fort hunden slappnar av gör man det till en gosstund. Även om det var otrevligt att bli fasthållen i början så är det gosstunden och den avslappnade känslan som hunden minns när den går därifrån. Man ska heller inte släppa upp hunden med ett varsågod, beröm och glad röst, som att det är skönt att komma därifrån, utan man avslutar väldigt lugnt och sansat, så att hunden längtar till nästa gosstund.

[Teddies matte]
2

Nej, att hålla i/trycka ner en valp förstör bara förtroendet och relationen, det är dock skillnad att hålla i och att hindra en valp från att jaga upp sig mer, passivitetsträning genom att hindra valpen att springa runt är okej, men inte att hålla i/trycka ner.

[Camia7]
0

Nu handlade det inte om att trycka ner valpen eller blåhålla! Utan att hålla i mjukt så den lär sig att mysa och ta det lugnt! Men vet att det är väldigt viktigt att inte släppa innan valpen har blivit lugn. Jag tänkte att man kunde ha massa godis och ge så fort den är still? Men sen då? Ska man bara släppa valpen?

[Teddies matte]
1

#4 Man skall inte hålla i en valp vid passivitetsträning, utan hindra den från att jaga upp sig, ex. ryggsäcken och klappa lugnt. Godis behövs inte, det kan i vissa fall ge motsatt effekt. När man känner att valpen helt slappnat av (de somnar ofta) går man bara lugnt därifrån.

[Camia7]
0

Okej så endast när dom blir för hyper

[Tess86]
4

Men ryggsäcken är ju att hålla i! Det är inte dumt att hålla i sin valp, det är bara fel att hålla på ett hotfullt sätt. När jag pratar om hålla i menar jag antingen ryggsäcken eller ta hunden i knäet, absolut inte lägga den på golvet framför eller under sig. 

Du behöver absolut inte belöna med godis, valpen ska inte på något sätt tröstas, det är inte synd om den för att du håller i den. Det behövs ingen belöning för att valpen blir lugn utan det är lugnet i sig som är belöningen. Plockar du fram godis kommer valpen att känna förväntan istället för lugn och inte lugna ner sig.

[Camia7]
0

Vem har sagt något om hårda tag eller om att sitta på valpen????? ATT MAN SNÄLLT HÅLLER I DEN/HINDRAR DEN FRÅN ATT SMITA genom att ha en hand på bröstet eller likande och man behöver inte ens använda någon kraft okej så det är bara ifall den få damp och inte kan lugna ner sig själv? Om den är stressad och inte vet vad den ska göra typ? Om det är en orolig hund?

[Tess86]
0

#8 Jag vet inte om det var mig du var upprörd över, men min kommentar var till #5 och inte till något av det du skrivit. Jag förstår att ingen pratar om att sitta på valpen, jag pratar inte heller om det. Jag menar att hänga över valpen på ett hotfullt sätt. Och som sagt så har jag aldrig antagit att det var det du menade heller. 

Man kan använda det om hunden har svårt att komma till ro själv men man kan även använda det när som helst som träning för att hunden ska lära sig att slappna av hos en och finna ro, lugn och trygghet.

[Camia7]
0

Okej :)

Hiro
0

Det är viktigt att hunden känner sig lugn i famnen av en människa. Sätt valpen mellan dina ben på golvet och blockera om den försöker "rymma" när valpen är lugn och gett upp sina flyktförsök så går du därifrån utan ett ord.
En annan bra grej att lära valpen att ligga på rygg med magen uppåt och huvudet på din mage. Då kan en annan person undersöka hunden under vid tex olycksfall eller liknande.

[Teddies matte]
1

#9 Man skall absolut inte bete sig hotfullt, då får du allt annat än en trygg hund i framtiden!

Portie
0

Jag "höll fast" Hugo när han var valp, var helt lugn och mjuk i händerna. Övade också mycket på ryggsäcken och det lärde han sig snabbt. Han har inte fått några men av det alls. han behövde hjälp med att slappna av när han var liten och dessa metoder funkade bra för oss.

tjoopa
1

Vi tog upp och höll Elvis när han var liten och övertrött/uppjagad. Han älskar att sitta i knät nu, hoppas upp frivilligt och blir sur om han inte får sitta 😉 Så några men får dem inte om man gör på rätt sätt, dvs mjukt och lugnt. Vi har heller aldrig några problem vid kloklippning eller pälsskötsel eftersom han har lärt sig att håller matte/husse så är det bara att slappna av och vänta tills man är färdig 🙂

[Tess86]
1

#12 Förlåt, men läser du ens vad jag skriver innan du kommenterar? Under hela den här diskussion har jag försökt påpeka att man INTE ska verka hotfull eller på något sätt skrämma hunden.

[Camia7]
0

Så om jag vill att min valp ska bli gosigare så kan jag göra så? Jag vill ha en hund som ska vilja typ bo i mitt knä;)

[Tess86]
0

Ja, visst kan du göra det. Så länge du ser till att varje tillfälle avslutas med att valpen förstår att det är gosigt. Om du släpper/tappar upp valpen när den stretar emot kommer den istället lära sig tvärt om, att det är dags att slingra sig ur ditt grepp när du håller i den. Och så får man gosa mycket på valpens villkor också, passa på och gosa när valpen redan är trött, så att goset inte alltid tvingas fram. Det förstår du ju säkert själv också men man ska ju inte hålla i valpen hela tiden , det blir ju inte heller bra.

[Teddies matte]
0

#15 "Jag menar att hänga över valpen på ett hotfullt sätt."

Ja, det tolkar jag precis som du skriver.

[Tess86]
3

#18 Ja, och jag skriver om att man INTE ska göra det, inte att man ska göra det.