Skadad hund (obs! långt)
Nu de senaste dagarna har min hund varit risig och jag har verkligen ingen aning om vad det kan vara, då det försvann lika plötsligt som det kom. Så skriver här i hopp om att få någon att bolla idéer med då jag verkligen inte förstår någonting!
Min hund är 6 år, finsk lapphund/bc/kelpie, normal kondition och aldrig varit skadad förr.
Sent i onsdags gick jag och Loke (min hund) på långpromenad och efteråt tränade vi lite agility/lekte. Vi använde oss av ett hinder (uppskattningsvis 20-30 cm högt) samt slalom. Vi höll på kanske 30 minuter och han visade inte alls tecken på att ha ont eller liknande utan var väldigt pigg och glad. Vi gick hem och sov.
I torsdags tog Loke sovmorgon, vilket inte alls är ovanligt men då jag tyckte det tog lite väl lång tid tills han steg upp så väckte jag honom då jag tyckte att det var dags för frukost och promenad. Då steg han upp och drack jättemycket vatten som han sedan spydde upp på direkten. Jag trodde att det var för att han hade tom mage så jag gav honom frukost på en gång, men den totalratades. Han var väldigt nere och såg väldigt skamsen ut efter att ha spytt och var inte alls med på noterna. Under promenaden fick jag i stort sett dra med mig honom och han bajsade flera gånger, dock normal konsistens.
Han lyfte inte på benet när han kissade och brydde sig inte om de andra hundarna vi mötte.
Jag tyckte för en stund att han såg ut att gå lite vingligt/se lite förlamad ut i bakdelen, men jag skakade av mig tanken snabbt.
Jag trodde att han var medtagen av värmen då det de senaste dagarna fort blivit varmt här i norrbotten, även om jag undvikit att gå långpromenader eller träna då det varit som varmast så är ju vissa hundar extra känsliga. Så jag ringde veterinären då jag var orolig att han var/skulle bli uttorkad och jag fick rådet att försöka tvinga i honom vätska, ta tempen ofta samt endast ge skonkost eftersom han spytt. Om läget skulle bli värre så skulle jag självklart komma in. Sagt och gjort- jag tvingade i honom så mycket vatten jag bara kunde och sen kokade jag lite ris som jag gav tillsammans med vatten på kvällen. Han åt litegrann och kändes mycket piggare under kvällen.
Så igår, fredag, var han i stort sett återställd och vi tog en promenad till stallet medans min pojkvän packade bilen eftersom vi skulle till mina svärföräldrar. Han var pigg och travade brevid mig, vilket han inte gjort dagen innan utan då bara lunkat sakta. Bajset var lite löst men annars var han som vanligt tyckte jag.
Loke var dock ovillig att hoppa in i bilen när vi skulle iväg och jag fick verkligen säga flera gånger "hopp in", annars brukar jag aldrig behöva säga någonting utan bara öppna dörren. Men det trodde jag berodde på att vi hade packat bilen ganska mycket och att han tyckte att han skulle få för lite plats i bagaget (han är van att ha hela bagaget för sig själv).
Resan på en timme gick bra men när vi kom fram till svärföräldrarna ville han inte leka med deras hund, de leker alltid men återigen skyllde jag på värmen. Loke lade sig i skuggan och stannade ute på gården med svärföräldrarna medans jag och min pojkvän åkte iväg och handlade, vi var borta i kanske 45 minuter. När vi kom tillbaka så låg Loke ner vilket han hade gjort hela tiden, men det är inget ovanligt då han älskar att ligga och spana i skuggan. Men han verkade väldigt ovillig att resa sig och när han till slut reste sig så var han tydligt halt på ena bakbenet, det bara hängde där. När jag lyfte benet för att kolla om han fått något i tassen skrek han till och verkade ha väldigt ont. Bara sådär!
Så självklart for vi akut till veterinären, Loke ville inte gå alls och när han gjorde det så haltade han rejält. Hos veterinären fick vi vänta ett tag och då låg han ned och kollade olyckligt på sin bakdel.
När vi väl fick komma in igen så undersökte veterinären honom men han låg bara stilla utan att visa något. Vi fick visa hur han rörde sig och han haltade fortfarande, men som sagt reagerade han inte på någonting! Veterinären klämde och kände, drog och knådade. Och Loke sa ingenting, ömmade liite kring någon muskel men annars inget.
Så hennes slutsats var att det måste vara något muskulärt, ganska högt upp,antagligen kring knät. Men de hade inte tillgång till röntgen just denna helg (otur!) och hon kunde inte känna att det skulle vara någon fraktur eller knas med korsbandet, så vi blev hemskickade med smärtstillande över helgen och blir det inte bättre tills måndag så ska vi åka in och röntga. Han fick även medicin mot magen då smärtstillande tydligen kan rubba balansen i magen och tarmarna och det kanske inte är så bra med tanke på att han redan var lite risig. Jag bad även om att han skulle få vätskedropp då han spytt och inte druckit så mycket dagen före.
Han hade även liiite hög temp men vet trodde det berodde på smärtan i kombination med värmen.
Detta var på kvällen just efter att apoteket stängt så vi kunde inte hämta ut smärtstillande igår utan vi fick göra det idag, men han fick en injektion just innan vi for hem.
Två timmar senare, igår kväll, haltade Loke ingenting. Han är helt som vanligt men jag bär honom upp o ner för trappor, in o ut från bilen osv. Han har koppelvila i 10 dagar och får absolut inte leka med någon annan hund eller liknande. Ska äta smärtstillande lika länge.
Och jag står här som ett frågetecken.. Vad sjutton kan detta vara?
Bör jag åka och röntga även om han inte alls visar någon smärta nu?
Han slutade ju halta direkt vi kom hem från vet i stort sett, men samtidigt kanske det kan ha o göra med injektionen med smärtstillande han fått?
Kan det inte vara en allvarlig sträckning? Just eftersom han reagerade ganska starkt efter att han legat länge? Och därför han inte ville hoppa upp i bilen!? En sträckning brukar oftast (vet man ju på sig själv) ge med sig om man rör på sig och blir varmare. Att han inte åt kan ju bero på smärtan! Har han ätit mer efter han fått smärtstillande? Min hund har kronisk artros och spondylos och går på ständigt smärtstillande och de dagar hon inte alls är pigg vill hon knappt äta, vilket iaf jag antar har med smärtan å göra. Jag tycker du ska låta han vila som vet sa och fortsätta bära och gå sakta men säkert ute så märker du ju om det läker sig. Kolla också om det blir bättre ju längre in i promenaden du kommer. Blir det ännu värre under veckan som kommer eller att det inte gått över efter medicineringens slut så ska du nog absolut röntga! Alltid skönt att vara på den säkra sidan. Då får du även se höfter och armbågar så bra även för framtiden. :)
Jag har inget bra svar dock har nobsen skadat ryggen och de gånger hon inte får sin "medicin" så är hon en heelt annan hund, hon spyr inte eller liknande men hon är inte sällskaplig alls. Sitter helst i ett hörn där hon får vara i fred från "valpen". Hon äter glyco flex varge dag…
Ibland kan en hund med magont visa kraftiga ledsmärtor - ibland så illa att bakdelen ser ut att inte hänga med alls. Har inte varit med om det själv, men har flera nära vänner som råkat ut för det. Så fort magen blivit återställd så har även ledvärken försvunnit.
Har han haft några fästingar än? Kan ju vara någon fästingburen sjukdom om det vill sig så illa, symptomen är ju ofta att de tappar aptiten, blir orkeslösa, stela och rör sig helst inte.
En kompis hund hade ehrlichios som var jättebesvärlig, ena dagen mådde hunden jättebra och andra var hunden jättenere, vandrande hälsa osv..
~mikkan
Mina första tankar går till fästingburna sjukdomar, men ni har knappast fästingar där ni bor.
Muskelskador syns inte på röntgen, är han HD röntgad tidigare? Tänker på spondylos o vattensvans, även diskbråck.
Hundar är fenomenala å att dölja smärta/svaghet, det är en överlevnadsinstinkt från det vilda. Smärtan kan bortses ifrån om det händer något roligt, som att jaga katter.
Smärta är skyddande, dvs kroppen/kroppsdelen hålls i vila för att läka därför är det väldigt viktigt att hunden hålls i stillhet när den får smärtstillande. Gäller alla däggdjur.
Vi håller alla tummar o tassar för er!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hundar blir sjuka i bland o en influensa kan sätta sej i hela kroppen. Skönt dock han är bättre.
Det kan vara mycket jag tänkte på 4 saker,
1 magen kanske magkatarr eller annat magont.
2 fästingmedel som han reagerat på
3 fästingsjukdom men som sagt där du bor finns knappast inga fästingar.
4 diskbrock
Tack för alla tipsen!
Det låter ju misstänkt lik någon fästingsjukdom, men jag har inte hört eller sett att vi ska ha några fästingar här! Bor i Luleå.
Veterinären nämnde inte heller det och det är ju lite konstigt.
Just nu dricker han rätt så bra, äter med väldigt stor aptit. Avföringen är ok, men inte helt 100.
Vi fick ett sk veterinärfoder med oss, först tänkte jag faktiskt skita i det då man verkligen hört om hur dåliga dessa foder är, men jag googlade och det såg faktiskt ganska så bra ut! Även om det inte är det optimala så tror jag att det är mer skonsamt än hans torrfoder just nu (tello high energy) Vi har tänkt gå över till färskfoder och nu är jag ännu mer övertygad, han älskar (burk)maten han fått från veterinären och det är inga bekymmer att blanda ner magpastan (pro-kolin+) eller tabletten i maten, spär även ut den med extra mycket vatten så att jag är säker på att han får i sig vätska. Äter med god aptit och slickar rent skålen.
Vi fick med några burkar och så fort magen stabiliserats lite så tänkte jag börja fasa in på torrfodret igen. Även om jag helst hade velat gå över till färskfoder direkt, men det har jag nog inte möjlighet till inom några veckor :(
Maten heter Royal Canin Gastro Intestinal och innehåller:
SAMMANSÄTTNING: Gris- och fågelprotein, lax, ris, cellulosafiber, solrosolja, mineraler,förtjockningsmedel, taurin, fiskolja,jästhydrolysat (källa till mannanoligosackarider(MOS)), tagetesextrakt(källa till lutein), spårämnen (inklusive kelaterade spårämnen), vitaminer.
TILLSATSER (per kg): Näringstillsatser: Vitamin D3: 380 IE, E1 (Järn): 7 mg, E2 (Jod): 0.35 mg, E4 (Koppar): 2.3 mg, E5 (Mangan): 2 mg, E6 (Zink): 21 mg.
ANALYSVÄRDEN: Protein: 8.5% – Fett: 6.5% – Mineral: 2% – Växttråd: 1.5% – Vatten: 75% – Omsättbar energi: 1088 kcal/kg – Natrium: 0.09% – Kalium: 0.26% – Omega 6: 0.95% och Omega 3(EPA/DHA): 0.08%.
Kan tillägga en sak att när jag visade honom utomhus för veterinären då hon ville se hur han gick så tyckte vi båda att ju mer han rörde på sig desto bättre gick han. Även om han fortfarande haltade när han var där så såg det bättre ut efter ett tag.
Det kan även vara ett korsband som gått sönder, så kontakta en duktig veterinär för ordentlig undersökning.
Sorry missade att du varit hos vetten. Men vad säger denne ?
#10- hon försökte känna, för tydligen kan man känna om det är av? Men hon kunde inte känna att det skulle vara av, men det kan ju vara skadat ändå. Men det var så konstigt för han reagerade inget alls när hon kände och drog.
#11 det märkliga är att dom behöver inte visa direkt smärta vid korsbandsskada. Det kan tom vara helt av och hunden enbart fått ont när det gick av men sedan fortsätter som vanligt fast på 3 ben. Lurigt med korsband tyvärr. Dom borde dock ha känt om det var helt av absolut, men fortsätter hältan skulle jag kolla upp om korsbandet är skadat🙂
Fast samtidigt låter det inte som korsbandsskada om hältan kommer och går. Lurigt med hältor som man inte alls vet vart dom kommer från. Det kan liksom vara allt från en liten tå som är skadad till något annat. Hoppas ni hittar orsaken.