Rasval- tips önskas :)
Vi har funderat över vilken ras som skulle passa oss ett bra tag nu och hade fastnat för 2 väldigt olika raser men nu är jag väldigt kluven igen.
Känns som att ju mer jag läser så ändrar jag uppfattning mer och mer och det känns som att jag nu har lite andra önskemål än vad jag hade från början…
Så nu önskar jag lite nya rastips ![]()
Önskemål :
* Storlek - ej för liten / ej för stor ![]()
* Lättlärd / lättmotiverad
* Arbetsglad
* Gärna mkt "will to please"
* Lättskött päls
* Ej långhårig
* Så liten jaktinstinkt som möjligt ( vi har kanin och katt )
* Ej reserverad mot främlingar - hellre en hund som gillar alla ![]()
* Lite "vakt" är ok
* Ej terrier
Det ska vara en glad familjehund .
Jag har för avsikt att träna ( och kanske tävla
lydnad och agility .
Maken är intresserad av spårträning.
Hoppas på kuliga tips på hundraser vi inte själva har tänkt på !
Jag har kört fast fullständigt på en ras som jag gillar jättemkt , dock är inte hela familjen lika entusiastisk som mig… ![]()
Labbe eller Golden tycker jag låter super :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Tänkte på labbe och golden jag med! Kolla linjerna och föräldrarna bara!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
De har både päls och jakt, men annars passar det fint in på en Cavalier :) Gladaste och trevligaste hund jag träffat.
Förutom labbe då. Såklart.
Tack för era svar :)
Labbe och Golden är för stora :(
Jag gillar Cavalier , tyvärr har inte maken riktigt samma åsikt ..
Har maken ögonen på någon ras? :)
Shiba?
Pudel
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#6 shiba är nog allt annat än lättmotiverad :)
#8 "Den är intelligent, lättlärd och har snabb uppfattningsförmåga och fostras bäst genom fasthet, förståelse och humor" - Skk. Har ingen erfarenhet av rasen så jag gick efter vad det stod i Skk :)
Ah förstår :) det är en japansk jaktras av småvilt och fågel och är otroligt egen. Är högst ointresserad av främlingar och lika lättmotiverad som en katt. :) (känner en med några stycken som jag frågat om rasen förr)
Welsh Corgi Cardigan, säger jag, som är heeeeeelt opartisk! 😉😃
När jag valde ras hade jag samma kriterier som dig, och jag valde tillslut corgin. Annars låter pudel passande, det funderade vi också på men husse sade bestämt nej.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
En jaktlabrador är vad du söker!
En jaktlabrador är glad, arbetsvillig och vaktar utan skall om man säger så (de jag träffat). Eftersom jaktlabben är avlad på dess färdigheter och inte på utseendet så blir vissa linjer inte så stora. Vissa linjer blir väldigt stora och vissa små. Om du tar en titt på mamman och pappan så ser du vad du kan förvänta dig att valpen skall få för höjd. Rekommenderar suuperstarkt jaktlabben! (Du behöver inte jaga, jaktlabrador är en aktiv labrador)
Vad tycker du om vattenhundar? Förutom pälsvården passar flera av dem in, t.ex. Lagotton kunde vara en passande hund.
Även någon retriever eller spaniel skulle kunna passa.
#13 lagotton var jag själv mycket inne på, dock så var det så att jag ville få en hund som älskade att jobba och en stabil mentalitet. Jag har uppfattat det som om lagottons mentalitet är mycket sviktande inom rasen även fast det finns många snuper bra hundar
#14 Lagotton älskar att arbeta, även om det finns hundar från dålig avel som inte är så särskilt motiverade så skall rasen vara arbetsvillig.
I Sverige verkar det finnas lite problem, ja, dock inte lika som förut, men det är heller inte svårt att få en bra hund där, det vet jag, finns många toppenuppfödare även i Sverige, så bara man är noggrann, som man alltid skall vara vid valpköp så är det inte svårt att få en bra hund.
# okej
Shiba är mycket intelliget, ja. men har ingen willing-to-please alls. Det är en otroligt självstädning hund, som skiljer sig starkt från många andra raser. Mer katt en hund i personlighetsdragen. :)
Nu är det ganska många år sedan jag hade inblick i rasen, men kanske Tollare skulle vara nåt för er?
Tack för era svar :)
Shiba är nog inte rasen vi söker..
Lagotton går bort pga av pälsvården.
Retrivers är för stora annars gillar jag dem.
Tollare är ju lite mindre, mer lagom i strl men jag tror att de har lite för hög aktivitetsnivå…upplevs lite "stirriga"…(jag kan ha fel)De har ju dock ganska mkt jakt i sig oxå…vill ej ha det.
Spaniels kräver för mkt pälsvård annars gillar jag den oxå.
Pudel går bort pga av pälsvården, även om man kan klippa ner den .
Vill gäna ställa ut hunden oxå så det funkar ju inte med en nerrakad pudel då ;)
# 11 Jaa det är ju Corgi cardigan som jag är väldigt förtjust i !!
Dock är 25 % av familjen insnöad på annan ras….försöker med alla medel att få honom att inse att det är en perfekt hund :)
Tänkte nu mest kolla om det fanns annan ras som skulle falla 100% av familjen i smaken ;)
Vilka raser har ni funderat på?
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#19 Vad är det han inte gillar med corgin då? 🙂
Jag vägrade också corgi först. Tyckte de var fula som stryk, och även om man inte skall välja ras efter utseende så är det svårt för i alla fall mig att tänka mig att ha en riktigt riktigt ful hund. 🤐 Men jag vande mig vid utseendet och nu, något år senare, tycker jag att corgin är den vackraste rasen som finns. 😃
#20 De raser som varit mest diskuterade här hemma är Corgi- både Cardigan och Pembroke, Lagotto,Lancashire heeler,Fransk bulldogg och så har vi såklart pratat schäfer eftersom det är rasen vi har haft innan….dock är den tyvärr för stor för att passa oss nu.
# 21 Det är nog egentligen inget som han inte gillar hos Corgin utan mer att han är såå förtjust på annan ras ( Fralla och Mops ) !! Men det är ju ingen direkt hund att träna med vad jag föstår…..Och det är jag väldigt intresserad av..
Jag tycker att de ser sååå charmiga ut Corgisarna och då ffa cardigan !!
Älskar deras jätteöron ! Tycker att de påminner om en schäfer till uttrycket i ansiket ;)
#22 Det där med att de påminner om schäfrar är det faktiskt fler som har sagt. Jag kan se det till viss del, faktiskt. ^^
Mopsar är väldigt sjuka, så be honom tänka över det både en och två och tre gånger. Jag säger inte att det är en dålig idé, men man måste vara beredd på att man kan få problem med deras hälsa. Jag tror det även gäller för frallor. Och som du säger, han man ambitioner att träna är det kanske inte rätt ras. Det går, men man gör det nog svårare för sig själv än vad man behöver.
Lycka till, det blir nog bra vad ni än väljer, egentligen. 😃
Vad gäller lancashire heeler så är det en otroligt rolig och fartfylld ras. Man ska dock vara medveten om att det inte är en homogen ras och at den fortfarande är ganska ojämn. Det ligger både corgi och manchesterterrier bakom, så vissa individer har en hel del terrierdrag (ettriga och envisa)😉
Jag har två heelertöser och dom är som natt och dag. 2,5 åringen är stencool och orädd för allting och älskar människor i alla former. Avskyr katter och drar sig inte för att visa det. Vaktar gärna hemma, men ingen gapig hund annars. Pratar dock mycket med andra läten. Är rätt självständig och den typen av heeler som gladeligen skulle jobba i en ladugård med att jaga råttor - gärna på egen hand om hon bara vet att matte finns inom räckhåll. Piggelin och hänger med på allt. Duktig på trix mm, men tröttnar snabbt. Kräver inte mycket för att vara nöjd. Får ha en tumme i ögat på heom hon är lös då hon har mycket stor jaktlust.
Min 1,5 åring är raka motsatsen. Oerhört förig och vill jobba, jobba och åter jobba med mig. Ointresserad av annat folk - om det inte vankas godis, då är hon kompis tills det är slut… Behöver mycket hjärngympa för att inte studsa omkring som en gummiboll och "tjata". Har mer nerver, tuff med de flesta saker (höga ljud, knäppa underlag, höjder osv) men är osäker med främmande hundar och tycker om att höra sin egen röst = gapig. En otroligt rolig hund att jobba med och har en enorm mental uthållighet och bara vill mer och mer. Kräver dock mycket tålamod just för att hon är så explosiv och smart. Mycket vallanlag och får hon inte jobba mentalt, så taggar hon lätt upp sig på cyklar, springande barn mm. En helt underbar hund🙂
Vad gäller smådjur och heeler så skulle jag aldrig lita på en heeler tillsammans med smådjur. Finns en hel del heeler i Sverige som används till råttjakt och andra skadedjur och dom är duktiga på det.
#25 Låter ju desvärre inte som att det är en ras för oss då med tanke på intresset för smådjur :( Våra kaniner skuttar omkring lösa en hel del. + att vi har katter.
# 24 Jo just det vi vet ju att båda Mops & Fralla har en hel del hälsoproblem tyvärr och därför känns det inte som att man riktigt vågar köpa en sådan…Vi har exotic katter och de ser ju lite Mopslika ut och jag tror att det är mkt pga va det som sonen är såå fötjust i dessa raser ;) Dessvärre har vi även vissa hälsoproblem med vår ena katt som är kopplade till hennes platta ansikte och trånga nos ….:(
Hur är egentligen hälsan avseende höfter/armbågar och ryggar på de kortbenta Welsh Corgi hundarna ?
Vad jag vet ang corgis är att om de inte måste göra en massa jätte höga hopp så är de friska av sig?
håll ryggen stark och hunden i bra vikt så håller hunden längre är väl vad man kan säga om corgis :)
#27 Ja, det skulle jag nog också säga… Känner en corgi som är väldigt tjock och han har svårt för att gå i trappor springa o.s.v
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Grejen med corgis är att de inte har så fruktansvärt lång rygg, utan det är deras stora och långa bröstkorg som ger längden. Egentligen har de inte en rygg som är mycket längre än andra hundar i samma viktklass. ^^ Men jag håller med #26 och #27, låt inte hunden hoppa för mycket (in och ut ur bil till exempel, då är det bättre att lyfta), håll ryggen stark och låt inte hunden bli överviktig. ^^ Jag vet i alla fall en corgi som tävlar på SM-nivå i agility, så det är verkligen inte det att de inte skall hoppa alls! Men man skall vara lite försiktig. 🙂
#29 man skall helt enkelt undvika de onödiga - höga hoppen som in/ur bilen som du sade men i och med att hindren i agility är anpassade för höjden på hunden så funkar ju det :)
Min corgimix har jättestark rygg (som stål) och studsar och sitter "vackert" och är mer upprätt än vågrätt. Han känns som en surikat ibland och verkar inte finnas nåt jag kan göra för att stoppa honom heller. Troligen växer han ifrån det då han bara är unghund än. :)
Han har verkligen on/off knapp, och on = full speed ahead!
#31 Du har en jätte snygg och fin hund (som om du inte redan visste det xD)
#31 Så snygg han är! 😍Vad är det mer i honom förutom corgi?
#33 Nu är inte jag Cahira, men om jag inte minns fel är det BC i den :)
#34 hon skrev ju corgimix ;)
Boston Terrier?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#35 Har för mig att hon skrivit någonstans att det är en Corgi/BC mix men ajg kan ha fel :)
#36 har också för mig det :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Corgi/BC stämmer :) Tack för komplimangerna. 😊
Älskar alla tre hundarna men han är så unik och en drömhund på alla vis för mig så pratar nog lite FÖR mycket om honom ibland. hihi :)
Trots att han gör mig galen vissa dagar.. tonåring som han är. 😎
#38 Kul kombo :)
Vallar du med honom ?
Inte än. Väntar tills han landat från unghundstiden innan vi påbörjar något sånt :) Han har enormt medfött tryck mot korna och de tycker INTE om honom alls så tror att då han vet hur man kontrollerar sig själv kommer han bli en toppenhjälp här på gården. :)
Bor en border collie/collie här med som är 11 år gammal och korna har aldrig brytt sig om honom. Kalvarna brukar rent av jaga runt honom!
Då vi tog hem Apache så körde vi på ett hjortdjur (vet inte helt om det är hjort eller rådjur eller vad) strax innan vi var hemma och var i lagom chock då vi skulle ta in honom, och han var rätt skärrad själv så han slet sig och drog till skogs. Dagen efter såg vi spåren av honom runt gården och efter 2 långa dagars letande började korna springa. Det var vinter så korna brukar inte springa alls för att spara på energin. Det var Apache 12 månader (strax innan 1 års dagen) som morrade och snäppte med käkarna och de reagerade genom att flytta sig istället för att jaga bort honom som de gjort med främmande hundar och coyotes förr.
Så jag tror han blir en toppenvallhund då han är lite mer mogen. :) Största problemet är väl att han försöker valla hästarna med trots att han är i inhägnaden och de är flera meter bort så innan vi kan valla från häst lär krävas en hel del träning.
Men det kommer. :)
Påminner mig, han bröt sig ut ur inhägnaden i vintras genom att pressa sig genom plankorna tills de exploderade (låg flisor överallt) just då jag höll på att fotografera hästarna och han sprang såklart direkt efter hästarna för att valla - de sprang ju! Och då han knappt visste vad han hette så funkade det inte att stoppa honom så knäppte kanske 5 bilder innan jag försökte få bort honom från hästarna, lugna hästarna och få in hästarna nån annanstans innan vi kunde lugna hunden och få in honom. Här är en av bilderna då han är i vallningsmode.