Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2262 ggr
Novelia
0

Teckenspråk

För nån vecka sen träffade jag en tjej som hade en döv hund. Dom körde helt på "teckenspråk" vilket fungerade jätte bra. Jag har förut gett teckenspråks kommandon till min hund och han har varit så himla duktig på det! Det är även jätte kul. Nu blev jag inspirerad till att börja igen och verkligen köra på teckenspråks kommandon i vardagen. 

Det var lätt för mig att ta upp det igen, 3 min med klickern och dom flesta kommandon sitter perfekt. Däremot är det 1 kommando som jag vill byta ut nu. 

Förut har jag pekat neråt med pekfingret för att han ska "buga". Men det är alldeles för likt "ligg" där jag pekar neråt med hela handflatan, så han blir förvirrad av dessa 2. Ligg är viktigare än buga såklart. 

Någon som har något bra tips på vad jag kan ha för kommando till "buga"?

I have no sympathy for people without empathy

[RMSLiners]
2

Buga själv samtidigt. ;)

Novelia
0

Haha! Meningen är ju att dom här tecknena ska vara lättutförda samt diskreta.

[RMSLiners]
2

Lägg handen på magen då som män brukar göra innan de bugar men du skippar själva bugandet. ;)

Novelia
0

Bra idé! Ska testa det :)

League
0

nedåt med tummen? Knyt handen o "uppåt" med tummen, o sedan vrida den nedåt? Blir ett "aktivt" tecken visserligen, men det kanske funkar?

russin
1

Hundar har lättare att läsa handsignaler och andra kroppssignaler än att lära sig ord🙂

LinaK
0

Kan du inte använda bägga händerna när hunden ska buga och ena handen när han ska ligga? Eller tvärtom 😛 

Jag använder pekfingret när min ska buga och hela handen när han ska ligga, inga problem för honom att skilja på det trots att det är ganska lika tecken.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Novelia
0

#5 Dom flesta tecknena är aktiva som jag använder. Gör dom i en rörelse för att han ska uppmärksamma tecknet, annars blir det lätt att han fokuserar att hålla ögonkontakt istället :) 

#7 Det är ju så jag har gjort, men han blir förvirrad. Han tycker att det är så kul med klicker att han inte riktigt fokuserar. Får se om jag håller kvar vid dom och helt enkelt försöker få honom att fokusera mer eller om jag byter.