magnussons meat & biscuit junior
Hej! Detta blir mitt första inlägg här på hundar i fokus, så ni får ursäkta om jag är lite dålig på att förklara min fråga hehe 😛
Jag skulle vilja fråga om det är någon som har erfarenhet utav magnussons meat & biscuit junior?
Jag har sedan en tid tillbaka gett min valp magnussons meat & biscuit junior, efter att ha läst att det tydligen ska vara bra och sett att många rekommenderar det.
Jag började med ett lååångsamt foderbyte från RC. Valpen blev bättre i magen än han var innan de första dagarna. Nu har han ätit enbart magnussons (helt utan RC inblandat) i lite mer än en vecka ungefär. Det jag märker är att hunden kan gå från att vara väldigt hyperenergisk, till att knappt orka någonting. Kanske kan bero på ras och ålder (8 månaders papillon) Men det jag oroar mig mest över är om han ens tar upp något av fodret då han bajsar väldigt mycket. En till två gånger varje gång vi är ute med honom. Och det är alltid olika, hårt och löst liksom. Och han har dessutom börjat göra inne vissa nätter 😕
Som ett dygn hade han bajsat 11 gånger 😮 Är det ens normalt?
Tacksam för svar! 🙂

Det är inte normalt, har själv aldrig varit med om det. Är du säker på att hunden inte fått i sig något konstigt? Katt/fågel-bajs eller så? Annars får du ge honom kokt kyckling och nästan färdigkokt ris, morotspure (barnmat) eller något annat som binder upp i magen. Kan ju vara så att det är något i fodret som han inte tål. Mer erfarna får ge dig ytterligare råd.
Tack för svaret 🙂
Tyckte väl det är lite väl mycket jag med, men var inte säker. Ja, när vi har honom lös har jag koll på honom, annan aktivering är mycket social träning nu, och då går vi ju bland folk i koppel, så nää.. Han har fått i sig kottar någon gång, men det smälter han inte, så det syns. 😛 Kattlådan rensas så fort det blir något och han är mig hack i häl och när han tränas att vara själv så avgränsar vi honom till köket, och kollar av så han inte kan få i sig något. 😮

hoppas killen blir bättre, småhundar blir lätt drabbade av vätskebrist, så se NOGA till att han dricker mycket när han är dålig i magen och har det gått 3dagar så åk till veterinären.
Sen vet inte jag riktigt innehållet i ditt foder, men finns det majs, så får han högt blodsocker=hyperaktiv och sedan lågt blodsocker=slö o trött. Finns fler saker som ger den effekten.
Mina småhundar älskar rått foder, att BARFa är det det bästa jag har gjort med mina, dem äter upp sin mat med glädje och är bra i magen samt att pälsen inte tovar sig, utan hänger fint och glansigt som det ska vara på papillon :)
#3 Det innehåller inget majs "Produkter av animaliskt ursprung 46% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 5% (kallpressad rapsolja), kornmjöl, morötter, torkad potatispressmassa"
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Om jag vore dig så kulle jag byta tillbara till Royal Canin! Magnussons är ett bra foder men RC är bättre. Läs innehållsförtekningen! Om din hunde bajsar så mycket så är det förmodligen så att din hund inte tar upp fodret på rätt sätt eller inte alls.
Mitt tips: Antingen byter du tillbaka eller så rådgör du med en djuraffär. Inte veterinären, de är så insålda på sina egna foder så de kommer att göra en lång utredning och sedan sälja på dig ett superdyrt veterinärfoder som du förmodligen inte behöver.
// Elin-li,
#5 Om hon ska byta tycker jag hon ska byta till färskfoder, RC är ett skitfoder.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag har gett Magnusson M&B junior. Att RC är bättre som #5 hävdar är dock bullshit. RC är fullproppat med onödiga spannmål (bla majs) som överhuvudtaget inte har nånting i ett hundfoder att göra. Ett bra foder innehåller inte en massa spannmål och onödiga tillsatser.
Min hund sket massor av RC. Bytte sen till Magnusson och det blev lite bättre men jag var fortfarande inte helt nöjd. Efter att ha läst på om Standardt och hört mycket gott om det fodret så bytte jag till det och det blev stor skillnad. Han sket mindre, fick fastare avföring, blev superfin i pälsen och fick mjuka trampdynor. Så jag rekommenderar att du provar Standardt. Låter ju absolut inte normalt att en hund skiter så mycket. Det tyder ju på han inte upp näringen i fodret.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#6 och #7 Jag vet att royal canin inte är det bästa fodret. Själv kör jag Four Freinds. Jag rekomenderade det efter som att hunden fungerade bra på det då det inte verkade fungera så bra med Magnussons.
Kör denna: http://www.fourfriends.info/dogfood/derma-coat.html
// Elin-li,
Jag kan rekommendera färskfoder. Finns inget torrfoder som slår det.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tack för alla svar! Jag själv bytte från RC för att jag inte tyckte hunden fungerade så bra på det, han var ständigt dålig i magen. Och dessutom mycket spannmål.. 😕
Standardt har jag läst ska ha för höga halter av det ena och det andra, (mitt minne är inte vad det borde, så kommer tyvärr inte ihåg vilka halter) men det är ju iofs bara något jag läst. Har även läst att folk inte ger standardt till valpar för att valpfodret inte är så bra tydligen. 😮
Tror det blir att läsa på om Barf faktiskt. Ger upp torrfoderdjungeln, man blir ju inte klok oavsett hur mycket man läser! 😛
Det finns ett superbra färskfoder som heter vom og hundemat om man inte vill ge torrfoder.
// Elin-li,

#10 men ju mer man läser, ju mer får man läsa… Sen är väl en 8månaders hund mer unghund än valp kan jag tycka, speciellt med sånna här småhundar.
VoH (vom Og hundemad) ska vara ett Bra foder, dock ger jag mina rått kött( med och utan ben) morötter (hela och rårivna) sen får dem "vitamintabletter" (finns som pulver att strö över maten ochså) så att dem ska få i sig allt dem behöver. Sen får mina emellanåt vila magen en dag/ett dygn, dvs att dem inte får mat utan dem får gnaga på sina ben eller ev morot som ligger kvar.
#10 Toppenidé att läsa på om BARF. Så länge medan du lär dig kan du ge Vom og hundemat, Nordic eller Musch BARF till exempel. :)
EDIT: Såklart kan man "nöja" sig (kommer inte på något bra ord) med färskfoder också om man tycker att ett byte helt till BARF är för komplicerat.
Toppen! Jag barfar min tik och hon älskar att äta numera, har alltid jättefint bajs och har lagt på sig muskler sen vi slutade med torrfoder. Om du har en återförsäljare på Emmzo eller vom og hundemat i närheten så är det två färskfoder jag kan rekommendera att börja med innan du lärt dig tillräckligt om barf.
VoH slår allt som har med torrfoder att göra.
tack för alla svar! jag ska läsa på om barf och fråga runt bland lite kunnit folk som bor i närheten vart dem köper sitt 🙂 tills vidare har jag ju massvis av magnussons kvar.. så man hinner ju göra ett ordentligt foderbyte också!
återigen - tack för alla svar 🙂
Kan rekommendera en grupp på facebook: "BARF och färskfoder till hund & katt" Jag är med där och har lärt mig massor :)
#17 Instämmer. Supergrupp! Dock om man är nybörjare så är det kanske lite väl komplicerat många gånger - jag tycker i alla fall det. Mycket "specialfrågor". Jag hoppas att de kunniga snart sammanställer ett dokument/mall utan en massa krusiduller för nybörjaren. Något att utgå ifrån, liksom. Med lättförstådda baskunskaper. :)