Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundträffar
Läst 569 ggr
eostnas
0

Visa upp valp

Vi kommer att ta hem en valp om några veckor, och uppfödaren tipsar om en träff/utställning i slutet på sommaren.

Det vore absolut kul att gå dit och se andra hundar, men finns någon poäng att ställa ut sin egen valp?

Vi har inte haft hund innan och vet inte alls vad man får för omdömen om en så pass liten hund. Jag menar, vi hade inte tänkt börja pyssla med avel …

kodex
0

Det är kul :)

eostnas
0

Tänker mest att den är så liten att den kanske biter alla och gör sig omöjlig … Den är bara 4 månader då.

Pennybus
0

#2 Öva öva öva…(;

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Driva
2

Det är bra träning, kul att träffa andra. Sen så förstår alla att en 4 månaders valp beter sig som en valp och inte en vuxen :) 
På min hunds första utställning när hon var typ 6 månader så blev hon så glad på domaren att hon hoppade på henne och överöste med pussar. Men domaren sa ändå att hon var fint visad och att hon var supertrevlig. De har förståelse för att en 4 månders valp inte står still och hoppar och är just en valp :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

linalundberg
1

Det är toppenbra social träning för en valp att dels vara runt olika hundar och sen att en främmande människa kommer och klämmer och känner på hunden.

Jag tänkte i alla fall så då jag ställde ut min pojke från att han var 4 månader, sen upptäckte jag att det var riktigt kul och det tycker hunden också. Även om jag själv inte är intresserad av att avla på honom är det säkert kul för hans uppfödare att deras uppfödning resulterar i meriterade hundar.

Em_
2

Jag ställde ut min valp när han var fem månader. Det var kul, man jag var jättenervös. Man behöver träna innan så valpen kan gå hyfsat fint i koppel och stå relativt still framför domaren, fastän det är massa hundar runt om kring. Domaren kommer titta på valpens tänder. Min valp är blyg så det tränade vi också innan.

Valpar får inte betyg som de vuxna hundarna (excellent, very good, good, osv). När domaren har tittat på alla får man ställa sig i ordning efter vem som är finast. Sedan får man ett skriftligt omdöme. Där står det kroppsdel för kroppsdel vad domaren tycker. Ibland har domaren mikrofon så alla kan höra vad han/hon tycker.

Valpen har ju inte växt färdigt så man ska inte hänga upp sig för mycket på det negativa. Sen beror det mycket på domaren och hundens dagsform. En kompis ställer ut sin unghund. Av en domare fick hon good, en månad senare satte en annan domare excellent… 

Om ni går en valpkurs så kan ni få en hint om hur valpen kommer reagera, men också träna på att vara lugn bland andra hundar, jätteviktigt även om man inte vill ställa ut. Är valpen helt omöjlig när man ska in i ringen är det bara att säga till att man står över.

eostnas
0

Åkej. Då är min enda bekymring att VI gör bort oss😎.

Tack för svar!