Börja med weight pulling
Vi är lite sugna på att börja träna vår lilltjej i weight pulling. Förutom att börja med att röntga leder, vad bör vi mer göra innan vi börjar träna? Hur bör vi sedan börja, med vilken utrustning? Finns det några hemsidor som ni rekommenderar en nybörjare att läsa?
Jag rekommenderar SWBA's forum. Finns massa kunniga WP-människor där och är bara att läsa igenom trådarna där så hittar man nog svar på de flesta frågorna man kan ha. Du kan också kolla om du har en lokalgrupp nära dig som du kan träna med och som kan hjälpa till att introducera dig för sporten.
Här är en bra nybörjarguide om hur man börjar, vad man ska tänka på osv. http://www.swba.net/smf/index.php?topic=385.0 Rekommenderar att du läser igenom den :)
Det viktigaste är att man har en korrekt sele för ändamålet. Det finns olika sidor som säljer WP-selar. Och en sån sele kostar mellan 600-1500 kr. Hardcoreharness är den populäraste men också den dyraste, sen finns Sportingdogs där jag beställde min sele, och billigast är nog Max och Medea.
Utrustningen man behöver för dragweight vilket är grundträningen för Weight Pull är sele, lina och kedja. Kedjor finns att köpa på Biltema bl.a
Det man bör börja med är att vänja hunden vid selen först och främst. Och sen kan man antingen börja med en flaska fylld med vatten/grus för att vänja hunden vid att det skramlar bakom den. Eller så hoppar man direkt till kedja. Det gjorde jag och då bör man börja med en lätt kedja (vad som är rimligt att börja med beror ju på storleken på hunden) men jag började med en på 3 kg till min 30 kg hund. Första gången gick jag bara fram och tillbaka med honom och lät honom vänja sig vid kedjan. Nästa gång gick jag en längre bit och sen är det bara att utöka sträckan. Och sen började jag lära in kommandot "framåt" när han ska dra och "stanna" när han ska stanna.
Och A och O är att man gå sakta fram. Finns ingen anledning att slänga på en massa vikter redan första gången och riskera att knäcka självförtroendet hos hunden utan hellre gå långsamt fram och öka vikten allt eftersom. Hunden ska tycka att det är kul att dra. Jag själv belönar väldigt mycket med rösten och ibland med godis och avslutar alltid träningspassen med lite dragkamp.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Tack för alla tipsen, mycket matnyttigt :) Jag såg nu efteråt att det faktiskt finns en weightpull.ifokus också så jag har kikat en del där också.
Jag har registrerat mig på forumet och ska kolla upp länken du tipsade om så fort de har godkänt mig som medlem.
Ja, att man har korrekt utrustning tycker jag också är viktigt. Det är ju trots allt en väldigt tung hundsport så man måste nog vara noggrann med att träna med hundens välmående i fokus. Det är ju ingen idé att hålla på med träning som förstör hundens kropp, då kan man lika gärna låta bli att träna.
Vår hund är van vid att hjälpa till och dra vid skidåkning och cykelturer och i vintras gillade hon att dra pulka. Är det är fördel att hon har den erfarenheten eller har hon lärt in ett "felaktigt beteende" som vi måste arbeta mot när vi tränar weight pull?
Det är bara en fördel om hon är van vid att dra :) Min hund hade inte dragit nåt innan så jag fick jobba lite med att vänja honom att ha nånting fäst bakom honom.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Bra att höra, för Tyri verkar ju faktiskt tycka att det är riktigt kul att dra.
Det finns en weight pull.ifokus härinne! Kolla där är mitt tips!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Jo, jag såg det i efterhand. Skrev i #2 att jag har kollat i den :)
A, såg inte det! ;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Tack för tipset ändå!