Hjälp vad har hänt med henne!?
Hej!
Mina lilla Bella bus som nog många känner till i nu läget har blivit en hel annan hund! Tappat typ livs glädjen lixom…. Hon sover hela dagarna när jag är i skolan och så äter hon inget när jag är i skolan eller hos kompisar! Aso det är som hon får ångest och blir jätte ledsen! Och inte nog med det, Hon spyr upp någon äcklig gul vätska. Det började med att hon spydde upp den där vätskan en gång varannan vecka och sen så blev det typ varje morgon (Hon spyr bara på morgonen) Och nu så gör hon det några gånger på dagen också! Och det är så läskigt för hon sover och sen bara vakna och spyr på en gång, Idag hade hon lyckats spy på min hand när jag vakna så nu tycker jag att det gått för långt! Vet ni vad det kan vara som orsakar detta? Det är ju inte så trevligt att se sin 17 månaders söta wovve se ut som en 15 årig hund som är så hängig så den inte enns vill leka med sin favorit boll! 😮HJÄÄÄÄÄÄÄLP!
Hade jag varit du hade jag kollat upp henne hos veterinär!
Om hon spyr så ofta är det läge för veterinärbesök och kolla vad som är fel.
Skendräktighet…? Sasha brukar få liknande symptom när hon blir skendräktig två-tre veckor efter att hon har löpt. Har Bella löpt nyss?
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Innan ni går och lägger er ge henne en näve torrfoder, så magen har något att jobba med, hon spyr nog för att hon är hungrig. Hon ska inte börja löpa/har nyss löpt?
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#5 Att ringa och rådfråga skadar inte, jag tror att hon är skendräktig, och morgonspyorna kan vara pga hunger/tom mage :)
#5 Ring om ni känner er oroliga, men jag tror att hon kan bara skendräktig, och då är det hårdträning som gäller! Om ni sedan märker att hon ofta blir skendräktig kan man få medicin mot det.
Att hunden tror att de ska ha eller har valpar :)
#8 Träna fysiskt! Cykla, springa, gå långpromenader i massor! ;)
Uppdatera gärna hur det går sedan.
Det gula hon spyr är galla. Det spyr hon för att det inte finns något annat i magen att spy upp. Och detta beror oftast på att hon är hungrig och det har gått för lång tid sen hon fick något att äta. Ge något litet extra på kvällen innan du går och lägger dig, så ska det nog bli bättre :) Ett bra sätt och veta om ens hund är dålig är att ta tempen. Om hon har feber så är det bäst att höra med veterinär. Annars kan man avvakta lite och se om hon blir bättre :)
Mvh Jenna
Alla tikar blir skendräktiga efter sina löp. Det är helt normalt och är ett arv från vargen.
De är skendräktiga i 63 dagar efter att de slutat löpa (har varit i höglöp) för det är så länge en tik är dräktig. Under hela denna tiden kan tikar bli väldigt påverkade på olika sätt och runt det 63:e dygnet kan de bli som förbytta, vissa kan vakta och vara väldigt känsliga.
Vissa hundar bäddar och får mjölk i juvrena, andra blir bara väldigt nedstämda och låga i humöret, vill inte göra någonting.
Det är viktigt att vidta vissa åtgärder vid skendräktighet (nu menar jag alltså alla tikar efter löp, men mest de som blir märkbart påverkade) annars finns risk för diverse sjukdomar som t.ex. livmoderinflammation.
De första tipsen är mindre mat och mer motion.
Det andra är att ge kosttillskott som dämpar dräktighetshormonerna. Jag ger en örtblandning till min hund när hon löper och är skendräktig, för hon blir extremt låg och nedstämd under skendräktigheten. Denna örtblandning gör underverk och jag får behålla min hund som hon är, hela året runt :) Här är en länk till den örtblandning jag ger:
http://irenesdjurvard.dinstudio.se/text1_52.html
Man kan också gå till veterinären och få utskrivet något som dämpar, men örtblandning är mer naturligt, och på min har det funkat ypperligt och det är heeelt ofarligt utan biverkningar!
Det tredje tipset är då kastration. Väldigt påverkade tikar kan kastreras med fördel i och med att de har lättare för att få juvertumörer och livmoderinflammation annars.
Och som sagt, kräkningarna beror säkerligen på att hon är tom i magen i och med att hon inte äter. Så det hon kräker upp är galla.
Hoppas din Bella blir sig själv snart igen!
#17 Din hund är i alla fall feberfri. Men vad är hennes normala temperatur? Det är ganska individuellt men 37,3 tycker jag låter lite lågt (även om det kan vara helt normalt för henne)…ring och rådfråga med veterinären. Oftast ligger temperaturen mellan 38-39 grader på en hund. Med lägre temp på morgon och högre på kvällen.
#16 Tycker att det verkar lite lågt, men det kanske är helt normalt på din hund🙂Hundens temperatur brukar ligga mellan 38-39 grader. Allra vanligast är 38.3🙂
#18 Min tik blir inte skendräktig…?
#22 oj, ring veterinären då!
#18 nej alla tikar blir inte skendräktiga.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Våra tikar vi haft har aldrig blivit skendräktiga
Att tikar kan må illa även vid löp är inte ovanligt. Vad jag skulle göra är att ge henne något gott direkt på morgonen kanske kokt kyckling det är milt o bra för magen. På så vis slipper hon spy galla som dessutom kan betyda att hon har ont i magen. har hon ont i magen så brukar hundar rata äta och de blir helt enkelt hängiga. Jag tycker ni kan kolla detta med vetrinär, skendräktigheten brukar de inte komma i så inpå löpet.
Hon har inga flytningar eller luktar illa från musen?
37.9 är normaltemp.
#26 hur kan du säga att det är normaltemp om individens (i detta fallet Bella) normaltemp ligger på 39?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21, 23, 25 Jo, alla tikar blir skendräktiga, lika självklart som att de löper och att vi kvinnor har ägglossning och menstruation. Det är en cykel som inte går att ändra på. Men vissa tikar blir mer påverkade än andra under denna del av cykeln, precis som att vissa kvinnor blir mer påverkade under sin cykel.
Jag tog tempen på mina idag. Tyra låg på 37,7 vilket är normalt för henne. Så 37,3 är inte jäätte lågt. Men brukar hon ha 39 så är det väldigt lågt. Ayla som i vanliga fall brukar ligga runt 38 låg på över 40 och strax över 36 när hon hade borrelia. Så skiljer det nästan två grader från normaltemp så kan det vara något, och då bör man nog kontakta vet. Bättre att ta det säkra före det osäkra! :)
Mvh Jenna
Tempen kan skilja beroende på om hunden varit i vila ett tag eller varit aktiv. Min ena får rätt hög temp efter aktivitet (högktiv hund) och går då upp lite mer än en grad i temp.
27 eftersom det var deras andra tik som har 37.9 ser inte vart det står vad hon brukar ligga på?
28 Tyckte jag läste att hon nyligen sluta löpa? dag 60-65 brukar de visa skendräktiga 😐
#32 missade helt att det var andra hundens temp! My bad!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har skrivit att hon brukar vara på 30.0 men det var i sommar jag tog tempen på Henne sist så nu när det är kallt och inte så kan det ju kanse också påverka tempen lite eller? Och ja, det stämmer att hon slutar löpt ungefär för två veckor sedan och då hållit på så här i två veckor!
34 testa o ge något gott som kokt kyckling jag brukar koka kycklingklubbor rensa bort köttet från benen och sen ge lite frukost de gånger jag ser att Donna har lite magont. Oftast får hon det som nu vid löp men som sagt hon har magkatarrbesvär men det underlättar mycket om hon får i sig något då slipper hon kräkas galla iaf + äter sin mat efter promenaden. Skendräktig det låter för mig lite tidigt att eran tik är det nu så pass inpå löpets slut, det är allså bara 14 dagar sen hon höglöpte?
Det är inte normalt att tikar blir skendräktiga. Många retrievers och spaniels har lättare för o bli det. Jag känner EN tik som blir skendräktig efter varje löp som ör en tollare. Alla andra har aldrig blivit det.
#36 Fortfarande, alla tikar blir skendräktiga rent fysisk i kroppen. Det är helt enkelt perioden under 63 dagar efter löp. Det är låångt ifrån alla det fysiskt syns på, men fenomenet är vanligt att endast definiera skendräktighet med t.ex. bäddning och mjölkbildning, men detta är bara ett tillstånd på en tik som är mycket påverkad under sin skendräktighet. Fakta kvarstår fortfarande att alla tikar blir skendräktiga. Och många tikar blir förändrade på något vis i humör och beteende, t.ex. är inte lika vilda, är lite lugnare, vill inte träna lika mycket etc. Men långt ifrån alla ägare märker det. Det är helt normalt och är en del av hormontillströmningen. Men det är inte bra om de blir alltför påverkade.