Klubbar?
Hur är det där med att gå med i klubbar? ska man gå med innan man har köpt valpen eller gör man det när man har fått hem den?
Om valpen är registrerad i skk är man med där då eller måste man anmäla sig? måste man vara med som medlem i skk om man har en hund som är registrerad där?
Måste man vara medlem på klubbar för sin ras?
Du kan gå med i SBK eller SKK även innan du har fått din valp. Du blir inte automatiskt medlem i SKK för att din hund är registrerad där. Det är inget krav på hundägare att vara medlem där. Du måste inte vara medlem i din rasklubb.
Okej :)
En annan sak.. jag vill ju gå valpkurs direkt när jag har fått hem valpen men ingen klubb i min närhet har valpkurser då.. typ flera månader senare. Är inte det konstigt? kan man inte få gå när man vill? hur ska det då gå? asså jag kan juh träna hunden själv men det är min första valp så skulle vilja ha stöd,hjälp och tips i början av någon kunnig
Man behöver inte gå på valpkurs tidigt. Det kan variera mycket i vilken ålder man går. Det beror på tillgång och även på valpen/ägaren. Om det är första valpen förstår jag att du tidigt vill ha stöd men om du inte har någon kontakt på klubben kan du hålla kontakt med din uppfödare. Det är vanligt att man håller kontakt och rådgör med sin uppfödare i början om det är något man är osäker över. Tala om det för din uppfödare tidigt så att h*n vet att du vill kunna maila/ringa och be om råd i början.
Det finns förresten ibland fristående kurser att gå, som inte anordnas på eller av klubbarna. Om du söker på internet kan du kanske hitta någon som håller valpkurs tidigare i din närhet.
Okej tack:)