Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3348 ggr
Emelie123
0

Min Nelli är sjuk:(...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon annan här som har samma problem.. Nelli har just nu problem med tonseliterna eller tonsillerna (hur nu det stavas) som är inflammerade. Hon hostar upp slemklumpar hela tiden och har svårt att andas, plus att det är varmt nog så det är dubbelt så svårt att andas för henne:(. Hon har gått på pencelin men det hjälpte inte, det vart bara sämre och nu går hon på starkare pencelin. Hon har inte förbättras så mycket men lite:). Och om det inte blir bättre så ska hon opereras. Men min vetrinär ville inte operara henne nu när hon är så dålig:(. Hela sommaren hinner ju gå innan hon blir bra.. Vi kan inte göra nåt som cykla eller liknade, hon orkar inte med det:(. Hon hinner inte ha ett normalt "hundliv" springa och ha kul utan bara ligga och vara sjuk:(… Det är såå synd om henne. Ibland så önskar man att man kan trolla bort alla sjukdomar så dom får slippa sånt här..

Så nu håller jag tummarna att hon ska bli bättre:)

*Hoppas hon blir bra*

gejsa
0

Usch det låter inget vidare. VAd söt hon är. Hoppas hon kryar på sig snart.

Hennum
0

hu! vad jobbigt det låter. läskigt. tråkigt för hunden att ligga stilla hela sommaren

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lotta
0

Stackars liten…ge henne en tröst kram från mig Glad

Jag ska hålla tummarna stenhårt här hemma..

Emelie123
0

#1 hon super söt och världens underbarste (i mina ögon:).

Hon har blivit lite bättre i natt, hon har inte hostat något. hon brukar vanligtvis hosta som tusan så man tror hon håller på att hosta upp inälvorna.. Jag brukar sitta vaken hela natten och höra hur hon andas och om hon hostar så jag är där för henne:). Men då när vi gick upp så började hon hosta igen:(.

Plus att sommaren är nog så jobbig för henne, hon är livrädd för getingar och bromsar och liknade. Hösten -05 tror jag det var, så vart hon och hennes mamma bitna av ett jordgetingar (dom tramade i ett jordgeting bo..) och hon vart helt galen då skrek och allt. Hemkst var det och det sitter i henne än idag… Och så fick dom en allergichock så det avr bara att åka akut till vetrinären då…

Tack jag ska ge henne alla tröstkramar från er:). Och hon hälsar tillbakaFlört.

Faxlin
0

Stackars Nelli tösen då. Vad hemskt att hon är för dålig för operation, för det verkar vara det enda som hjälper henne. Men jag hoppas att det nya pecillinet hjälper så pass att veterinären vågar operera.

Skickar en massa kramar till er.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Emelie123
0

#5 Jo, det är synd men vetrinär som jag har har inte narkos eller nåt liknade och då törs han inte när hon är så dålig men då har vi ett större djursjukhus som har sånt och om hon inte blir bättre till i veckan så kommer jag att åka dit med henne… Men det bästa skulle ju vara om pecillinet skulle hjälpa, för hennes skulle. Att få slippa operation och allt sånt..

Faxlin
0

Självklart är det alltid bäst om man kan undvika operation. En narkos är alltid en risk även om det oftast går bra.

Hoppas så att hon blir frisk. En riktig sötnos har du där

Audiatur et altera pars

Emelie123
0

#7 Jo, det är klart.. Hoppas också att hon blir bra:).

gejsa
0

#4# Det hände likadant en gång för länge sedan när jag hade en cavalier king charles spaniel. Vi var ute och gick och såg några ungar stå och gräva med en pinne i skogen precis vid stigen där vi skulle gå förbi. Dom stack iväg och när vi kom dit så blev vi överfallna av jordgetingar som var förbannade. Dom hade alltså rört om i deras bo. Min hund började skrika massor. Jag tog honom och sprang så fort jag kunde därifrån. Han blev stucken precis som jag på många ställen. Vi fick åka till veterinären osv…..Efter det så var han också livrädd för alla flugfän. Vi hade en segelbåt och jag minns en gång så  hoppade  han t o m i sjön pga en geting stackaren.

gejsa
0

bannade bredband

Emelie123
0

#9 Oj, jo det är hemkst! Jag vart inte stucken för hundarna gick iväg och nosa och så började Nelli springa och skrika och allt medans hennes mamma vart chockad och bara låg:/. Det var jätte hemskt, och getingarna borrade in sig i hennes päls oxå, eftersom hösten här är kall och getingarna är aggresiva och farliga (giftiga och så) på hösten… Så vi fick springa hem och borsta bort alla getingar och plocka taggar på dom… Och nu behöver det bara komma en fluga, bara den surrar så blir hon galen. Och om vi far till stugan så ligger hon bara under bordet i köket och är rädd, och man får ta koppel och få ut henne så hon pissar och sånt sen är det järnat hem igen.. Men mot kvällen då är hon så pigg och ska springa lös och ska leka. Haha, hon är lite konstig ibland. Men det har börjat bli lite bättre med det men det kommer aldrig att försvinna, hennes geting skräck. Alla är ju rädd för nåtFlört.

gejsa
0

Ja, det är otäckt med att dom borrar in sig i pälsen. Då ser man ju dom inte. Min hund hade flera i svansen. Så den blev tjock som 17.

Lotta
0

Min granne köpte en hane från Åsa (alltså en bror till min Akila), den token han rullade sig i ett jordgetingbo, jag hörde honom hem till mig så mycket skrek han. När vi skulle försöka hjälpa honom högg han hejvilt omkring sig, det vart vetten på en gång och där fick han nån spruta och hjälp att få bort alla getingar ur pälsen :/

gejsa
0

#13# Har dom köpt en schäfervalp av ÅsaF här på internet?

Ja, dom där jordgetingarna är väldigt otäcka när dom borrar sig in i pälsen. Burr!

TinaH
0

Vad heter den medicinen du ger Neli och hur stark är den?

Tyson har också problem med sina tonsiller och går på pensilin…

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lotta
0

Stackars Tysse….blås på det onda från mig =)

Emelie123
0

#15 Först fick hon synolux men det hjälpte inte så nu äter hon baytril, som är starkare. Och hon har blivit lite bättre:).

Du får hälsa att han får krya på sig:). Det är inte kul när dom har det här:/

kerstinjoh
0

lite info! 

SYMPTOM: Tonsillit , yttrar sig i,förutom svullna tonsiller ,feber och trötthet. Svårighet att svälja och ibland i hälta.

Det är viktigt att man behandlar en hals infektion snabbt eftersom den kan göra så att hunden får ledinflamationer och/eller allvarligare följdsjukdomar som till exempel hjärtfel.

Tonsilliten behandlas först med antibiotika, funkar inte det så opererar man bort tonsillerna, men det gör man endast om andra behandlingar inte hjälper.

TinaH
0

skulle inte vi veta m den infot som har tonsilit-hundar?

Jag har fått till tyson "vetrimoxin vet 450mg" som är stark antibiotika.

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Har du vaknat på fel sida idag???Fundersam

Information riktar sig givetvis till de som ej har kunskapen. Enkelt!!

TinaH
0

Inte alls….

men jag är så trött på alla sönder-tjaffsade trådar…..
Har faktiskt funderingar på och lämna denna sajt för det!

Mvh TinaH

Liss
0

söndertjatade? ursäkta?! men de där var inte tjat, de var som sagt information som säkert många tycker är jätte bra.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Lotta
0

Men Tina vad är det som händer? Varför tar du åt dig så hemskt…har något hänt eller?

AnneN
0

Tycker inte det har vart nått tjafs eller flams alls i denna tråd.

Hoppas att Nelli blir frisk snart.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lotta
0

Har hon blivit nå bättre, ingen som hört nått?

Faxlin
0

Jag undrar också hur det är med Nelli. Har hon blivit bättre?

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Vete 17 vart hon tog vägen…hoppas inget har hänt…

Emelie123
0

Jag har varit i stugan och har därför inte varit inne:).

Hon har blivit lite lite bättre och lite piggare men hostar fortfarande. Idag var det sista dagen för pencelinet. Så nu blir det operation på henne.. Så vi ska ta bort dom för gott:).

karini
0

Hoppas allt går bra för henne. Mycket söt vovve!! #18 mycket bra info. Bra att veta, visste inte att det fanns och hur det yttrade sig. Karini

Emelie123
0

Glömde skriva, Nelli har fått öronskabb… Igen. Hon får det hela tiden så nu har hon det också. Suck. Stackarn. Hon har inte träffat nå hundar heller, eftersom hon har haft problem med tonsillerna… Konstigt ialla falll. Så nu måste vi behandla mot det också…

TinaH
0

är det inte det ena…så är det det andra, sa flickan som fick näsblod……

Stackars Nelli….Gråter

Mvh TinaH

Emelie123
0

Jo, och det är så typiskt att just hon får alltFundersam. Det är så synd om henne… Hon får aldrig träffa sin hund polare (dom vill ju inte bli ner smittade). Men det sjuka är att det är bara Nelli som får det, aldrig hennes mamma eller liknade bara Nelli. Hennes mamma har aldrig haft öronskabb eller med tonsillerna, som Nelli alltid har. Och ändå så bor hon här väldigt ofta (hon är här just nu)

TinaH
0

# 32

jag kan tala om att min vetrinär sa till mig om Tonsillerna att det smittar precis bara dem tre första dagarna, som vår människoförkylning gör.
Altså innan man får penicilient.
Men man ska ta det lungt under hela kuren, så jag har lekt ihop med Tyson hundpolare Gorm, en Portugisik Vatten hund, 1 gång.
och det var i söndags, men då hade han gått på pillerna i 1½ v.

Men skabbet i öronen, vet man ju inte om det smittar…..

Olika hundar ha5r olika emunförsvar, precis som vi människor.
Nu är jag nyfiken på hur operationen kommer och fungera och hon blir. =)
Krya på henne och lycka till! =)

Mvh TinaH

Emelie123
0

# Jo.. det är klart. Men Nelli har också haft så svårt att andas + att hon säker är mer motaglig mot andra sjukdomar, därför har hon inte fått träffa några hundar fören hon skulle bli frisk, vilket gick åt pipsvängen.. Fundersam.

Skabben smittas jättelätt… Har en erfarenhet av det. Haha, hon har haft det ett antal gånger.. Jo och då har Nelli vääldigt dåligt emunförsvar:/…

Jag ska häls från er (hon sover nu:) HihiGlad

Emelie123
0

Ovan var menat till #33. Är lite trött tror jag. Haha

TinaH
0

Har man en hund som din hund, som har dåligt emunförsvar, så gör du helt rätt i det du gör.
Man ska inte chansa då.

Krya på henne! =)

Kram

Mvh TinaH

Emelie123
0

#36 Jo.. ibland undrar man. Hon hinner som inte heller träffa sina polare när hon är sjuk mellan varven.. Men man gör ju allt man kan för henne just nu, få henne frisk:).

TinaH
0

Jag minns när tyson hade sin torrfoder allegi.

Han hade klåda, och tappade päls, och när det inte fanns nån mer päls och tappa, så tappade han sin hud, tillsluta var det bara variga öppna sår….
Hsan började så här när han var runt 12/13 månader…..
Vi provade en medicinen efter den andra, och ena torrfodret efter det andra enligt vetrinären ordination..
INget hjälpte….
Han kliade, och kliade…

Men så fick jag träffa en dansk prfessor som min vet sammarbetar medfrån danska vetrinärhögskolan, och hans område är just hud.
Vi gjorde ett pricktest….
Det enda, han reagerade mot, sa veternären och skratade är inget och bry sig om….
Det är mot katt! =)

Men han sa till mig att jag skulle ge 17 i torrfoder för det var rena fördävet och ge han köttmat istället, sagt och gjort, jag gick hem först och gav han lammkottletter och grönsaker, och han mumsade det och åt….
Det blev BÄTTRE!! =)
Så hittade jag bravo hundfoder, som gör färdig BARFad mat i 150 grams hamburge storlek.

Idag är han helt återställd.
Men dkulle vi ge honom typ 1v med torrfoder, så har  han tedens till och klia.
Men nu har bravo gjort eget torr foder som är gjort på samma sätt som hamburgarna, och det tål han.
Men jag vågar inte byta öfer helt och hållet.
Ska inte chansa….

Men man sitter där som man gör, och ser sitt djur lida och ha ont….
Så får man ångerst och jag till och med frågade min vetrinär (Torkel Falk, Din vetrinär, Väla/Helsingborg) om det kanske var bäst i och låta han sluta sina dagar……
Så deppad var jag och led med honom…..
Då sa Torkel, men snudd på och nästan bli utskälld, mewn glimten i rösten..hihi…Din hund dö!!,
Nänänä…så mycket livsgnista det finns idin hundsögon, så ska du inte tänka dem banorna!!
Hups! =)
Grät morgon middag och kväll pga av att man kände sig så maktlös kände man sig.

Så jag förstår dig till fullo…..

Mvh TinaH

Emelie123
0

#38 Sånt är jobbigt… Och när man ser dom lida, det är hemskt! Jag och mamma har diskutera vad vi ska göra med Nelli.. Hon är alltid sjuk.. Men man vill inte heller, men samtidigt vill man inte att dom ska lida som dom gör när dom är sjuka hela tiden. Och så känner man sig så grym som ens tänker tanken… Men nu ska vi försöka operera och ge medecin för öronskabben och se vad som händer om hon blir bättre. Vilket jag hoppas på:).

*hoppas hon blir helt frisk nu*Skrattande

AnneN
0

Om ni inte vet vart Nelli´s öronskabb kommer från så kan ni kolla era katter om ni har några för det kan smitta mellan katter och hundar och inte alla som bär på det får så pass problem att man upptäcker det själv.

_**/Mvh Anne

Amor
0

Vi ska till vet torsdag morgon få se hur det går,vet lät väl inte speciellt positiv.Han sa att efter 2penicillin kurer borde det ha blivit bättre.Han trodde att det måste vara något mer än tonisilit,men vi får väl se. Nelli lider och det vill jag inte se nå mer.

Emelie123
0

Amor är min morsa:). Om någon undrade. Hihi.

AnneN
0

Hur går det med stackars Nelli?

_**/Mvh Anne

Emelie123
0

Nja hon är inte så bra kanske lite bättre men vetrinären lät inte så possetiv så jag förberder mig för det värsta:(. Ska dit på torsdag (känns som en evighet dit) och så ska han se vad vi ska göra sa han.. Men han sa efter 2 starka pencelin kurer borde hon vara bra och helt frisk.. Men vi får se, hon kan ju vara bättre oxå.. Vilket jag vill:). Men han sa vi ska inte måla fan på väggen:P. Än.

AnneN
0

Om det är tonsillerna det gäller så går dom ju att operera bort vilket är ganska vanligt om det är återkommande eller inte går bort med medecinering.

Vilken veterinär har ni gått hos?

_**/Mvh Anne

Emelie123
0

Jo, men hon lider! Jag hatar att se henne så här:(. Min lilla Nelli. Vetrinären tror att det är nåt annat när hon inte svara på två pencelin kurer.. Men får se på torsdag hur det blir.. Hoppas verkligen på det bästa:).

Vi har alltid gått till Stefan Rösäter med alla våra djur. Han är jätte bra och billig. Han finns på lulsundet.

AnneN
0

Har aldrig hört talas om han tidigare, men kanske skulle testa nästa gång jag är i behov av veterinär.

_**/Mvh Anne

Emelie123
0

#47 Okej, det enda problemet är att han har inte någon rönget. Men han är så bra, har har kleniken i sitt hem (i garage typ). Men svin bra:). Och han är en så som tänker på djuren och inte på pengar som vissa andra kan göra.

AnneN
0

Oki, låter som en bra veterinär. Skulle du kunna PM:a nummret till mej?

_**/Mvh Anne

Emelie123
0

Okej, men jag har noll koll på hur man PM:arSkrattande. Så jag skriver nummret här. Hem; 0920-200 800 och mobil; 070-3380944. Han svara mest på mobilen, han är oxå på bondgårdar och sånt.

AnneN
0

Oki tack jag har sparat numren på min mobil nu =)

För att PM:a så går man in på personens sida och klickar på kontakta sen är det bara att skriva meddelandet och skicka iväg det

_**/Mvh Anne

Emelie123
0

Haha, okej, då fattar jag:)

lill-jarven
0

Att operera bort tonsillerna är nog oftast det bästa, annars brukar problemet komma tillbaka ändå. Det är jättevanligt med tonsillit här uppe i Kiruna, nåt med våran kalla torra luft och väldigt aktiva släd- & jakthundar. Men det händer ju såklart även sällskapshundar och överallt i Sverige.

Vi brukar operera bort tonsiller jämt och ständigt. För de som inte vet hur det går till så läggs hunden på narkos och man sätter en peang bakom varje tonsill för att stoppa blodtillförseln. Man väntar en stund och klipper sedan bort tonsillerna men lämnar kvar peangerna. För att undvika blödning bränner man sedan alla blodkärl. Ett ganska simpelt ingrepp som dock tar lite tid eftersom man måste låta peangerna sitta en stund.

Hoppas det går bra för Nelli :)

Emelie123
0

Har varit till vetrinären idag och Nelli fick somna inGråter. Fy vad hemskt. Men hon vart så himla dålig och hon hade dåligt emnuförsvar så vetränären tyckte att vi skulle göra det eftersom det inte är ett liv för en hund som inte är frisk… Och så var hon aggrasiv/rädd mot dom hon inte kände vilket var farligt ibland… Hon blev ialla fall 3 år och ca 6 månader..

TinaH
0

# 54

men lilla hjärtandes….jag sörjer med dig!! =(
Men tänk på nu att hon är där hon har det bra och slippa ha krämpor och ont, så springer hon omkring och leker som alldrig förr och slippa ha värk…..

Tänk på alla ljusa stunder ni har haft tillsammans….=)

Jag beklagar….

Kramisar!

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Stackare!!!!

Jag lider med dig, det är hemskt att förlora sin vän.

Skickar många tröstekramar!

kerstinjoh
0

Tittade just igenom dina fina kort på lilla Nelli. så fin!

Jag vet att det inte är någon tröst just nu, men Nelli mår ju bra nu i alla fall.

Kram igen!

SaraC
0

Nää vad tråkigt =( Skickar en massa kramar..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Malin-A
0

nää va tråkigt.. tröstekramar till dig..

Liss
0

ja de finns inte så mycket tröstande att säga nu. Men massa kramar till dig iaf från mig. och som andra sagt, hon har de bra nu.. inget mer ont.

Emelie123
0

Tack alla för alla fina ord och tröstkramar. Jag saknar henne så fruktansvärt, nu när chocken har lagt sig så känns det jätte konstigt utan henne. Vi skulle ju hitta på så mycket kul, ha hela livet tillsammans men så blev det inteGråter.. Vi har inte ens hunnit fara på en cykeltur i sommar:(… Jag ska fara och tatuera in Nellis namn på handleden nästa vecka..

Saknad och Älskad var hon livet ut..

AnneN
0

nej vad tråkigt =( Men nu mår hon iaf inte dåligt längre. Kramar

_**/Mvh Anne

Liss
0

jo, att bara få bli 3 år är ju inte så kul de kan jag förstå. Men banka dig inte blå för de.. ingen kunde hjälpa att hon blev dålig och hon har de så mycket bättre nu. Slipper gå och lida för någonting som inte går bort. Jag skulle själv tycka att de var en mardröm och otroligt tomt. utan ecko skulle jag nog självdö..
Men ta till dig de bra ist. tänk på henne med positivitet.. de var vad hon skulle vilja.
gulligt att du ska tatuera in hennes namn.. vart jag med sugen på nu.. ecko alltså:)

Emelie123
0

Måste bara säga, att när jag låg och grina i sägen så kom en av mina katter och var så gossig och myste och la sig bervid mig och spann:). Han är såå himla snäll och gossig. Han är en katt som egentligen ska vara en hund (han tror typ att han är det).

Emelie123
0

#63 Tack för dom varmade orden:). Jo, det känns när hon var så ung men tänker hela tiden tänk om.. Men det var hemskt att se henne lida oxå.. Hon hade några hundkompisar som vänade på henne så hon är ialla fall inte ensammen och springer nu utan smärta och lidande bland polarna..

Liss
0

du får visa din fina tatto sen:)

och att ha en katt som tröstar är ju inte helt fel:)

Emelie123
0

Haha, jo det ska jag:). Och det är rätt bra med såna katter ibland:).

gejsa
0

Men din stackare! Jag lider med er. Hon var ju så fin. kram från mig. :(

TinaH
0

gud s söt kisse=)
vad är det för ras?=)

Mvh TinaH

Emelie123
0

#68 jo hon var detGråter.

#69 han är en lite hittekatt som vi tog. Så jag har ingen aning vad det är för ras.. Men söt är han:).

Lotta
0

Åhhh nej stackars dig….det måste vara jättejobbigt att mista henne, du får försöka trösta dig med att hon har det bättre där hon är nu och låta lillkissen trösta dig så gott det går….

Många tröstkramar från mig

Emelie123
0

Tack så mycket för alla tröstande ord:). Det hjälper fast jag saknar henne:(

lill-jarven
0

Nej men shit vad tråkigt!!! :( Massa kramar från mig, hon var ju så otroligt fin.. men nu får hon busa med sina kompisar och slippa ha ont iaf. Kram

Emelie123
0

#73 Jo det är klart.. Man vill ju inte se dom lida.. Men saknar henne:(..