Unghund.....
Jag har en kastrerad hane på 9 månader och funderar en del på uppfostran under denna unghunds period.
Han har varit så lättsam hela tiden som valp och vi har inte behövt tillrättavisa honom så där super mycket, däremot känns det som nu när han börjar bli äldre testar han givetvis gränserna mer.
Själv tycker jag att det funkat bra i många fall med positiv förstärkning men ibland måste man ju trots allt säga ifrån när han gör nåt helt galet…
Han är föresten en blandning av border collie/samojed.
All lydnads träning funkar super bra och han är jätte duktig och lyhörd.
Men som sagt när det kommer till de tillfällen då man måste tillrättavisa honom har det hänt att han "käftar mot", typ som en trotsig tonåring känns det lite som?!
Antingen skäller han på en eller så får han det där super sura uttrycket ungefär som att han säger "du ska inte komma här och tala om för mig…." 😛
Vi har aldig vikit ner oss i någon situation utan säger vi nej är det nej men det känns som han ändå måste protestera lite.
När vi bla är på kurs och han blir otålig vill han gärna börja bita och dra i kopplet. När han gjorde så under promenader när han va mindre va det nej direkt som gällde och till slut slutade han med det. Har väl hänt att han är på väg att göra det nån gång när han blir för ivrig men då är det bara att säga till honom på skarpen en gång så slutar han, men när vi är på kursen lyssnar han inte på mina tillrätta visningar och det kan även hända att han börjar skälla på mig….
Jag antar att det är en period han har nu som unghund för jag antar att även om han är kastrerad så ska väl gränserna testas??
Hur gör ni under unghunds perioden? Har era unghundar varit trotsiga och uppkäftiga oxå??
Ett annat exempel är när han lyckas stjäla nåt han inte får ha och stcker under soffan med det. Om man då kryper efter och ska ta det av honom morrar han och markerar, har givetvis aldrig bitit och jag har aldrig heller då vikit ner mig utan tar helt enkelt det han stulit.
Dock har det hänt att han i ivern svalt det han stulit så nu har vi istället börja avleda honom med annat för att på så sätt lungt och utan jaga ta av honom stöld godset.
Hur gör ni när era hundar lyckas stjäla saker? Är det vanligt att dom uppför sig som vår vovve gör när dom stulit saker??
Blev ett långt och lite svamligt inlägg men det jag kort sagt funderar över är väl lite hur man ska "uppfostra" hunden under unghunds perioden?
Och en hane som kastrerats tidigt, skilljer sig dom sig mycket i mognads stadierna mot okastrerade hanar (unghundar)??
Jag har en 8-månaders, som två ggr smitit till grannen (där hans kompis bor). Båda gångerna letade han efter mig med, för han är mer fäst vid mig än min son - som var hemma. Jag var på gården och arbetade ena ggn och hos grannen för att lämna tillbaka deras rymling andra gången. 😛
Det är det enda jag sett ännu. Och det kom lite steg för steg. Först vågade han bara gå 1 meter bort och kissa i trädgården, sedan blev det några steg till ut i trädgården - och då sa jag till. Varpå han vände huvudet kollade på mig försiktigt - stannade ett par sekunder och så direkt in. Och så utökades det med några steg och längre velande. :)
Nu kan det vara som att prata för döva öron. Jag måste knäppa med fingrarna eller slå lite i bordet eller något som låter lite för att få hans fulla uppmärksamhet - och då kommer han direkt.
Lite skälligare har han blivit, men bara då vi är i trädgården och folk går för nära staketet - speciellt barn som göms av staketet pga sin storlek. Annars är han oftast tyst - eller gruffar lite bara.
De är mycket som händer i för en unghund - hormoner, växer och börjar gå från bebis till lite listigare unghund.
Men de du beskriver när ni är på kurs tycker jag låter som stress och överslagshandling - de är inte alls konstigt att många hundar reagerar på den miljön där man sätter ihop hundar på ett och samma ställe. De är ju inte ofta de händer i vardagslivet, mycket nytt. Efter några gånger brukar dom lugna ner sig, men de är fortfarande lite påfrestande för dom att veta vad som förväntas av dom och med så mycket störning.
Försök vara lugn och jag tror inte tillrättavisningar kommer hjälpa honom, utan snarare stressa upp honom mer - han blir nog förvirrad och vet inte vad han ska göra. Klappa honom lugnt på bringan eller håll honom i lugna famnen, så du gör de tydligare för honom att han bara kan ta de lugnt tills du berättar vad ni ska göra.
Angående att han stjäl saker, de är lite från hund till hund, men våran gör de.
hans beteende är också vanligt, ifall han blivit "bestulen" på bytet flera gånger så vet han ju vad som kommer hända om ni kommer nära när han har något i munnen. Han vill berätta att det är hans, och att han inte litar på att han får ha de ifred.
Så de jag kan rekommendera om han har snott någon sko eller liknande så gör byteshandling med honom - att han får något ännu bättre än skon som han får ha, ett ben eller leksak. För då kommer han inse att ni är generösa och ger honom roliga saker ist. Då kommer han ist välkomna att ni tar saker från honom, och inte alltid gnälla över att inte få ha de.
Din hund är inte trotsig eller testar, för sådant finns inte hos hundar, en hund kan inte tänka i såna banor. Hunden låter stressad och osäker av sig. Får den tillräckligt med aktivering, både mentalt och fysiskt och kan slappna av av sig själv i olika situationer?
Jobba på relationen och fya inte när hunden tar något, istället skall du göra det motsatt, låta glad och uppmuntrande och få hunden att komma till dig och visa upp vad den har och därefter kan du byta till dig saken, då får man en hund som gärna kommer och ger det den tagit till sig istället för att springa iväg med det.
Tack för era svar!
Jo vi har ju som sagt börjat att avleda honom istället när han råkat ta nåt som inte är hans eller så byter vi det mot nåt gott godis och nu går det mycket lugnare och bättre!
Nu kan det till och med hända att han kommer med stöld godset frivilligt i utbyte mot nåt godare! 😛
Han är en mycket ivrig och ha ju en aning lätt att stressa upp sig i nya situationer, blir lite osäker så vi får hela tiden tänka på att själva vara lugna och så får man tänka på att inte tillrättavisa honom i "fel" situtioner, för då blir det i regel motsatt effekt….
Idag tex när vi var på en marknad med mycket folk och mycket hundar va det en annan hund som gjorde utfall mot honom, då svarade han ju tillbaka men vi gick bara vidare som inget hänt…
Han brukar inte göra utfall mot andra hundar men situationen gjorde honom osäker så nästa gång vi mötte en hund hände samma sak…
Blev väl helt enkelt för stressig miljö för honom och han blev för osäker?! Men vi gjorde ingen stor sak av det utan bara låtsades som inget hänt, så det ska nog inte bli några problem nästa gång vi möter en hund i lugn miljö eller vad tror ni?
Jag håller helt och hållet med Teddies matte i inlägg nr 3!
Tråkigt att de behövde hända! Låter precis som du skriver att han blivit osäker efter händelsen. Försök öva upp detta igen, att han ska känna sig trygg och gå inte för nära andra hundar ifall han har haft en sån upplevelse.
Avled med godis eller pinne ifall ni i vardagen går förbi hundar, så han bygger upp sin trygghet igen.
Låt honom inte gå för nära andra hunden,utan hitta hans "trygghetszon" och jobba framåt med den. Alltså hitta de läget och avståndet han behöver för att känna sig trygg och inte reagera.
han behöver känna att just pga de som hänt behöver inte alla hundar vara likadana, så gå inte för fort fram!
Eftersom att ni kör på positiv förstärkning - funkar det att avleda istället för att säga åt hunden att den gjorde fel?
När du skriver det här med att han blir otålig på kurserna, då tänker jag att det kan vara BCn som pratar. Han kanske behöver mer tempo än vad en kurs kan ge honom.
Men, jag känner inte hunden personligen, skriver bara utifrån inlägget!
Lycka till 🙂
Lästips http://www.dogma.nu/artiklar
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Ja det va lite olyckligt att han fick lite dålig erfarenhet men jag hoppas att det nu inte ska bli något bestående men av det hela….
Vi mötte en par hundar på promenaden hem då alltså i lugnare miljö och det gick utan problem. Dock va det mindre(alltså små) hundar och på längre avstånd men vi får väl tänka på att ta det på lite längre avstånd nu i början…
Han går på hund dagis och där funkar han super bra ihop med alla olika hundarna så jag hoppas verkligen det ska fortsätta så!
#7 Jo, han har verkligen fått energin och sin intensivitet från BC, men vi jobbar ständigt på passivitets träningen! 😛
Trillade bort några länkar:
http://www.asashundar.se/articles.php
http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm
Lycka till!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.