Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2451 ggr
duesomsocker
0

Tips på raser som fäller lite

Hej ! 

Jag har själv en Chinese Crested dog hane som ju inte fäller så mycket :) Jag satt just och funderade på det här med att ofta söker ju folk hundar som inte fäller alls. Jag själv är inte allergisk och ingen i min närhet är men jag reagerar när jag lever med hundar som fäller mycket under längre perioder när jag får ner hår i halsen tex. Det blir ju inte som en allergi utan mer som en irritation(Jag får torrhosta). Nu har jag levt med Boxer, Golden,Labbe,Shih tzu. Det är ju just den korta pälsen som boxern har som jag reagerar på när den sätter sig överallt. Sedan tycker jag som är pedant att det är jobbig med hundhår överallt. (Jag är medveten om att hundar är djur och att dem fäller. Jag är utbildad djurvårdare så jag tror inte att hundar är leksaker. Så ingen behöver säga dumma kommentarer om att man inte borde ha hund om man stör sig på hår.) 

Men till min fråga, Finns det andra raser som inte fäller så mycket men som ändå fäller ? Man pratar ju inte så ofta om dessa raser, så hade varit kul om någon visste nån ras :)

Portie
1

Min hund (portugisisk vattenhund) fäller ytterst lite. När han kliar sig så lämnar han ibland efter sig tussar. Men han fäller inga enstaka hår så soffan t.ex. är pälsfri trots att han ligger där ofta.

tjoopa
0

Bichon havanais fäller inte :) Just när dem byter från valp till vuxenpäls kan det dock släppa ganska mycket underull samtidigt :/

Swadika
0

bichon frisé fäller väldigt lite :) min blandning mellan frisé, lhasa apso och shitzu fäller ingenting. Och jag har för mig att alla tre raser fäller ytterst lite :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

duesomsocker
0

tack för tipsen

[Camia7]
0

Pudel har jag hört ?

[Teddies matte]
0

Hundar med pälsar som t.ex. Pudel, Lagotto, Perro, Barbet, fäller knappt, de flesta inte alls. Har själv Lagotto och han fäller inte det minsta, aldrig lossnat något från honom.

Misarn
0

Kerry Blue Terrier fäller ingenting :-)