Aktivering för olika rasgrupper?
Jag går på valpkurs med min lillskit på 7 månader. Kursledaren nämner ofta i förbifarten att man bör aktivera hundar från olika rasgrupper på olika sätt, om man inte tänker använda de till deras ursprungliga uppgift, men har aldrig förklarat det mer ingående. Till exempel skall en jakthund gärna få spåra vilt för att få utlopp för sin jaktlust, som jag har förstått det. Men vad är extra bra aktivering/berikning för de andra rasgrupperna? Jag har en vallhund, men är intresserad av vad man kan aktivera andra rasgrupper med också. 😃
Kanske lite rörigt, men ni förstår kanske vad jag menar? 🙂
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Fråga henne vad hon menar då?😉 Men jag tycker att man ska använda hundarna till deras ursprungliga uppgift, iallafall om de har dem instinkterna kvar.
Kamphundar då?
#2 det är ingen rasgrupp, de flesta "kamphundsraser" är en form av terrier. "American staffordshire terrier", American Pitbull Terrier" o.s.v.
Det är väldigt induvuduellt, och även rasbundet. En Sheltie till exempel har knappt någon vallinstinkt kvar (inte så mycket iaf) medans en BC måste valla. O.s.v.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Carina7, en "kamphund" är en hund som slåss mot andra hundar. det är INGEN ras!
Nästan ALLA RASER har används till kamp nån gång i tiden!
Okej? Då måste jag nog läsa på:) vissa raser som amstaff är väl en kamphund eller är det en vakthund? Trodde att det fanns som vallhund, jakthund, vakthund, kamphund ??
#4 fast det är inte riktigt sant det heller. Var har du hört det? Det finns kamphundsraser, som faktiskt är avlade till kamp. Precis som att Aussie är en vallhund, men inte alla vallar. (dåligt exempel)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
dock finns det ingen grupp, utan de flesta är terriers.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej vad är terrier för nåt då? Vet att dom jagade möss? Är det jakthundar?
#8 Terriers jagade ofta räv, hare, alltså djur som bor i gryt/under marken. Men vet även andra som har sina terriers till rådjur. Alltså är dom jakthundar från början, som var tvugna att vara riktigt modiga, och att gå rätt på oavsett vad. Envisa med andra ord.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Min amstaffblandning älskar att kampas och ha dragkamp. Godis och andra saker funkar inte så bra som belöning, utan då är det dragkamp med något snöre som gäller. Och då amstaff är avlad för att använda munnen så tror jag att de kan vara en aktivering istället för dess ursprungliga uppgift? :)
Mvh Jenna
#1 Ja, det normala vore förstås att fråga henne. 😉 Jag gjorde det förra gången hon nämnde det men fick ett "vi skall ta upp det på ett senare kurstillfälle", och nu håller jag på att spricka av nyfikenhet, haha! 😃
Det är klart att man skall försöka använda sina hundar till det de är gjorda för. Men hur många med Tax tror du egentligen jagar? Hur många utställningsgolden får apportera vid jakt? Jag har en corgi, och jag kan säga att det är inte många med min ras som vallar. På många hundraser har vi ju avlat mindre och mindre på att de skall klara sina arbetsuppgifter att om man behöver en tex vallhund så skaffar man inte en corgi, utan en ras som är bättre på det. Men de har ju fortfarande vallhundsegenskaperna, även om de kanske inte är jätteframträdande alla gånger. Förstår du vad jag menar? 🙂
#10 Det låter mycket vettigt! 😃
#11 Jag förstår helt vad du menar.🙂Men tänker främst på raser som Border Collie, de tycker jag att man måste valla med. Samma med settrar, gråhundar, jämthundar o.s.v, dem måste man jaga med. Engligt mig iallafall🙂Australian Shepherd t.ex tycker jag inte man måste valla med, även om det är ett plus.
Men för att komma tillbaka till ditt ämne så tror jag att jakthundar som man ändå inte 'måste' jaga med, borde få använda sin nos på något sätt, kanske spår?🙂Jag tror att det hon menar med det där är att hundarna ska på något annat sett få utlopp för dem naturliga instinkter det har, istället för att t.ex valla, jaga osv. så gör man något annat där de får använda sig av instinkterna🙂
#12 Ja, det är nog precis det hon menar. Men vad skall man göra för att få utlopp för vallanlag till exempel? ^^ Att jakthundar bör få nosa kan jag tänka mig, men jag har lite svårare att komma på något där man använder vallningen. 🤪
#13 Hm, ja.. du kanske kan googla det?😃
#13 haha släpp in hunden på ett dagis! 😃 nä, men finns det inte det där treiball? Det är väl typ som vallning.. Typ…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
8 Om du går in på skks hemsida så kan man läsa vad rasen har andänds till om inte det står där så brukar raserna ha egen liten rasida, pudelklubben, jackrussleklubben osv
Treiball är bra aktivering för alla hundar, det har ingenting med vallning att göra eftersom en komponent saknas. Vallning är ett samarbete mellan förare, hund o djuren som vallas.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.