Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1074 ggr
[typellisch]
0

Para blandras

Jag pratar med en kille som äger en blandras och som ska para hunden. Honan är 85 % Chihuahua och resten Apso, hanen är också 85% Chihuahua och resten Pappilon. Han äger honan.

Jag frågade om hundarna är röntgade och undersökta men icke. Han antar det kommer bli bra med tanken på alla raser hundarna innehåller, det är det han utgår efter. Inte hälsan eller mentaliteten. Inte genomtänkt alls.

Jag vet inte om jag kommer kunna bita mig i tungan och se bortom detta och fortsätta prata med han eller om jag bara kommer spy mina åsikter över honom sen sluta prata med han 🤐

Pennybus
0

Samma sak här :| Tjuvparning mellan Pappis och Puff, hon tänker inte vaccinera, besikta och registrera valparna, men jag får hålla munnen stängd :|

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Teddies matte]
0

Men usch då, prata med typen igen och ta fram allt som kan gå fel.

Dock är det ju förbjudet att avla på djur som kan bidra till fler sjuka djur, kolla upp om okontrollerade djur hör till detta.

[typellisch]
0

#1 Det är ju hemskt!

#2 Ja, jag har redan skrivit att det är viktigt att planera aveln och att det är viktigt att man läser på och skaffar sig kunskap.

[Nightcat]
0

#2 Finns inget förbud på mot att inte kolla upp hundens status så länge du inta misstänker att hunden kan vara allvarligt sjuk.

Em_
0

Om båda hundarna är mest Chihuahua är det ju inget som säger att valparna inte får "chihuahua-sjukdomar". Varför vill han ha valpar? Och vet han vad ett kejsarsnitt kostar?

[_annaH]
1

Det är ju hans val tyvär. Det enda man kan göra är o informera och hoppas att de tar tills sig det man sagt…

[typellisch]
0

#6 Så jag tänker med tyvärr. Jag skrev vad jag ansåg och han slutade svara, hehe. Men jag har ändå informerat.

[tintilar]
0

Man kan väl säga sin åsikt utan att göra sig osams? Ifrågasätta hur han tänker och sen påpeka att det där känns inte alls bra. Man måste inte tycka att ens vänner gör rätt jämt, men man kan fortfarande vara vänner. Man behöver inte heller tillägga att man tycker att personen är dum i huvudet eller nåt annat ovesentligt, det ligger ju hos en själv isf. Men att man tycker att det är ogenomtänkt och riskerar valparnas väl och ve kan man säga utan att bli ovänner, tycker jag.

[typellisch]
0

#8 Har sagt det till han :)