Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1742 ggr
Malinolsn
0

Dåligt samvete...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flera människor har påpekat att jag ska sluta slita och dra i min hund på våra promenader. Har fått mail på facebook, och bilister har stannat och sagt till, och är det inte det så får jag massor med blickar av folk vi möter/bilister. 
Min förklaring (som ni kan läsa här nedan) duger inte för dem, utan dom bara muttrar och kör vidare. 

Saken är den, att det är inte jag som drar i min hund, utan det är hon som drar. Det är bara vid långgräs som hon drar och vill dit och nosa, hon drar aldrig annars utan går bara snällt bakom/vid sidan om en. 
Jag håller kopplet kort vid långgräs, alldeles lagom så hon ska kunna röra sig fritt och göra sina behov i det korta gräset, men ändå så drar hon och ska till det långa. Att bara kalla på henne vid det här läget funkar inte, då hon fått lukt för något så går det bara inte. 

Anledningen till att jag inte vill att hon ska gå i det långa gräset är för att många hundar i denna by har blivit bitna av ormar, och en hund blev väldigt illa däran. Sen vet man ju inte vad som finns i långgräset heller, det kan ju vara glas eller vad som helst. 

Gör jag fel? Är jag elak som inte låter henne gå i gräset? 😕

Mooniq
2

.. att du drar i din hund betyder ju egentligen att du är inte flockledare utan att hunden är ledaren.. Ta kontakt med brukshundsklubben och gå lydnadskurs så kommer nog ledarna att förklara på bra och pedagogiskt sätt hur du ska få styr på det hela.. 

jag tittar mycket på Ceasar Milan och han förklarar jättebra men man måste själv ha pondus och kunskap för att förändra sin hunds beteende, så det är inte alltid rätt att försöka själv utan ta hjälp av utbildade personer..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jossa5
1

Jag tycker inte att du gör fel, det är väl klart att du inte vill att hunden ska gå i det långa gräset, om det finns risk för orm. Och dom hundar jag varit med om har dragit dom med. Inte hela tiden, men ibland när dom känner nån spännande doft och vill dit. Oavsett om det är i ett dike eller på en äng.

Men det kan ju vara bra att gå en kurs eller be någon mer kunnig om råd, för att försöka få bort din hunds dragbeteende. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[fabienne]
13

#0 Lyckas hon ibland komma fram till gräset när hon drar? Låt henne aldrig få som hon vill när hon drar. Om hon aldrig kommer fram till gräset när hon drar borde hon sluta dra mot gräset tillslut. Använder du klicker? Det är ett jättebra hjälpmedel när man vill ge beröm i exakt rätt tidpunkt. Klicka och ge supergott godis när hon tar kontakt med dig när det är långt gräs i närheten. Gör det till en liten sport att inte vika dig en millimeter när hon drar och ge henne jackpot när hon gör som du vill. Om du inte orkar/är stressad etc så gå inte nära högt gräs! 

Sedan skulle jag sätta på henne en sele om du inte redan använder det. Mycket skonsammare än ett halsband om man har en hund som drar. 

Det sista jag skulle göra i den här situationen är att titta på Cesar Millan.

russin
36

#1 - Att hunden drar har inget med ledarskap att göra. Även en liten valp kan dra om den inte lärt sig gå i koppel…

Sideshow
2

Lär hunden att följa dig och att du kan följa hunden dit den vill så länge kopplet inte är spänt. Uppmana hunden är följa dig men så fort kopplet spänns åt så stannar du och väntar ut hunden tills kopplet är avslappnat igen ;) det kräver dock mycket tålamod då man kan bli stilla stående ett tag men det funkar och går snabbare för varje gång för hundar lär sig av konsekvent träning ;) Jag gjorde samma sak med min hund som drog och gick åt alla olika håll när vi fick han men idag går han skit bra i koppel :) Jag hade nog inte heller låtit min hund gå i det höga gräset om det finns orm där.

Frida B
1

Fast… Folk märker skillnad på när hunden drar och när människan drar och rycker. Du kanske drar för mycket i hunden? Då jag inte sett dig med hunden vet jag inte, men bara en tanke. Jag ha gått i centrala Göteborg, där mycket folk går, med en hund som drog riktigt mycket. Han gjorde ryck så man flög med, för att han hade så bråttom till vissa ställen. Men inte sa någon till mig att jag skulle sluta dra i hunden. Så du kanske drar för mycket i hunden ändå?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[RMSLiners]
4

Tycker inte du gör något tokig. Alla hundar drar i olika skeden sen finns det ju hundar sim inte vågar annat än att gå bredvid sin förare och det ser jag som mer fel än att en hund är nyfiken på högt gräs.

[AmstaffLeo]
17

#1 Nej hunden är inte ledaren, den vill bara fram till gräset och nosa. Inte blir den ledaren för den drar. Och CM stryper hundar som är stressade under promenader och förklarar det som att hunden vill vara ledaren. Det skulle vara smart att sluta lyssna på honom. 

#0 din hund vill helt enkelt gå fram för att nosa, det har inget med ledarskap att göra. Kan du inte träna hunden så kan du köpa ett vgw bälte.

Malinolsn
3

Oj, tack för alla svar! 
Det där med att det ska handla om ledarskap känner jag sådär inför, jag är hennes ledare jämt annars, så varför ska hon se sig själv som ledare just i långgräs? 

#6 Nej, jag är säker på att jag inte drar i henne, utan håller bara ett fast och bestämt grepp om det kortade kopplet, för att hon inte ska dit, och då när hon drar så spänns ju min arm, så det kan ju se ut som att jag drar därför. Men jag håller med dig, det borde ju synas ganska tydligt vem det är som drar, när min hund är som allra värst på någon lukt så ligger hon framåt liksom, så dom borde ju se att det inte är jag som drar 🤔 

Men mig veterligen så är det inga hundmänniskor som sagt till (liten by, man har koll på vem som är vem, och vem som har hund själv, exempelvis)..

#8 Måste göra mig dum och fråga, vad är ett vgw-bälte? 🙂

Mitchika
4

Det är lättare för hundarna att stänga ute våra röster när dom hittar något som är mer spännande än vad vi är, men andra och lite ovanligare ljud brukar kunna ta sig igenom blockeringen. 

Gillar hon leksaker som piper? 🙂

Det gör min hund, så jag köpte ett billigt, pipande gosedjur som jag sedan skar upp för att få ut "pipan". Det jag fick var en liten och händig "plasttuta", som gav ifrån sig ett högt och ljudligt läte varje gång jag klämde på den. 

Så när vi gick ut på promenad hade jag den med mig. Varje gång min hund fick för sig att lägga dövörat till när något annat var roligare eller intressantare så var det oftast bara att trycka på plasttutan. Vips så tittade min hund upp! Jag ropade på honom och det blev genast massvis med beröm, kel, bus och det godaste godiset han visste så fort han sökte kontakt eller rentutav kom! Glad

Sen var jag jättespännande en liten stund efter också, då han gärna ville lista ut var ljudet kom ifrån. 😃

Detta förlorar oftast effekt om det överanvänds, så det är bra att variera det och inte använda tutan för ofta (speciellt på samma promenad), samt att belöna hunden ordentligt. Glad

En liknande teknik funkar om man har en hund som älskar bollar, vilket min började göra när han blev äldre. Glad

Varje gång vi kom till ett område där jag visste att min hund brukade bli lite "döv" med nosen i backen så tog jag fram en tennisboll ur fickan och studsade en gång i marken. Sen hade jag en hund som gick bredvid mig med blicken klistrad på mig och bollen. Så fort han sökte kontakt var det massvis med beröm och belöning som gällde. När hans nos åkte i backen igen så studsade jag bollen ännu en gång och huvudet for upp igen och det blev mer belöning och beröm. 

Jag belönade honom med att ge honom bollen också om han kunde fokusera på mig (ögonkontakt med mig och inte med bollen) först i bara ett par sekunder, sedan utökade jag tiden. Släppte han bollen och gick iväg för att nosa tog jag upp den igen och gjorde om proceduren. Ibland kunde jag även kasta den, om tillfälle gavs. 

Till sist började han koppla ihop platsen med bollen, eftersom jag alltid tog fram bollen där, så han började självmant gå bredvid mig när vi kom till dom sträckorna och tittade förväntansfullt upp på mig. Då belönade jag massvis med bästa godiset, kel och uppmärksamhet istället och försökte sedan variera mellan belöningarna. Glad

(Jag ska tillägga att jag inte gjorde så här på varje ställe som min hund nosade på, utan det var just på dom platser där det gick mycket vilt och annat som han kunde bli helt fixerad av och inte lyfte nosen från marken för någonting) 

Man ska aldrig skrämma hunden till att reagera med ett ljud som dom tycker är läskigt eller obehagligt. Ljudet ska vara positivt och betyda att något roligt händer. Om hon inte reagerar på studsande bollar eller pipleksaker kan du försöka lära in ett lite mer ovanligt ljud inomhus (eller ett ovanligt ord som sägs med ett extra ljust och glatt tonfall som är långt ifrån ditt vanliga tonfall) som betyder något positivt och extremt kul, som lek och/eller supergott godis, och sedan testa att använda ute för att bryta. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Murvel]
9

Om folk mailar dig, stannar med sina bilar (!!) och säger till dig att du drar för mycket, så kan du faktiskt dra en slutsats av det hela: DU DRAR FÖR MYCKET. Hur kan du tänka något annat? Visst att man inte ska lyssna på allt folk säger, men det här verkar ju övertydligt… Bra att du insett att det är ett problem och frågar om hjälp. Det går säkert att lösa med kärlek och tålamod. Beröm när hunden gör rätt och ignorera/stoppa när den gör fel. Som vid all annan inlärning.

Att "det är hunden som drar" räcker inte som ursäkt, för eftersom du håller i kopplet är det du som ansvarar för att hunden inte ska skadas och få ont av vanliga promenader. Du får lära hunden hur man gör rätt. Har inget med ledarskap att göra, utan ren inlärning. Inte sagt att det är enkelt. Det krävs MYCKET tålamod och hunden får ALDRIG komma fram dit den vill genom att dra, i alla fall inte tills den lärt sig vad du förväntar dig. Det kommer vara tufft - men det klarar ni :)

LLLINN
10

#1 *suck*

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Malinolsn
1

#11 Nej, jag drar inte i henne. Förstår att det kan se hemskt ut när hon drar så pass att hon ligger framlänges, men som jag beskrev i #9 så håller jag ett fast grepp just för att hon inte ska nå dit. 
Ser heller ingen anledning till varför jag skulle dra i henne, för jag vet att det inte hjälper, då blir det bara en ständig dragkamp mellan oss. 
Vet inte om jag uppfattar dig fel nu, men som svar till varför "jag drar" så säger jag ju självklart inte bara att det är hon som drar. 
Jag säger som det är, att jag inte vill att hon ska gå i långgräset pga orm, skräp mm, och att jag håller henne kort just för att hon inte ska dit. Det är den ursäkten som inte duger för de trångsynta äldre damerna, och därför muttrar de bara innan de kör vidare.

Mischa
3

Använd attraktionen till långgräset som en belöning, vänd det till din fördel och ev. Skaffa en sele med frontfäste som gör att du klarar av att hålla hunden och hindrar henne från att belöna sig själv.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

Alt. bara det sistnämna om det är riskabelt. Har du annars bra lydnad på hunden så kan du ju träna på ex fotgående med gräset som störning och trappa upp störningen allt eftersom.

≧◔◡◔≦

[AmstaffLeo]
1

#9 det är ett anti-drag bälte (sele) och det funkar jättebra på min hund. här kan du läsa lite mer om bältet. 

http://www.qurts.se/produkter/vgwbalte/vgwbalte-selar/vgwbalte-extension.html

Malinolsn
0

Har fått kontakt med en hundtränare nu, vi ska hålla kontakt genom telefon/mail, och sker ingen förbättring så får vi boka möten och träffas istället, men hon trodde att det skulle gå bra med rådgivning bara :) 

#14-15 Tack för tipsen! :)

#16 Ah, okej, ska kika in och läsa! :)

Hiro
0

Jag låter min hund dra då hon har kopplet i selen men går snyggt med halsband (byter bara fäste vid behov)

monstermash
0

#18 - Hur hjälper det TS? Hör ju inte hit alls vad du gör med din hund.

Frida B
1

#19 jo, tips på hur TS kan göra?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AmstaffLeo]
4

#18 varför låter du den dra?

monstermash
1

#20 - Och hur skulle det hjälpa TS att #18 låter sin hund dra när TS uppenbarligen har problem med det? Ska TS låta hunden dra till gräset så den blir ormbiten då eller?

Frida B
1

#22 då kan hunden ha halsband vid promenader vid långt gräs, och sele när det är lite mer slappt när hunden får göra som det vill. Då vet hunden att när den har halsband, så får den inte dra. Kopplar man i kopplet i halsbandet då, så drar den inte. Sedan behöver den inte dra i sele heller, men det kan vara en påminnelse för hunden.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AmstaffLeo]
0

#23 låter som mer träning än vad som behövs. 1. träna hunden att gå fint. eller 2. köp vgw bälte/liknande

Frida B
0

#24 fast det behöver det inte vara. Lär hunden att utan några som helst omständigheter får inte hunden dra i halsbandet, oavsett vad. Med sele är det lite mer slapp.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

monstermash
1

#23 - Tycker fortfarande inte svaret gynnar TS, hade vart en annan sak om hon skrev det som du, utförligt varför, men det svaret.. nej. Håller förövrigt med #24 om att det känns som lite mycket jobb. Lär hunden att inte dra alls.

Frida B
1

#26 okej, du kanske inte tycker det. Men huvudsaken är att TS förstår vad vi menar :) Det är ändå TS vi försöker hjälpa.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[typellisch]
0

Molly kan dra mot intressanta dofter ibland. Jag stannar upp och sen får hon dra bäst hon vill, jag njuter av det fina vädret tills hon förstått att hon inte kommer någon vart. Hon kan även vända på klacken och gå ifrån mig och även där tar det ju stopp och jag stannar och inväntar på att hon ska börja gå framåt. Det går framåt för oss, som med allt annat. Men när vi väl går så går Molly så himla fint bredvid mig eller en bit framför.
Folk får väl tycka bäst dom vill, dom har inget med saken att göra så länge det inte handlar om djurmisshandel.

Jenna_Nord
1

Kan ju oavsett vara bättre om TS tränar sin hund i sele om den drar så mycket som hon beskriver. Måste ju ta skada på hunden.

Mvh Jenna

emelie92
0

Är det bara vid gräs som hunden drar iväg?

Använd sele, skaffa hundtränare ev. gå hundkurs.

teezan
0

mitt tips är avledning innan hunden blir nyfiken och drar mot det spännande gräset (: (eftersom jag fattar det som att det endast är då hon drar) ser du högt gräs längre fram, börja jobba med din hund och få hennes kontakt och behåll den medan ni passerar detta. 

alltså, avled henne, ungefär som #10 beskriver :) själv använder jag röst och godis i sådana lägen. 

kontaktövningar i alla dess former är bra för att öka hundens vilja att lyssna på dig :)

monstermash
0

#27 - Tack men det är jag också medveten om. Var precis därför jag undrade hur henoms svar skulle gynna TS.

Hiro
0

#19 jag menar att man gör själv vad man vill med sin hund. Tycker man själv det är OK att hunden gör som den vill i hög gräs eller som för mig i sele så gör det då

#21 saken är inte "då du har sele får du dra" det är att då hjon har sele får hon nosa på hur hon vill som är bra vid rastning. Då hon är i halsband så skall hon bara gå vid min sida

[Bambis]1
0

#0 fin hund! :) vad för ras?