Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4054 ggr
[Daniela1983]
0

Hane vs tik

Är tikar generellt snällare (mildare i temperamentet) än hanar?

vallhund
7

Nej.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Teddies matte]
0

Nej, det tycker jag inte. De flesta hanar jag har stött på(har hane själv också) är mildare i temperament, mer fäst vid människor och mycket snälla. Det är förstås väldigt individuellt.

[typellisch]
1

Ingen aning. Min tik är en väldigt snäll hund och älskar människor och fäster sig mycket vid dom. Aldrig sett hetare temperament hos henne.

Lilllens
0

Håller med #2, jag gillar hanar bättre(ändå har jag två tikar..).

[Lilla_Myy]
4

Min tik är supersnäll och jag har inte mött en tik som inte är snäll. Jag tycker tikar är bättre men det är för att jag hatar hanarnas juckande och deras besatthet av sex. Sen så vill jag gärna klappa magen utan att ha deras penis i vägen.

[typellisch]
1

#5 Känner samma sak 😛 Jag orkar inte med allt juckande och det där. Tikar kommer jag nog alltid äga!

[Teddies matte]
13

#5 Det var nog väldiga fördomar, långt ifrån alla hanar som håller på så, dessutom är det inget som bara förekommer hos hanar utan även hos tikar.

[Lilla_Myy]
3

#7 jo jag vet att honor håller på så där också men jag känner hur många tikar som helst och dom juckar bara ibland mot varandra för att visa dominans inte riktigt samma sak tycker jag. Det blir inte på samma sätt. Och du har helt rätt att det finns hanar som inte håller på så där men i så fall har jag bara haft otur att 90% av alla hanhundar jag har träffat ska bara jucka på min hund (även när hon var valp och när hon inte löper) och ska ha nosen fastklistrad i hennes skrev och ska hålla på att slicka och inte låta henne vara. Det beteendet har jag inte sett hos tikar. För att inte tala att dom blir galna vid löptikar. Men man kan ju alltid kastrera men då är det penisen som jag inte gillar så det spelar ingen roll hur den beteer sig =P

[Teddies matte]
2

#8 Nej, inte heller alla hanar som blir galna vid löptikar och det är en träningssak, vill man inte ha en hanhund som blir jobbig vid löptikar så ser man till att man inte har det heller, kastrering är inget som skall ersätta träning. Jag har själv en okastrerad hane, inga problem. Vill man däremot inte ha en hane med allt vad det kan(inte måste) innebära så skaffar man sig inte en heller.

Michaela-N
0

Nja, det är nog individuellt.

vallhund
6

Tänk, jag har då o då under livet haft både tikar o hanar samtidigt i olika konstellationer, inte tusan har de juckat o haft sig, inte ens under löp.

På vallhundsprov o tävlingar startar hundarna i lottad ordning, oavsett löp. Fungerar alldeles utmärkt. På utställningar är löptikar tillåtna. På IPO utomlands tävlar oxå löptikar, de får väl tävla i agility har jag för mig?

Juckande handlar inte om dominans, ibland är det sexuellt, men oftast handlar det om överslagshandlingar.

[Djurenimittliv]
0

Jag har haft både och men föredrar faktiskt tik.

Pennybus
2

Jag föedrar hanar, tycker de är mycket mysigare, mer träningsvilliga och generellt mycket trevligare.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Fridaaaa
4

Nej, sitter inte i könet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nightcat]
0

Jag föredrar tikar, blir absolut tokig på hanar som ska jucka, kissa här och var och drar som tusan om det finns löptikar. Är heller inte så förtjust i penis delen. Sen rent mentalt beror det mycket på individ, ras och uppfostran.

Portie
0

Nej, har träffat både hanhundar och tikar som varit tuffa i sättet.

Cahira
1

Jag personligen föredrar tikar då hanar jag varit med om har varit väldigt högenergiska och flamsiga rätt så länge medans tikarna varit (allt är relativt) lugnare som valp och unghund och mognat snabbare, men i gengäld kommer löpen och risk för bitchighet runt löp eller med ålder (go gubbe/grinig gumma)

Personlig åsikt/erfarenhet av de hundar jag varit runt dvs.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[TeamGolden]
1

#14 Det finns ju fortfarande många könsbunda humör, så visst kan det sitta i könet allt, men inte till 100% oftast. 

Som svar:
Jag passar mycket bättre med tikar och tränar lättare med tikar än hanar, ändå har jag en hane själv, men men. ;-) Nästa vovve blir defenetift en tik, jag ser många saker i deras temprament som är vanligare än hos hanen. 

Men ''snällare'' är nog fel benämning, därimot är det ju såklart skillnad mellan hanar och tikar, okastrerade hanarna kan i många fall ha problem med löptikar, och det är ju inte direkt ett önskvärt beteende så om det handlar om hane vs tik är det ju kanske nånting man kan räkna till att tikar är lättare på. :-) 
Dock har jag aldrig hört att det skulle vara nån ''snällhets skillnad'' mellan könen, men somsagt många skillnader är det på att skaffa hane respektive tik. :-)

[typellisch]
0

#14 Nej, tror inte heller det sitter i könet. Om man skulle gå runt och spekulera i att hanar är trevligare så har nog Molly lurat mig, hon är i så fall en hane för hon är verkligen otroligt trevlig och välkomnar alla och blir glad av alla människor som vill hälsa på henne.
Har heller aldrig sett Molly vara bitter eller en bitch.. aldrig någonsin.

Så det känns ganska fel i att säga att hanar är snällare än tikar och tvärtom. Det är individuellt precis som med allt annat när det kommer till hundar.

Ruzicka
6

Jag tycker det är intressant att många tycker det är så obehagligt/läskigt med snoppen på hanhundar. Jättekonstigt, tycker jag, då det är så naturligt. Då tycker jag, ur en ren magkli-synpunkt, att tikarnas spenar är mer i vägen än snoppen. 😃

Jag har aldrig ägt en tik, men jag äger en hane just nu. De tikar jag har träffat har generellt varit bitchiga, tycker jag. Hanar är, i min åsikt, lite mer rättfram och rakt på, inte sådär, tja, bitchiga och gnälliga som jag upplever vissa tikar kan vara. Därför valde jag en hane. Därmed inte sagt att det gäller för alla eller ens att det stämmer, men det är min erfarenhet än så länge. 

Men ni får gärna fråga mig igen när Nelson har upptäckt fenomenet löptikar.. då kanske jag önskar att jag skaffade en tik trots allt. 😉

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[typellisch]
0

#20 Nelson kan få hälsa på Molly som är i höglöpet nu 😃 Haha

Pennybus
2

#20 Jag förstår inte heller dehär med att det är obehagligt med att hanar har snopp, som desutom ligger "innanför" huden, vilket tikars spenar och deras "öppning" inte gör, det är inte jättemysogt att klia en tik på magen när denne löper, haha!

Ruzicka
0

#21 Tack, men nej tack. 😉😂

[typellisch]
1

#22 Men en tiks fifi går inte över hela magen 😛 På Molly finns det mycket mage att klappa på även när hon löper. Blodet stannar i fiffi och Molly är duktig på att tvätta sig rent.. det är inte så att blodet rinner över hela magen direkt, hehe.

#23 😃

Pennybus
0

#24 Det gör inte en hanes snopp heller (: Tro mig, jag har en tik som är duktig på att hålla efter sig när hon löper men ändå, har man otur får man blod på fingrarna xD

[typellisch]
1

#25 Då har jag stött på hanar som känner behov av att vilja blotta sig :) Heh
Men du har väl en större hund än en Nakenhund? :) Det beror väl på blodmängden med?

Pennybus
0

#26 Nej, Penny och Molly är ganska jämnstora :)

[typellisch]
0

#27 Jaha 😃 Så fel jag har anat :) Hehe

Pennybus
0

#28 Haha :) Penny väger bara 5.5 kg och är ungf 35-36cm så stor är hon inte xD

Ruzicka
3

#24 Snopparna går väl inte över hela magen, heller? :O Och det är inte hela världen om man råkar klia över den någon gång heller, Nelson älskar när jag kliar bredvid snoppen, liksom mellan ljumsken och snoppen. Där är det bääästa stället om man vill gosa. 

Jag hade nog överlevt lite blod på fingrarna, det är ju ett intet jämfört med vad man får när man själv har mens, menar jag. 🤐Jag vill nog mest komma till att inget av könsorganen är äckligt eller obehagligt. 🙂

#22 Precis så! 🙂

Cahira
1

Hur långt ned klappar ni på era tikar egentligen? Jag kan klappa min tiks mage utan några som helst bekymmer någonsin och hon är 8 kg dvärgschnauzer. Det jag tycker är äckligt är då man klappar hane och får en kissdroppe på handen för att man råkar stöta emot. Men i övrigt ser jag inga problem. 

Fast jag tycker tikmage är mysigare så länge den inte är svettig. 🙂 (som den var på en jämthund jag passade en stund)

Karmatarerskanise
1

31 svettig mage? De kan väl bara svettas genom tungan och trampdynor?

[typellisch]
0

#30 Nej, men den åker ut ibland och jag har alltid tyckt det är lite obehagligt :P Alla är vi olika ;)

#31 Jag klappar inte min tik långt ner alls så har aldrig fått blod på fingrarna ;) Jag klappar mellan frambenen och en bit ner.. det tycker Molly är otroligt mysigt!

Ratlings
2

Jag har en hane (och en löptik på besök, men inte juckar min hane för det? 😉) och tycker om hanar bättre. På alla djur faktiskt.
Jag tycker honor lättare kan bli "bitchiga" precis som tjejer kan vara 🤔

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Daniela1983]
1

Jag som trodde mitt påstående stämde..

Jag tycker inte min hanes snopp är i vägen när jag ska klia bröstet/magen, det finns så mycket plats att klia så. :) Däremot skulle jag inte ge honom kli där om han var upphetsad så snoppen var ute. Det vill man inte röra, även om det har hänt. Är lite äckligt.

Vovvie94
0

av min erfarenhet så är hanar mer vaktsamma mot andra hundar på ex promenader, men de är lugnare i nya miljöer och mer accepterande än tikar är. Om en tik kommer in i ett nytt rum med andra hundar ligger hon och håller koll hela tiden (likt människor) medan en hane går och lägger sig, mer accepterande av situationen.
🙂

Pennybus
0

#36 Fast det där är ju en träningssak.

Vovvie94
0

#37 inte enbart enligt min åsikt

Cahira
0

#32 jo tänkte jag med, men hennes mage var verkligen svettig. Nakenhundar svettas ju på kroppen så kanske hundar kan svettas lite genom huden med men eftersom pälsen är ivägen så är det minimalt motför vad vi gör? Ingen aning.

[typellisch]
0

#39 Har aldrig varit med om att Nakenhundar svettas. Trampdynor kanske, men det gör alla hundar.

[Forest]
0

Vad har magkli att göra med om hunden är snällare eller inte?

Själv så föredrar jag tikar, jag tycker ofta tikar nöjer sig med mindre mendans hanar ofta kräver mer för att bli "nöjda". Då i aktervering. Sen är hundar olika, jag har som sagt var två helt olika personligheter ena lugn andra uppe i det blå 🤪
Mycket är träningsak hur hunden klarar av koppla av i olika hem på träning o tävling. Men i helhet ser jag väl att tikar ofta har lättare vid möten av hundar oavsett vad den andra hunden har för kön.

Skulle jag nu vart mer inriktad på tävla så hade jag valt hanhund eftersom jag tycker de är mer GO i dom och de är mer på, det är vad jag har fått förmig 😉 

Letar man hund och inte har annan hund innan så är mitt tips följ ditt hjärta och magkänslan så väljer man rätt, stirra inte blint på vad det är för kön.

[Clifford & Dizzy]
6

Om frågan ställs så här då - är flickor generellt snällare än pojkar (människor) då tror jag att vi alla är överens att det inte är könsbundet utan sitter i individen, vad man får lära sig under uppväxt osv.

Min uppfattning är att det är samma i hundvärlden - dels hur individen är och dels inlärt beteende. Dvs vad vi som ägare lär in och tycker är OK.

vallhund
2

Vad är det för snuskigt/äckligt med hanhundars snoppar? Jag har haft några stycken genom åren o ingen av dem har fått fjong av att jag kliat dem på magen. Jag kliar visserligen inte på snopp/testiklar med vilje, men ibland finns de där utan att an är medveten om det när man slökliar på hunden. Jag bor i fästinginfekterat område, så trots förebyggande åtgärder så känns hundarna igenom varje dag, så även testiklar o snoppar, jag har aldrig varit med om att en hund fått stånd av att jag varit i närhet av deras snopp.

Enda sexuella reaktion som jag kan framkalla hos hundar är tikar som lyfter på svansen under höglöp om jag kliar dem vid svansroten.

Fridaaaa
2

Håller med #43, har hellre aldrig varit med om det, och har klappat ett antal handhundar, och min familj har enbart haft hanhundar (inne på sin 3e nu).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovvie94
0

enda gången jag upplevt en hane bli lite väl "entusiastisk" när han blir kliad på magen (då väldigt nära juvelerna) är antingen i puberteten eller när han ska para en löptik, and who can blame him? 😎

[Lilla_Myy]
0

jag har blivit juckad av hanhundar så många gånger och jag har liksom bara lekt och klappat dom på huvet och ryggen.

[typellisch]
0

Jag passade en hund ett tag för flera år sedan.. han juckade då och då.  Sen passade jag hans son också och vart jag än gick var han efter på mitt ben. Sen har jag träffat en annan hane och han juckade också flitigt på min rygg när jag rensade i rabatten.
Dålig erfarenhet av hanar :)

[Daniela1983]
0

Idag har jag fått höra att tikar brukar bestämma (över hanarna), har ni samma uppfattning om det då? Att tikar är bossiga av sig?

Pennybus
0

#48 Vissa ja, men här hemma t.e.x. är det hanen som "bestämmer" över henne.

[Daniela1983]
0

# 49 jaha ja… intressant…🙂

Ratlings
0

#48 här hemma är det hanen som bestämmer över tiken :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Lilla_Myy]
0

#48 min tik är ganska bestämd av sig, hon bestämmer nog över alla som hon kan bestämma över. Hon är nog ganska bestämd över hanarna men det är om dom inte låter henne vara ifred med juckandet =P

[Forest]
0

48 tror det beror på hur gammla hundarna är låt säga att en 5 årig tik möter en 1årig hane, så bör hanen respektera om tiken säger ifrån vid lek eller annat.

Här ser jag väl i regel att Enja är mer fröken polis, men blir oftast av med sina saker när hon tittar bort en sekund. Här är det soft mellan tikarna som det skiljer 1 år mellan. Donna kan snäsa av vid lek där hon anser att Enja är för hårdhänt o tvärtom de fattar vitsen när den andre säger ifrån.