Frisbee dog: Trixi!
Hej!
Tänkte göra en tråd med bilder och videos på Trixi när hon håller på att lära sig sporten Frisbee dog 😃Det kommer bli så skoj att börja med en ny sport och då Trixi är stuttsig och gillar att fånga saker i luften så är det rätt hund för detta får jag hoppas 😉Tänkte börja tidigt så hon kan grunden innan Våren kommer igång helt! Har tittat på en hel del klipp på Youtube och tycker det ser så coolt ut! Så nu är det dacks att vissa vad vi går för 😉
Idag köpte jag en Frisbee till Trixi så vi kunde börja! Först så nosade hon bara lite på den och gick där ifrån… SUCK, hon gillar den inte tänkte jag 😕Men på ett video klipp jag såg på Youtube så kunde man lära hunden att gilla Frisbeen så jag satt igång med allt hon sa att man skulle göra
- Ge hunden mat på Frisbeen
- Leka dragkamp med Frisbeen (som inte gick så bra)
- Ha ett snöre fastknyten på Frisben så hunden kunse springa och jaga!
Trean funkade jätte bra och Trixi sprang som en tok efter den! Jag berömde jätte mycket och ännu mer när hon tog tag i Frisbeen i munnen 😃Tillslut så kunde jag ha dragkamp med henne och efter ett tag tästade jag att kasta iväg Frisbeen för att se om hon ville hämta den….Det gjorde hon 🙂Så glad jag blev när hon kom runt hörnet med Frisbeen i munnen. Hon hämtade den väll unefär 10 gånger innan både hon och jag var helt slut 😉Skoj att det går så snappt med henne, att hon gör som man vill nästan på en gång…. lycko mig att jag har en sån smart hund som henne ❤️Hihi, jag kommer ju köra detta några gånger inomhus tills hon värkligen förstår till 100 % vad hon ska göra så får vi se🐶 Upptatera kommer jag ju göra rätt offta så skoj om ni vill följa tråden och kanse ge mig råd om bra videos och kanse bra tips och så!
Hej då från världens lyckligaste 😉
Låter verkligen som något som kan passa Trixi 🙂Kommer följa tråden med spänning!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Åh vad kul!
Följer med spänning.
Jag har hållit på med discdog i flera år men endast med förra hunden som var riktigt skicklig i den sporten. Skulle vilja testa det med min nuvarande men hon kan ju inte springa lös så det blir nog lite svårt då.
Snappt fram nu då 😂Skulle ut och leka idag….Då ville hon ha med Frisbeen med ut! Då fick hon ju så klart det 😉En ricktigt grymm tjej jag har här, Hon sprang efter den där frisbeen som en galning och när jag lixom rullade den på sidan (som en tio-krona) Tog hon tag i den och slängde upp den i luften några gånger! Hon hadde jätte skoj och jag med, Jag hade den också i snörret några gånger så hon kunde springa efter 🙂Men det var ju mycket som störde både ljus och andra mycket roligare saker som löv och pinnar som är det bästa som fins 😉Men förutom det så hadde hon även hur mycket energi som möjligt då jag varit i skolan och inte kunnat lekt med henne. Jätte busig och springer nästan runt hela gården på 10 sekunder! Har ni några tips på fina braiga videos på youtube? Vill se så mycket som möjligt så vi inte gör något fel 🙂Ser några som till och med håller på med detta, har ni några tips?
Vad kul! Så motiverande att läsa! Jag är också jättesugen på discdog, men jag blir lite avskräckt när jag tittar på alla konster som föraren måste kunna med frisbee. Jag kan ju inte ens kasta den vanligt! 🤪 Jag skall definitivt följa er tråd. 😃
#2 Var gick du den kursen? Det låter ju jättespännande!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#6 jag gick kurs i gbg för en tjej som heter lovisa kallerhult. Har en sida sombheter 4fota.se Jag vet masaa bra klipp skableta rätt på dom vid datorn sen.
Lite träning idag också då!
Allt går jätte bra och Trixi tycker värkligen det är skoj! Bara att man låter båda hundarna leka lite först så hon inte har energi för idag sprang hon runt gården två gånger för att hon var så busig 😉Fick ut pappa så han kunde fota oss men tyvär har jag ingen bra kamera för att fota i rörelse, men men….. Jag bjuder på en halv bra bild på Trixi och mig 😃
#8 hur går det? kunde du länka några youtube klipp till mig? 🙂
http://m.youtube.com/results?q=discdog%20training&search_sort=relevance&search_type=search_all&uploaded= Den killen har bra tips å inlärnings metoder tycker jag.. gå in på hans sida så finns det många bra filmer.. http://m.youtube.com/watch?v=aLWBGCPT8PA Här har du Mark Muir han e grymt bra.. han har många videos på kast osv. Bra att kunna. Det är a och o hur du kastar om man vill göra något mer än att "bara" kasta frisbee.. Funkar länkarna?:-)
Vad kul! Har alltid velat testa detta, men vad jag förstått behöver man en hund till det vilket inte jag har.. 😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Finns det några bra "nybörjartricks" man kan testa på? Många grejer jag hittar verkar rätt avancerade, både för människa och hund.. Vad börjar ni med, TS? Och vad lärde ni er först, Cindrus_89?
Steg 1 lär hunden gilla frisbee och att den gärna vill dra efter den Steg 2 lär dig själv att gör rullkast och därefter introducera det till hunden. Sen själva kastandet får komma senare. Man måste lär sig kasta först.. finns många olika kast. Jag har tillbringat många timmar och kastat utan hund.. Sen när själva kastandet börjar ska man alltid kasta i linje med det hållet hunden springer ifrån. Så kommer hunden från kl 12 så kastar du kl 6. Kommer hunden i full fart från kl 3 aå kastar du kl 9.. Och sen börjar man med att kasta nära sig själv.
Steg 1 lär hunden gilla frisbee och att den gärna vill dra efter den Steg 2 lär dig själv att gör rullkast och därefter introducera det till hunden. Sen själva kastandet får komma senare. Man måste lär sig kasta först.. finns många olika kast. Jag har tillbringat många timmar och kastat utan hund.. Sen när själva kastandet börjar ska man alltid kasta i linje med det hållet hunden springer ifrån. Så kommer hunden från kl 12 så kastar du kl 6. Kommer hunden i full fart från kl 3 aå kastar du kl 9.. Och sen börjar man med att kasta nära sig själv.
http://m.youtube.com/results?q=discdog%20training&search_sort=relevance&search_type=search_all&uploaded= Lite längre ner där finns ett klipp med en som kallar sig justjesse . Hon har en rätt basic video hur man börjar. . Annars så har ni massa klipp och videos om ni söker på Youtube. Skriv "teach dog catch frisbee"
#12 ja först så försöker jag ju lära Trixi att fånga frisbeen och sen så gör jag ett kasst som fisbeen sullar på sidan, ( som en fem-krona typ 😉)
#10 Tack för alla länkar, ska titta på dom nu! Justjesse var det första klippet jag titta på och det var det klippet som lärde mig hur man skulle göra 😃
Ja det e ett mycket bra klipp!!:-) sen när man vill avancera är det mark muir som gäller!:-) han går igenom alla kast osv.. Om jag hinner ska jag filma nästa gång vi kör med discarna så får ni se:-)
#15 Tack för det videotipset, det var jättebra!
#16 Det skall jag testa! Nelson är fortfarande för ung för att jag skall låta honom hoppa, men att göra honom intresserad av frisbeen redan nu skadar ju inte.
#16 Ja, gör det! Det vore jätteroligt att se.
Okej, lite upptatering! 😉JAg är världens lyckligaste nu aso! Trixi lyckades fånga fisbeen tre gånger i lyften idag 😃Så jätte glad och fick allt på film 🙂Tänkte det kunde vara bra och roligt att se till baks på alla gammla bilder och vedos när man tränar och se hur mycket framsteg man har gjort 😉Titta jätte järna!
Länk till min videofyme kannal! Föj mig järna på en gång 🙂
Vilken rolig tråd att följa :D När jag skaffar hund ska jag nog testa detta.
Mvh Sabine
Vad duktiga ni är! Jag har fortfarande inte kommit igång med Nelson, men jag blir lika inspirerad varje gång ni poppar upp. 😃
Vad roligt! Den här tråden vill jag följa 😃
Skulle detta gå även om hunden är kopplad i en 15 m lina? Du som ändå håller på med det, tror du det skulle funka?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Även här tränas frisbee dog 😉
Kan rekommendera att köpa hundfrisbees hos discsport.se som är tåliga frisbees med mjuka gummerade kanter som flyger jättebra, både högt och långt om man vill!
*tass* (:
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
http://www.youtube.com/watch?v=sQoXbKH9QhY
var på praktik hos henne i holland i tre veckor. Hon är typ den 9:e bäste i världen! Det var coolt att se!
// Elin-li,