Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2659 ggr
vallhund
0

Hur dum får man vara?

http://www.expressen.se/kvp/kopte-bluff-hund-for-22-000-pa-blocket/

O sen gå ut o varna för Blocket, bättre att varna för stupiditet.

För några år sedan så reggade sig en person på en hundsajt o bad om hjälp, de hade fått en renrasig, reggade vavva från en uppfödare i England, de behövde bara betala transporten, nog så dyr. Samma dag de skulle plocka upp hunden på Landvetter fick de SMS om att hunden trilla ner från undersökningsbordet hos vet o brutit benet, därmed fick den inte flyga. Nån hund kom det naturligtvis aldrig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
3

Inte första gången jag bli förvånad över människans dumhet. hur kan man ens tänka tanken på att köpa en osedd hund via en suspekt annons (var säkert en googleöversatt sådan med). är man inte mer noga, så är det som att be om att bli blåst - tyvärr.

Mischa
1

Folk är på tok för godtrogna och okunniga innan hundköp, man kan tycka att någon som redan tidigare köpt hund borde ana ugglor i mossen.

≧◔◡◔≦

[Murvel]
7

Hehe, Expressen säger ju själv att hon är "blåst" (dum) 😎

"Den blåsta kvinnan berättar i Sydöstran att hon fick ett garantibrev på att hon betalat in pengarna."

Aja, jag tycker synd om henne. Men om hon nu inte hade problem med pengar från första början så borde hon kanske satsat på att, tja, köpa en skk-registrerad golden som hon fått bekanta sig lite med först..

CelsiusT
2

#3 Det syftar till att hon blivit blåst (lurad). Inte att hon är blåst (dum).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Murvel]
15

#4. Tack för förklaringen, jag måste vara urbota blåst (dum) som inte förstod det själv. Det kan ju omöjligt ha varit så att jag tyckte det var lite roligt hur ordet kunde feltolkas, då blåst - som du så duktigt påpekar - betyder just två saker. 

Men skämta får man förstås inte göra på internet. Inte ens om man använder en lurig smileygubbe med solglasögon och börjar med "hehe" för att liksom visa att man skojar lite.

vallhund
1

Eller som den unga tjejen som varnade för oseriösa försäljare av vavvor. Var program o henne för några år sedan. Hon hade köpt en renrasig, harkel, vavva utan papper från bakluckan på en mack nånstans i Malmöregionen. den stackars valpen dog inom något dygn, men kostade multum i veterinärvård innan dess.

Hon kontaktade säljaren som erbjöd en ny valp för halva priset. Minns inte om hon hämtade valpen på samma parkeringsplats. Vad tror ni hände? Valpen dog o hon exponerar sin dumhet i TV.

russin
1

#6 - kommer så väl ihåg det programmet och den (blåsta) tjejen. Det måste vara höjden av idioti att hämta ytterligare en till från en bakluckeförsäljare😮

[Timantis]
1

Det har florerat massor med sånt just nu. Annonser om hundar/katter som ska flygas till Sverige o man betalar endast resan i förskott. Har på skoj haft mailkontakt med en som sålde Maine cooner.

Men tycker inte om att hon går ut o varnar andra att köpa djur på blocket. Jag säljer flera av mina katter genom annons på blocket o har ingen tanke att lura någon.

Frågan är hur dum man får vara. o hade hon råd att betala 10500 kr i transport så hade hon väl kunnat köpa en renrasig i sverige

russin
1

#8 - det som är märkligt att att många av dessa som köper "billiga" hundvalpar verkar ha gott om pengar. Tänker mycket på just den där Stockholmstjejen som köpte baklucke-chihuahuan (och en till när den första dog).

Ketang
0

Om man är så urbota korkad tycker jag nog att man får skylla sig själv lite!

[_annaH]
1

Förstår ärligt talat inte varför hon säger att man inte ska köpa hund via blocket? 
Nu var ju detta hennes fel, inte blockets. Köper man en osedd hund och betalar massor av pengar så får man skylla sig själv, inte på sidan som hunden såldes på.

mikkan01
1

Jisses, det kan inte vara lätt att köpa hund när man uppenbarligen inte vet hur det går till…..nu får man hoppas att hon lärde sig en läxa till nästa hundköp. 🙂

~mikkan

vallhund
0

För några år sedan så var det en kvinna som reggade sig på ett hundforum, minns inte vilket. Hon var ledsen o desperat o sökte råd om hur hon skulle göra för att få hem sin hund.

Hon hade fått en renrasig, reggad vavva av en uppfödare som avveklade sin uppfödning. Enda kruxet var att uppfödningen låg i England så kvinnan skulle få bekosta flygtransporten hit.

På äg till Landvetter får de ett SMS att hunden trillat ner från undersökningsbritsen hos veterinären, brutit benet o nu var den gipsad o fick inte flyga, därefter upphörde all kontakt.

Det  mest tragiska är nästan att de inte inser att de blivit blåsta, eller, är så korkade att de inte ens inser det själva.

Michaela-N
2

#13 Det skrev du i #0 också ;) Sorgligt, men korkat gjort.

vallhund
0

#14 Börjar bli trött.

linalundberg
2

Förstår inte varför man bara inte köper en skk-reggad hund, det var ju inte heller en ovanlig ras eller en ras som på något sätt det bara finns sjuka linjer av här i Sverige.

Är ju inte blocket man skall varna för, man skall varna för att köpa hundar det inte finns några papper på eller som du inte träffar. Usch

Vizzla
3

Jag kan ibland tycka tidningar utnyttjar personer som kanske inte är riktigt som alla andra och gör rubriker av det. 

Man måste ju faktiskt ta ansvar för vad man ger sig in i och kan inte sen sitta och tycka synd om sig själv när det så uppenbart är buffel och båg. Hon gör ju bort sig själv mer än varnar andra. Tycker att som journalist bör man kanske se att personen inte är helt hundra ibland. Vet inte om så är fallet här men d känns ju lite så.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Timantis]
0

Det finns ju faktiskt folk i vårt land som är begåvningshandikappade. Dom förstår inte sånt här utan tror dom gör ett klipp. sen vill dom inte förlora sina första pengar så dom betalar in mer ´för att bli blåst på hela grejen.

vallhund
0

#18 Tjejen som jag beskrev som köpte valp som dog o sen en till till halva priset var inte förståndshandikappad. Smart, nej. Naiv, ja. Av vad jag kunde bedöma utifrån TV intervjun. Övriga är svårare att uttala sig om eftersom jag i de fallen bara läst intervjuer.

Folk köper ju valpar genom europuppy. Hela upplägget skriker valpfabrik, men bryr sig folk? Nån här inne, vilket hundifokus vet jag inte hade ju köpt fralla från europa någonstans. Varningar hjälpte inte, hon visste bäst,, det gick inte så bra.

Portie
0

Kan ju tycka att är man så dum och går på en sån sak så får man skylla sig själv..