Inte bajsat
Jag får nog ringa veterinären om det här och fråga, men kanske någon här vet innan dess?
Hur länge är det ingen fara för en hund att inte bajsa? Jag menar om ens hund inte bajsat på en hel dag, är det något akut och farligt? Han har ätit precis som vanligt och på ett par promenader liksom snurrat lite för att sätta sig och bajsa men kom inte så långt så han faktiskt satte sig och gjorde det. 🤔Han har ett RC foder som han bajsat flera ggr om dagen av.
Och gör han det inte imorgon bitti så får jag ringa veterinären och höra.
Om allmänkonditionen är okej, hunden äter och dricker så borde det inte vara någon fara. Pröva att trycka lite försiktigt på magen, rör det sig om förstoppning så känner du att det är hårt. Du kan även pröva att ge lite rapsolja eller margarin.
Jag var med om samma situation som dig med min yngsta tös i höstas och höll på att få panik, men det här är de råd jag fick när jag talade med veterinär och andra hundmänniskor. Nästan två dagar tog det innan hon bajsade, och sedan var det inget mer med det. Men prata med en veterinär, känn lite på magen om den är hård, och håll koll på allmäntillståndet.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Tack för snabbt svar, nu sover han men han har mått dåligt idag, pga ena ögat tror jag. Och haft magont imorse efter en grej han fick igår att tugga på.
Då är det nog inte samma sak som hände vår tös. Troligtvis är det ingen fara men kontakta veterinären på morgonen. Risken kan väl vara att något kan ha fastnat.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Vad fick ha att tugga på? Kanske det har orsakat förstoppning.
Det du kan prova att ge är physilliumfröskal/fiberhusk som gör avföringen stor och mjuk.
Men det är nog bäst att kontakta veterinären imorgon om han inte bajsar då heller.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag har en hund som ogillar att bajsa när det regnar ute så igår bajsade hon vid 20.00 tiden, inte innan (fast jag har färskfoder där bajset blir mindre och inte lika mycket/dag). Innan jag kom på att vädret var orsaken till att hon inte ville göra nr2 så frågade jag en hundkunnig vän som sa att jag ska få igång Mollys mage: massera, kasta leksak.. för om hunden kommer igång så börjar tarmarna jobba :)
Yes min kompis gjorde nr 2, två ggr också. Då är allt som det ska, såg bara en träbit i. Masserade magen enligt råd om det nu gjorde skillnaden. :)
#6 Det gjorde nog skillnad :) Ibland får man hjälpa tarmarna på vägen!