Vart?
Hej! Många frågor idag ): Tänkte att det hade varit bra träning för Opsis att bara sitta och titta på hundar, för att se hur han reagerar att bara sitta och bara "vara" bland andra hundar, om han blir lika frustrerad eller om han tar det coolt. Vart tycker ni jag borde träna, inne i slottskogen eller på bhk? Om bhk, är jag välkommen även om risken finns att han börjar skälla som en galning?
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Vet inte hur slottsskogen är, men om hunden nu är reaktiv vill du själv bestämma avstånd. Då skulle jag utesluta plater där andra hundar går lösa.
Hade jag tränat på bk och någon kommit med en hund som skällde som tusan hade jag nog blivit irriterad, men meningen är väl att hålla så pass stort avstånd så han inte känner att han måste skälla, så du får tillfälle att belöna ett önskvärt beteende?
Då spelar det ju mindre roll var du är, men är han så pass osäker ännu hade jag undvikit bhk. Å andra sidan kan man alltid pröva och söka avstånd om det visar sig inte fungera. Så länge du inte står i en timme med en skällande hund och stör liksom …
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#1 Det är som en stor park, och det är ett populärt ställe för hundägare att gå, samt att det finns en rastgård(vill dock inte gå dit än då jag är orolig att han skulle börja vakta mig mer än nödvändigt och föyga på någon). Hundar går(oftast) inte löst där. Han slutar inte skälla förren hunden är ur synfältet, så där tar det lixom stopp.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Vi har på våran brukshunds klubb en dag i veckan, Fri träning, och då passar jag på med min stora att åka dit o träna lite social träning.
Kolla klubbarna runt dig om dom inte har det också :)
Slottskogen skulle jag säga. Tillexempel bänkarna som är i närheten av tippen (dvs vid de stora gräsmattorna vid hundgården, vid kiosken och fågelhuset alltså). Där har du relativt bra avstånd från andra hundar som går på vägen. Sedan brukar det dock alltid vara någon hundägare som går på gräsmattan också, men kan vara bra övning det också.
Där hade jag iallafall tränat om jag var du.