Sned avel
Som ny i hundvärlden undrar jag: Vilka hundraser ska man akta sig för vad gäller konstig avel? Vilka har så många sjukdomar/problem att man inte ska köpa?
Finns de alls eller är det en fråga om tycke och smak?
Finns på SKK under de olika raserna vilka hälsoproblem och liknande som finns. Det är väl upp till var och än att avgöra vilka som har för mycket problem och sjukdomar för att köpa =) Bättre att göra din egen uppfattning. Sedan finns de olika led inom alla raserna som är olika bra/friska :)
Den friskaste rasen jag har stött på måste vara isländsk fårhund och australien cattle dog.
islänningen kan vid vissa få tillfällen på höft dysplasi.
och cattledogen kan ibland bli döv. blindheten händer aldrig längre här i Sverige. tyvär så få friska raser :(
Kolla in olika raser och deras hälsoproblem och RAS.
Hundar ur rasgrupp 5 brukar vara de friskaste.
Vi har ju kollat det där med sjukdomar. Först hade vi bestämt oss för en bostonterrier, eftersom de verkade passa oss bra. Så pratade vi med en person som kan avel och hon sa att hon själv inte skulle stödja den rasen: de kan inte föda levande ungar, kan få anfall pga andningsbesvär osv. Sånt står ju inte på SKK.
Jag är ingen "naturligt-ivrare" annars men det känns ju lite läskigt om hundarna inte kan gå ut när det blåser?
Sen blev det en gårdshund, inte från grupp 5, och de har ju problem med höfter och nån annan sjukdom, men de verkar någorlunda friska.
#4 Det finns sjukdomar inom alla raser, är man bara noggrann med uppfödare och allt runtomkring så kan man få en frisk hund.
#4 Man skall inte tro på vad alla förståsigpåare säger. En ras som måste förlösas med kejsarsnitt skulle vara utdöd för länge sedan, i Sverige iaf.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 - fast tyvärr inte. Det finns raser där fler förlöses med kejsarsnitt än vad det föds på normal väg😕
#7 Javisst, men försäkringsbolagen är numera extremt restriktiva på att ersätta för kejsarsnitt hos dessa raser. O vi valpköpare kan se till att bara köpa från självvalpande linjer.
Jag tror de flesta raser har både för- och nackdelar, vilka du själv sätter främst beror på vad du söker. Det är som alltid när man söker ras: vad är viktigt och rena dealbreakers, vad vill man gärna ha/inte ha och vad kan man tumma på om resten är bra?

har läst någonstans (tidning tror jag) att västgötaspetsen är sveriges "friskaste" ras. De gånger dem kommer in till veterinären är vid vaccinationer, veterinär-koll och evetuella olyckor. Statisktiskt sett är dem mest sällan hos veterinären.
De friskaste raserna som jag förstått är bichon Havanais och olika spets-raser.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Det finns många friska raser. Själv har jag lancashire heeler och dom räknas som en frisk ras. Ligger i lägsta försäkringsgruppen och har en hög medellivslängd.
Hur kommer det sig att en västgötaspets är så frisk? Den ska ju vara urgammal som ras?
För jag kan fatta att man kan hitta friska individer, men jag tänker på raser i stort. är det utseendet som avlats stenhårt och alltså orsakat negativa förändringar?
Tack för alla er svar, förresten.

#13 förmodligen, kolla på gamla bilder av am-staffen, den är helt olik sig idag. Många avlar väl för smalt, mot ett mål som tex schäferns "kräft-stjärt" bulldoggarnas extrema intryckta nospartier, många raser som faller offer för vad människan tycker är "snyggt"…
Chinese Crested Dog är en frisk ras. Det enda med den nakna varianten är dåligt tandanlag samt oren hud.
Men.. ger man rätt kost så finns det inte mycket oren och problematisk hud.
Och tänderna: det saknas vuxentänder, man kan behöva åka och rycka några valptänder (har jag behövt göra) samt tandlossning. Men sköter man tänderna (borstar morgon och kväll) så minskar riskerna för inflammation i tandköttet och för mycket tandsten osv. Sen klarar sig nakenhundarna utan några tänder (Molly saknar en dröööös av tänder och hon har kvar valptänder som kommer få sitta kvar men som även kan lossna i framtiden, men hon kan tugga ben och allting som en normal hund). Det är liksom ingen big deal utan sköter man sin hund och ger rätt kost och bra tuggben så är det ingen fara.
Ögonsjukdom finns, men är föräldrarna testade så har inte valparna anlaget heller.
Många ser detta som mycket problem men det har aldrig jag gjort. Problem blir det om man måste åka till veterinären regelbundet. Det behöver inte CCD göra.
Sen låg dom lågt i försäkringsgruppen (har försökt hittat men finner inte statistiken).
Vissa raser är så extremt avlade att de ibland inte kan röra sig naturligt, andningssvårigheter, inte kan föda utan kejsarsnitt, ( vilket i sig gör att de inte kan få fler valpkullar än två), att de har ofta entropion och måste operereras för ögonen inte ska skadas…
Sedan tillkommer diverse sjd PRA höftledsdysplasi, Perhtes, Patella luxation, Trachea kollaps…
Extremavel för att uppfödarna vill ha sina hundar "speciella". Domarna har ansvar också genom att tillåta och premiera dessa varianter, som inte hör till rasbeskrivningen ofta.
Ofta är rasbeskrivningen luddigt uttryckt- Med flit: Inte allför framträdande eller rund skalle. Huvudet ska vara ganska litet med plan skalle. Nospartiet får inte vara för långt. (Yorkshireterrier).
Alla domare bedömer efter sin uppfattning, förhoppningsvis.
Annars skulle vi få någon slags idealtyp inom varje ras.- Som alla ville efterlikna.
Boris- Jag och mina foton!🤪 Blä, jag har fått en myra på tungan
Är yorkien alltså annorlunda än den var för 50 år sen? Hade för mig att det är en sån ursprunglig ras. Läser just nu James Herriots böcker och ser liksom hedarna och yorkiesarna som glada springer omkring, uppfödda på kex …
Ja, #17 , den är helt annorlunda. Yorkien är en konstruerad ras, " född "1865, anfader Huddersfield Ben. När jag var liten på 70 talet, hade yorkien på utställning inte fotsid päls. Svenska Yorkshireterriersällskapet bildades 1976.
Anfader Huddersfield Ben, som vägde 4 ggr dubbelt vad yorkarna väger idag 2-3,4 kg.
Boris
Malteser är en av de äldsta raserna, fanns möjligen på Aristoteles tid.
Man tror att Malteser var en av "ingredienserna" till yorkien tillsammans med Clydesdale, Black & Tan Terrier, Paisley, Dandie..
Silky Terrier är en ännu yngre ras (1951) kombination av Australian Terrier och Yorkshireterrier. (Allt detta OT eftersom jag inte kan starta egen tråd på detta fokus)
Malteser:
Jag tycker ändå du börjar lite i fel ände om du söker hund🙂 Börja med att fundera igenom vilka egenskaper du vill ha hos hunden (aktivitetsnivå, päls, storlek osv) och därefter börjar du leta upp vilka raser som stämmer in på det du vill ha. Därefter går du igenom dom raser som intresserar dig och kollar hälsostatus mm.
Fast TS undrar vilka hundraser, som bör undvikas. Bra att kunna utesluta en del, innan man börjar fundera på ras.
En kompis till mig var den första, som tog in Lancashire Heeler till Sverige, Gunilla Schultze- Gustafsson. En jättetrevlig ras.
Boris
#21: vi har redan köpt hund. En dansk-svensk gårdshund. Dock var den första hunden en bostonterrier som vi valde bort pga alla sjukdomar som hörde till.
Sen blev jag mest nyfiken. Surfar man på SKK så är det en del som man inte fattar som nybörjare: alla tar ju upp sjukdomar men som Boris säger, ibland är det luddigt uttryckt.
Sen tycker jag att dte är roligt med alla hundar som använts som olika värmekällor: just maltesern som handvärmare:-D
De första raserna man kan välja bort är de som bara exteriören avslöjar att hundarna inte mår bra, tex för korta nosar. Sen när man valt borta alla som man ser direkt att dom omöjligt kan må bra så börjar man titta på medelåldern, högre medelålder = friskare hund. Sen får man kika på rasbundna sjukdomar, är det vanligt med cancer eller hjärtfel tex i rasen? När man sen hittat en hund som ser ut som en hund, lever länge och brukar hålla sig frisk då kan man titta på hd/ed resultat för större hundar och patella för mindre. Men det är mååååånga sjukdomar som behöver sållas bort innan man kommer ner dit. När man väl hittat en ras som man kan anse vara någorlunda frisk så får man sätta igång o lusläsa stamtavlor för att hitta vilka linjer som är minst sjuka. När alla potentiellt sjuka hundar sållats bort så har man inte många valpkullar kvar att välja ut sin lilla älskling ifrån
minavitas.wix.com/kennel
#15 fast ja har hört annat om naken hunde. dom har som du säger tandlossning, patella luxation och hudproblem och ögon problem. Ja har hört detta. har en vän med 5 st som inte är dom friskaste :(
Vad d e gäller spetsar så ja kanske att dom större är friskare men inte pomeranian och klein spitz.
#24: vi börjar få upp ögonen för det där nu. Men som ny hundmänniska är det inte så lätt att direkt se när utseendet är negativt för välmåendet. Men jag börjar fatta lite mer nu.
En gårdshund känns bra hittills. Sen får vi se.
#25 Därför ska man testa föräldrarna. Är föräldrarna fria från ögonsjukdom och patella så kommer inte valparna få dessa sjukdomar.
Mollys föräldrar är ua på patella och ögonsjukdomen och därför kommer inte hon eller hennes syskon få dessa sjukdomar.
ja och de är ju jätte bra med dom som testar för patella men de är inte alla som gör de och de kan uppkomma vid äldre ålder. min pom testades som valp utan anmärkningar sedan testa ja han som 1 år och han hade grad 2 och 3. så de gäller att man testar vid senare ålder också. och de är så många iaf pomeranian uppfödare som struntar i det och inte testar sina hundar för ju pl bara för att den sjukdommen inte skadar djurne och att dom kan leva med de så de är inge alvarligt enligt dom. otroligt tråkigt att de ska vara så :( stort credit till dom som röntgar och tittar upp och försöker få bort detta problem.
#28 Och jag kollade långt bak i Mollys släkte. Hennes far testades för patella förra året om jag minns rätt. Hans föräldrar var testade för patella och ögonsjukdomen. Mollys mammas föräldrar var testade för samma sak ua så jag är inte orolig alls för Mollys del. Så långt jag bara kunde kolla så såg allt toppen ut.
Det är synd att din kompis köpte hundar som tydligen inte var så friska. För om man inte är noga med att kolla så föräldrarna är ua så uppkommer tyvärr dom felen. Tandlossning har dock alla risk för, men borstar man tänderna 2 gånger/dag minskar man riskerna för inflammation i tandkött och tandsten. Blir billigare i längden också.
Huden kan man smörja från insidan. Laxolja och VoH-mat (färskfoder) gör susen för de flesta. Då slipper man små bölder, infekterade finnar och fula pormaskar som kan leda till inflammation.
Molly hade vita bölder i hela nacken och var liksom ojämn för alla finnar. Igår kände både jag och mamma på henne och hon är slät och fin. En vit böld har hon kvar, väntar på att den blir en liten pormask så jag kan klämma bort den.
Det är ''tyvärr'' det man måste tänka på med denna ras: bra kost och tandborstning regelbundet.
Sen är det också synd att uppfödare inte testar sina hundar för både det ena och det andra. Det är trots allt viktigt med friska hundar.
Tycker inte du ska stirra dig blind på rasbunda sjukdomar det första du gör. Utan välj istället ut några raser som passar dina önskemål och sedan kan du börja kolla hälsan hos rasen. Fråga uppfödare hur hälsan ser ut för deras ras/hundar. Du kan även kolla upp uppfödarens hundar på SKK's hunddata och se vad som döljer sig längre bak i leden. Själv har jag två friska raser, en jämthund och en gråhund. De är avlade för jakt och inte för att vinna fina priser i utställningsringen, vilket jag tycker kan ställa till det hos vissa raser.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#28 Det är föräldradjuren som skall testas som vuxna, inte som valpar. Är linjerna bakom hunden fria från ledbesvär så är sannolikheten att avkomman oxå blir det, men inte 100%.
Med ögon är det enklare, där är arvsgången känd i de allra flesta fall. Köper man hund där linjerna inte är nedlusade med tandförluster så går man oxå ganska säker om man sköter tandhygienen bra.
Jag vill påstå att siberian husky, exempelvis av dragtyp, är friska.
Vår egen huskyblandis gick bort vid 13 års ålder av naturliga orsaker, och har aldrig haft problem, bortsett från en ofarlig fettknuta (som togs bort). Inte för att enskilda fall spelar roll, men så som jag uppfattat det så innehåller polar-raserna friska raser.
#26 Alla är vi barn i början, jag vet inget om gårdshunden men spontant känns det som en någorlunda frisk ras, sund exteriör osv :)
minavitas.wix.com/kennel
Finns en väldigt spännande dokumentär som heter "ett renrasigt helvete" på svenska " pedigree dogs exposed" på engelska finns på youtube. Otroligt vinklad och gjord i England. Men ändå sevärd, satt och snyftade genom hela filmen. Deras basfakta om rasernas problem stämmer dock, har även sett ett arbete på detta. Den handlar om ex antal raser där aveln har förstört hundarna. Finns i två delar. Ett exempel är cavaliern som har allvarliga problem med för små skallben och rodesian ridgeback där hela rasens kännetecken, alltså ridgen är en väldigt skadlig defekt. Sen finns det ju alla dessa kortnosingar, det säger sig självt lite, och så alla dessa hundar med hudveck. Har hört att det inte längre finns friska shar peier utan det finns bara sådana som är mer eller mindre sjuka :( men har ingen vetenskaplig fakta på det.
Tror man kan gå mycket på sunt förnuft. Inte för stort, inte för liten. Och inte för extrem åt något håll. Typ massa hud, ingen päls, massa päls, ingen nos, slutande rygg, korta ben. Ja så lik vargen som möjligt är väl bäst, det är ju ändå en framgångsrik förfader. Men detta är ju bara synliga fysiska skador, sen finns det ju inkavlade defekter som kommit av misstag och de kan ju finnas hos vilken ras som helst.
Jag ska se den där dokumentären! Sen känns det skönt att ha köpt en ganska lagom hund utseendemässigt, haha. Men det är ju oerhört intressant, det här.
#36 Trots att min hund saknar päls är hon en frisk hund. Tycker man ska gå på individer då och då gällande sjukdomar. Finns sjuka individer och friska individer. Oavsett ras, utseende osv. Allt beror på aveln, i stort sett. Avlar man på friska hundar så får man friska valpar (några enstaka fall kan finnas) men avlar man på sjuka hundar får man sjuka valpar.
fast jag tycker endå att man ska titta på raser.
om vi tittar på utställningsschäfern. du ska ju ha tur om du får en "frisk" individ. med de bror på vad man säger frisk. man ska inte behöva smörja inte hunden med kräm eller tömma analsäckar eller torka hudveck för de är inte normalt. hunden ska inte få ont i höften vid 7 års ålder för då är de något som inte stämmer och är fel med aveln. om hunden skulle klara sig i vilt tillstånd så skulle ja säga att rasen är frisk. bortsett från päls hundar för dom måste borstas men om vi nu bara tittar på defekter hos hundarna. pommarna med över hettning o andniings problem frallor och engelsk bulldog lika där och även där med huvecken, schäfern och dess höfter och haser. dalmatinen med blind och dövhet. alla blue merl färger som för med sig blind och dövhet. jag älskar blue merln färger och äger en pomeranian och älskar frallor. men ja tycker att det är så jäkla synd. att vi inte kan försöka avla djuren friskare. och inte bara vara så himla fokuserade på hur dom ska se ut.
#37, jag tror absolut att det finns friska individer, och att det går att se till att aveln säkerställer en hel del, om förfäder och föräldrar är friska djur. Men samtidigt, om man ser till raserna i stort så är det ju märkligt att man avlar fram utseende framför friskhet. Eller ja, det kanske inte är så märkligt ändå. Och givetvis älskar man sina djur! Men jag tänkte att det kanske fanns någon instans som sa: Stopp och belägg. Cavalierer ska inte ha större ögon nu!
#39 Det finns en gräns såklart. Jag poängterade bara att de hundar som ser ''extrema ut'' (nakenhunden, mopsen osv) kan vara friska individer, att man inte ska döma alla för sjuka hundar. Lite orättvist tycker jag att dra alla över en kam :)
Det finns extrema fall där man borde ha slutat avla på just det släktet för länge sedan. Men sen finns det som sagt friska individer inom rasen och dom ska man inte glömma bort :)
Kände mig nog lite träffar när du sa att det kändes skönt att du köpt lagom hund utseendemässigt. För Molly är en nakenhund, hon ser s.k ''extrem'' ut men hittills är hon en frisk individ och vill helst inte hon som individ ska kopplas till dom nakenhundar som är riktigt sjuka pga usel avel :) Det känns som sagt inte rättvist att dra alla över en kam.
Jag personligen värdersätter mer individer än raser, jag försöker så mycket som möjlig att inte tänka en ras och den problem, jag tar individerna och deras problem.
Tycker de är ett mer effektivt sätt att göra skillnader. Man får som köpare kontrollera de mer och inte skylla på rasen.
För de finns de som har en syn mot sund och man ska inte straffa dem för att de föder en ras som ses som sjuk. Om de gör allt för att göra de friska men de kanske inte då ser ut som andras hundar.
Sen finns alltid en risk i alla raser, som nått som smiter förbi men de är en risk man får ta.
Förlåt! Det var inte meningen. Fast jag har faktiskt inte tänkt på naken som extrem. Det jag funderat mest på är just det där med nosen. Den hunden vi tänkte först hade svårt att gå ut i blåst. Att man sen får sätta täcken på dem ser jag inte som extremt faktiskt. Och sen tänkte jag mest att detat är vår första hund. När vi är mer vana vågar man nog ha fler åsikter, haha.
Sen är det mycket svårare att ha koll när man är ny. Att kolla stamtavlor långt bak är inte helt lätt: då är det enklare att lyssna på nån som säger: Köp inte den hunden, köp en sån här istället. Men som sagt: även där kommer vi nog att lära oss mer!
#42 Nej du behöver inte be om ursäkt alls :) Jag ville bara förklara lite att även sådana raser som ser extrema ut kan vara väldigt friska individer.
Ja, man får mer åsikter ju mer man lär sig om hundar :)
#43 Jag var likadan. Jag brydde mig mest om Mollys föräldrar.. sen efter några månader kollade jag längre bak i ledet och hade tur att alla är friska och sunda, att det går bra för dom på utställningar osv. Man lär sig alltid något nytt :)
Kolla avelsdata! :D De är extremt bra grejjer! Man får skapa ett konto men då kan man fixa provparning mellan de hundarna man kanske väntar en valp ifrån och se hur de ser ut i deras stamtavlor gemensamt och enklare att se statusen hur rasen ser ut idag vilka som testar osv :)
Lite kronligt att vet hur de funkar i början… men efter ett tag fattar man XD
Vi var mest: "Är mamman och pappan friska? Vad BRA!"
Om man nu vågar avslöjar det här …
#47 Haha jag tänkte också så ;) Gick mest efter Mollys far då han är aktiv i utställningar och ligger bra till där. Hennes mamma var mest sällskapshund och hennes mentalitet var stabil och lugn och fin. Så jag koncentrerade mig mest på hennes far jag inte fick träffa. Och sen när jag kollade bak i ledet kollade jag mest hans föräldrar osv.
Vågar man testa när man redan köpt hund? Vi kollade "hunddata" men det stod liksom inte så mycket om stamtavlorna. De var friska och så men inte så utställda och pappan hade MH men inte mamman. Överlag verkade få DSG ha kollat MH, vilket jag tycker verkar intressant.
Men man kan alltså testa hunden man har?
Förklara gärna på vilket sätt utställningsschäfern är sjuk.
#49 Självklart kan man göra MH o/e BPH med sin hund. Det är inte en test, det är en beskrivning.
#50 jag har några filmer där man kan se. Finns otroligt mycket att hitta om du bara söker på Google. Men om du kollar på filmerna om schäfer här så får du en liten uppfattning om hur schäfern mår och ser ut idag. Finns även otroligt mycket om andra raser här med för de som är intresserade. Ett av klippen om schäfer är även från dokumentären ett renrasigt helvete. http://www.ettrenrasigthelvete.se/174282791
Även svenska schäfrar ser ut såhär. Här är ett exempel. http://www.ziegerkamp.com/hundarna Ett litet tillägg, bara som ännu ett exempel, säger dock inte att detta händer alla!! Har en kompis som med största sannolikhet snart måste avliva sin 4 åriga schäferhane av utställningstyp pga att hans haser och rygg är helt förstörda. Han har svåra belastningsskador, när han går så slår hasorna nästan ihop och han vill inte längre röra på sig utan ligger konstant och går på smärtstillande pga svåra rygg och bensmärtor i bak. Otroligt tråkigt att det ska ha blivit så.. :( tycker att bruksshäfern är så otroligt mycket finare och sundare. Här är även en vetenskaplig studie på förekomsten av höftledsdysplasi hos schäfer. http://m.jhered.oxfordjournals.org/content/97/1/13.full Nu vet jag ju såklart att det finns många schäfrar av utställningstyp som inte har allvarliga problem men en väldigt stor andel har problem så om nu frågar mig så tycker jag att om man nu vill ha en schäfer, varför då inte köpa en hund som statistiskt sett är friskare och inte bidrar till avel på hundar som kanske inte lever mer än ett par år. Nu svarade ju jag en massa på frågan du ställde till #38 men hade en hel del sidor och fakta om detta :)
Ja #50 gav dig svaret. Har vänner med bruks schäfer o deras mår relativt bra. O har träffat på dom med utställning schäfer som inte mår så bra. Sen fint de ju dom som har friska men ja har inte träffat ngt men dom finns där ute. Men de är ett problem med utställ schäfer o dess haser o höfter. Vilket är jätte syd att de har gått så långt :( Men skk börjar få upp ögonen o fokusera för att förbättra tex att frallorna måste ha ett visst mått mellan stop o nos för att vara godkäna inom utställning iaf. Så de gillar jag o hoppas dom fortsätter så för att få raser o individer friskare än vad dom är idag :)
I Sverige så har US ett knappt signifikant bättre HD status än BS.
För att registrera schäfervalpar i SKK så måste föräldrarna vara HD röntgade. Om föräldrarna har sämre HD status än A o/e B så beläggs avkomman med registreringsförbud. Så att komma med internationella studier säger inte så där väldigt mycket om förhållandena i Sverige. Det är Tyska schäferhundklubben som "äger" standarden, det kan vi inte göra så mycket åt.
US är inte vackra, de ser groteska ut, men de har inte sämre HD, de har en massa andra problem, schäferklåda osv, men det har bruksarna oxå. Problemet med US är att deras fysik, dvs vinklarna belastar skelett, muskler o senor vilket gör att de inte håller för ett liv som aktiv tränande/tävlande/arbetande brukshund.
KL
SKK kan göra punktinsatser, t ex så hotade med regförbud av Mastino Napoletano som haft en viss, tveksam effekt, men ändå. En Länsstyrelse jagar Schar Pei uppfödare med blåslampa, så vi gör en del (inte tillräckligt), i vår lilla del av världen.