Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4267 ggr
Madddeee
0

Fästning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog bort en fästing på min hund idag , och då kände jag att de va En "knöl" där fästingen har suttit. Är de farligt eller kan det bli så? Tänkte att Huvudet eller något kanske är kvar? Tacksam för svar! Här är en bild på hur det ser ut också.

Belimas
0

Svårt att se på bilden men det kan vara så att huvudet är kvar men det brukar i regel inte vara någon fara, kroppen stöter bort det förr eller senare. Skulle det däremot fortsätta att vara svullet ett bra tag efteråt, mer än en vecka eller så så kan det vara bra att kolla upp det så det inte är borrelia eller något annat fästingrelaterat otyg.

Glömde tillägga att det kan bli en liten svullnad efter att man har tagit bort en fästing men det brukar lägga sig efter någon/några dagar.

Madddeee
0

Okej , får hålla koll på de, de va svårt att ta bild eftersom att de är på halsen :/

Belimas
0

Ja det är sällan det blir komplikationer efter borttagning av fästing, så många som jag har plockat genom åren så har det *peppar, peppar* aldrig blivit något allvarligt av det.

En liten svullnad är normalt skulle jag vilja säga, är huvudet kvar kan svullnaden sitta i längre men är allmäntillståndet oförändrat så är det ingen fara på taket =)

[Lilla_Myy]
0

Hände min hund också. Vi hade tagit sönder fästingen så att huvudet satt kvar, vi ringde vet men hon sade att det går bort av sig själv. Man kan ju ha koll på den men det är ingen fara =)

Jenna_Nord
0

Tycker Belimas har svarat bra :) Det blir nästan alltid en liten svullnad efter att jag tagit bort en fästing. Om huvudet sitter kvar så stöter kroppen bort den. Ayla, min ena tik, fick borrelia förra sommaren. Symtomen var försämrat allmänttillstånd (alltså hon var allmänt matt och hängig), var inte alls intresserad av mat och sen hade hon feber. Se till att ha en termometer till hunden så du kan testa om du märker att den beter sig annorlunda. Det är också bra att veta sin egen hunds normaltemp då den kan skilja sig. Tempen är alltid ett bra symtom att titta efter. :)

Mvh Jenna

Madddeee
0

Ayla heter min mammas hund också:) ja tempen håller jag alltid koll på. Har plockat fästningar på henne förut, har haft henne i två år. Men de har aldrig blivit svullet tidigare, så då blir man ju lite orolig :)